Les Percussions de Guinée
Sanjunkta Panigrahi
Multatuli-lezing over natie,
migratie, integratie
Les Percussions de Guinée wordt
gevormd door zeven klassieke drum
mers en twee dansers, afkomstig uit ver
schillende delen van dit Westafrikaanse
land. De groep is door de regering
samengesteld met als taak tradities uit
verschillende streken in ere te houden
en alle ritmes, dansen en liederen door
te geven aan volgende generaties. Het
repertoire bestaat uit zuiver klassieke rit
mes zoals deze door de geschiedenis zijn
overgedragen.
De trommelaars komen uit het oostelijk
gelegen binnenland en uit de kuststreek
van Guinée. leder vertegenwoordigt zijn
geboortestreek met het spelen van zijn
eigen ritme. Gespeeld wordt op de
djembé (een trom die tussen de benen
wordt gehouden), de doundouns, de
koebel, de waterdrums en de 'krins' (uit
geholde boomstammen op een ijzeren
voetstuk). De waterdrums bestaan uit
grote halve kalebassen, gevuld met
water, met hierin omgekeerd een kleine
re halve kalebas. De toon wordt bepaald
door de hoeveelheid water of lucht
onder de kalebas.
De djembéspelers wisselen elkaar af in
vraag en antwoord. Elke trommelaar
bouwt zijn eigen djembépartij op vanuit
vaste traditionele patronen, uitmondend
in felle tegenritmes.
Vroeger werd op deze manier gecom
municeerd tussen de Afrikaanse dorpen.
Les Percussions de Guinée geeft een
optreden dat fascineert door de felheid,
de instrumentenbeheersing en de span
ning die de drummers weten op te roe
pen. Door de Afrikaanse dansers wordt
hieraan een extra dimensie toegevoegd.
zondag 7 4 april, 20.00 uur
Stadsschouwburg, Middelburg
Sanjunkta Panigrahi is één van de belang
rijkste vertegenwoordigsters van de
Indiase Odissidans ofwel de tempeldans.
Indiase danseressen hadden in vroeger
tijden de taak om in de tempels de ver
halen en mythen over de vele Hindoe
goden op een begrijpelijke en aantrek
kelijke manier aan de mensen duidelijk
te maken. Hun dansen waren tevens
offers aan de goden en een weg tot
goddelijke extase. Sanjunkta wordt bij
haar dans begeleid door een viertal
musici op trommel, fluit, sitar en
zang/harmonium.
vrijdag 19 april, 20.00 uur
Zuidlandtheater, Terneuzen
Dit jaar wordt in Breda de Multatuli-
lezing gehouden. Het is de eerste van
een reeks lezingen die jaarlijks zal wor
den georganiseerd door de Stichting
Cultureel Gekleurd en COS West en
Midden Brabant, centrum voor interna-
tionele samenwerking.
Het centrale thema van de lezingen is de
zoektocht naar het antwoord op de
vraag hoe de toenemende confrontatie
van culturen in zowel de nationale als de
internationale gemeenschap een verrij
king kan betekenen in plaats van een
bedreiging.
In de wereld van vandaag bestaan vrij
wel geen geïsoleerde culturen meer.
Door de sterk toegenomen internationa
lisering op tal van gebieden, de onge
kende communicatiemogelijkheden,
maar ook de politieke instabiliteit in gro
te delen van de wereld, is de 'confronta
tie van culturen' aan de orde van de
dag. Deze confrontatie kan leiden tot
positieve interactie en een hogere kwali
teit van het bestaan, maar evenzeer tot
desintegratie en grote conflicten van
religieuze en/of etnische aard.
In de eerste Multatuli-lezing zal het cen
trale thema 'Natie, migratie, integratie'
worden benaderd vanuit twee invals
hoeken: de diplomatiek-juridische en de
cultureel-antropologische.
Eerste inleider is prof. dr. Theo van
Boven, hoogleraar aan de Rijksuniversi
teit van Limburg, vakgroep Internatio
naal en Europees recht en voormalig
griffier van het Joegoslavië-tribunaal.
Voorts bekleedt hij diverse functies op
het gebied van mensenrechten, onder
andere bij de Verenigde Naties.
Tweede inleider is de heer Hugh Lewin,
geboren in Zuid-Afrika, werkzaam als
schrijver en publicist en tevens directeur
van het 'Institute for the Advancement
of Journalism' in Johannesburg. Wegens
protest-activiteiten tegen apartheid
heeft hij zeven jaar in de Zuidafrikaanse
gevangenis doorgebracht.
vrijdag 19 april, 16.30-19.30 uur
Chassé Theater, Breda
inlichtingen: COS/Cultureel Gekleurd
076-5221078
Sanjunkta Panigrahi.
Les Percussions de Guinée.
34 Zeeuws Tijdschrift