Les Percussions de Guinée Sanjunkta Panigrahi Multatuli-lezing over natie, migratie, integratie Les Percussions de Guinée wordt gevormd door zeven klassieke drum mers en twee dansers, afkomstig uit ver schillende delen van dit Westafrikaanse land. De groep is door de regering samengesteld met als taak tradities uit verschillende streken in ere te houden en alle ritmes, dansen en liederen door te geven aan volgende generaties. Het repertoire bestaat uit zuiver klassieke rit mes zoals deze door de geschiedenis zijn overgedragen. De trommelaars komen uit het oostelijk gelegen binnenland en uit de kuststreek van Guinée. leder vertegenwoordigt zijn geboortestreek met het spelen van zijn eigen ritme. Gespeeld wordt op de djembé (een trom die tussen de benen wordt gehouden), de doundouns, de koebel, de waterdrums en de 'krins' (uit geholde boomstammen op een ijzeren voetstuk). De waterdrums bestaan uit grote halve kalebassen, gevuld met water, met hierin omgekeerd een kleine re halve kalebas. De toon wordt bepaald door de hoeveelheid water of lucht onder de kalebas. De djembéspelers wisselen elkaar af in vraag en antwoord. Elke trommelaar bouwt zijn eigen djembépartij op vanuit vaste traditionele patronen, uitmondend in felle tegenritmes. Vroeger werd op deze manier gecom municeerd tussen de Afrikaanse dorpen. Les Percussions de Guinée geeft een optreden dat fascineert door de felheid, de instrumentenbeheersing en de span ning die de drummers weten op te roe pen. Door de Afrikaanse dansers wordt hieraan een extra dimensie toegevoegd. zondag 7 4 april, 20.00 uur Stadsschouwburg, Middelburg Sanjunkta Panigrahi is één van de belang rijkste vertegenwoordigsters van de Indiase Odissidans ofwel de tempeldans. Indiase danseressen hadden in vroeger tijden de taak om in de tempels de ver halen en mythen over de vele Hindoe goden op een begrijpelijke en aantrek kelijke manier aan de mensen duidelijk te maken. Hun dansen waren tevens offers aan de goden en een weg tot goddelijke extase. Sanjunkta wordt bij haar dans begeleid door een viertal musici op trommel, fluit, sitar en zang/harmonium. vrijdag 19 april, 20.00 uur Zuidlandtheater, Terneuzen Dit jaar wordt in Breda de Multatuli- lezing gehouden. Het is de eerste van een reeks lezingen die jaarlijks zal wor den georganiseerd door de Stichting Cultureel Gekleurd en COS West en Midden Brabant, centrum voor interna- tionele samenwerking. Het centrale thema van de lezingen is de zoektocht naar het antwoord op de vraag hoe de toenemende confrontatie van culturen in zowel de nationale als de internationale gemeenschap een verrij king kan betekenen in plaats van een bedreiging. In de wereld van vandaag bestaan vrij wel geen geïsoleerde culturen meer. Door de sterk toegenomen internationa lisering op tal van gebieden, de onge kende communicatiemogelijkheden, maar ook de politieke instabiliteit in gro te delen van de wereld, is de 'confronta tie van culturen' aan de orde van de dag. Deze confrontatie kan leiden tot positieve interactie en een hogere kwali teit van het bestaan, maar evenzeer tot desintegratie en grote conflicten van religieuze en/of etnische aard. In de eerste Multatuli-lezing zal het cen trale thema 'Natie, migratie, integratie' worden benaderd vanuit twee invals hoeken: de diplomatiek-juridische en de cultureel-antropologische. Eerste inleider is prof. dr. Theo van Boven, hoogleraar aan de Rijksuniversi teit van Limburg, vakgroep Internatio naal en Europees recht en voormalig griffier van het Joegoslavië-tribunaal. Voorts bekleedt hij diverse functies op het gebied van mensenrechten, onder andere bij de Verenigde Naties. Tweede inleider is de heer Hugh Lewin, geboren in Zuid-Afrika, werkzaam als schrijver en publicist en tevens directeur van het 'Institute for the Advancement of Journalism' in Johannesburg. Wegens protest-activiteiten tegen apartheid heeft hij zeven jaar in de Zuidafrikaanse gevangenis doorgebracht. vrijdag 19 april, 16.30-19.30 uur Chassé Theater, Breda inlichtingen: COS/Cultureel Gekleurd 076-5221078 Sanjunkta Panigrahi. Les Percussions de Guinée. 34 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 36