schelde richt zich nu op zichzelf en bei den kijken ze naar het zuiden. Het is dus nog steeds van belang dat hij er komt, zij het nu om andere redenen. Dat hij er steeds maar niet kwam, lag niet aan de provincie. Ik heb altijd getwijfeld aan de oprechtheid van de Nederlandse rege ring. De doorgang van de economische gang naar het zuiden, dat is voor ons heel belangrijk. Keynes zei het al, M.C. Verburg benadrukt het in zijn recente promotie-onderzoek nog eens: infrast ructurele werken bevorderen de indus triële ontwikkeling. De infrastructuur houdt die ontwikkeling bij. Sommige mensen zeggen: er moet hier helemaal niet méér komen. Nee zeg ik: als je niets doet, wordt het minder! Als wij vroeger bedrijven hadden op de schaalgrootte van Zeeuwsch-Vlaanderen of Zeeland, dan kon men daar goed van bestaan. Toen kwamen de grote bedrijven en die willen nu een schaalgrootte van leveran ciers en dienstverleners die groter is dan we nu hebben. Je kunt de functie van het midden- en kleinbedrijf in dit gebied versterken als je de verbinding maakt van Rotterdam via Zeeland naar het zui den. Een Westerschelde-oeververbin- ding is ook goed voor de cultuur. Je krijgt een beter aanbod van cultuur voor alle Zeeuwen. Nu gaan wij nog gemak kelijker naar Antwerpen of Gent. Straks kunnen we net zo goed naar Middel burg gaan. Er komt dus een bredere publieksbasis voor de cultuur in de pro vincie. De huidige problemen met het Zeeuws Orkest bijvoorbeeld kunnen dan ook opgelost zijn: het publiek komt straks naar het Orkest toe, in plaats van andersom." De aanleg van een Westerscheldetunnel Is ook toeristisch gezien interessant. Hij heeft er al over nagedacht en gespro ken: „Moetje voorstellen. Een graafmachine die zestig meter naar beneden gaat. Dat is niet niks. Dat willen mensen wel zien. We kunnen daar dus een informatiecen trum maken, naar het voorbeeld van de Deltawerken. Gidsen die vertellen wat hier nou eigenlijk gebeurt. Daar liggen aardige mogelijkheden. Maar ik zeg óók heel eerlijk: toeristisch gezien zijn boten natuurlijk ook prachtig. Die moéten er op de één of ander manier wel blijven. Boten zijn gezellig en romantisch, zeker. Ik herinner me nog dat bootje van Ter- neuzen naar Hoedekenskerke, die deed er nog bijna een uur over, geloof ik. En dan naar beneden, lekker zitten met een kopje soep en dan zag je die golven klotsen. Daar genoot ik van." Het fabrieksterrein van Dow bij Terneuzen. 4 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 6