lei nuanceringen. Ter rechterzijde is een boomtunnel, karakteristiek vooral voor Van Geels later werk. In het late Landschap met (wederom) een boomtunnel rechts, links met uit zicht over een vlak land met een rivier (afb. 9), op paneel 59 x 72,5 cm, met sporen van signatuur (voorheen in de verzameling Peltzen te Keulen) is de 'verwildering' der bomen tot bizarre, grillige, welhaast spookachtige gestal ten, die in de ontwikkeling van Van Geels oeuvre gestadig voortging, bijna op haar hoogtepunt. Dat hoogtepunt, de eindfase, wordt bereikt in het Landschap met fantastisch bizarre voorgrondsboom (afb. 10), geschilderd op paneel, 41 x 56 cm, in het Museum van Schone Kunsten te Moskou. Rechts zien we daar een begroeide heuvel met antieke ruïnen. De 'schichtige' hoogste takken zijn als vluchtende vogels tegen de hemel. In Van Geels late landschappen waren Jacob van Ceel, omstreeks 1636. Dordrechts Museum, Dordrecht. Zeeuws Tijdschrift 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 25