Jacob van Geel, omstreeks 1615. Particuliere collectie, Nederland. Jacob van Geel verwierven8: het Rijks museum in 1960; de Staatsgalerie even eens in 1960 en nog een tweede in 1968; terwijl ik in 1960 twee ronde landschapjes van zijn hand voor het Dordrechts Museum kon verwerven. Het Bergachtig landschap met grote boomtronk (afb. 2), op paneel 20 bij 32 cm, gesigneerd Jacob g kwam via de verzamelingen van Hofstede de Groot, daarna de collectie van Vitale Bloch, in het bezit van Museum Boymans-Van Beuningen9. Het toont links een trap- penvormig rotsprofiel, rechts een vlakte met een rivier en een stad met een vier kante toren. De voorgrond is bruin, overgaand in bronsgroen, het midden plan reseda en smaragd, op het derde plan zijn bergen en geboomte in blauw groen, naar de horizon overgaande in blauwig geelgrijs. Het Landschap met de Verzoeking van Christus (afb. 3), geschilderd op koper, 21 x 29 cm, gemerkt Jacob v. geel, behoort aan een Nederlandse verzame laar. Het toont in compositie en coloriet invloed van laat-zestiende-eeuwse Vlaamse landschapsschilders. Het koel- glanzende emailachtige verfoppervlak, de sterke locale kleuren in de voorgrond en het driekleuren-perspectief herinne ren aan de Fluwelen Brueghel. De boch tige boomstammen en grillig kronkelige takken zijn hier al typisch voor de latere Van Geel. Dit landschap is stylistisch te dateren op ongeveer 1615, het jaar waarin Van Geel voor het eerst als Jacob van Geel, omstreeks 1635. Sticting Hannema-de Stuers, Heino. Zeeuws Tijdschrift 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 23