schelde richt zich nu op zichzelf en bei
den kijken ze naar het zuiden. Het is dus
nog steeds van belang dat hij er komt,
zij het nu om andere redenen. Dat hij er
steeds maar niet kwam, lag niet aan de
provincie. Ik heb altijd getwijfeld aan de
oprechtheid van de Nederlandse rege
ring. De doorgang van de economische
gang naar het zuiden, dat is voor ons
heel belangrijk. Keynes zei het al, M.C.
Verburg benadrukt het in zijn recente
promotie-onderzoek nog eens: infrast
ructurele werken bevorderen de indus
triële ontwikkeling. De infrastructuur
houdt die ontwikkeling bij. Sommige
mensen zeggen: er moet hier helemaal
niet méér komen. Nee zeg ik: als je niets
doet, wordt het minder! Als wij vroeger
bedrijven hadden op de schaalgrootte
van Zeeuwsch-Vlaanderen of Zeeland,
dan kon men daar goed van bestaan.
Toen kwamen de grote bedrijven en die
willen nu een schaalgrootte van leveran
ciers en dienstverleners die groter is dan
we nu hebben. Je kunt de functie van
het midden- en kleinbedrijf in dit gebied
versterken als je de verbinding maakt
van Rotterdam via Zeeland naar het zui
den. Een Westerschelde-oeververbin-
ding is ook goed voor de cultuur. Je
krijgt een beter aanbod van cultuur voor
alle Zeeuwen. Nu gaan wij nog gemak
kelijker naar Antwerpen of Gent. Straks
kunnen we net zo goed naar Middel
burg gaan. Er komt dus een bredere
publieksbasis voor de cultuur in de pro
vincie. De huidige problemen met het
Zeeuws Orkest bijvoorbeeld kunnen dan
ook opgelost zijn: het publiek komt
straks naar het Orkest toe, in plaats van
andersom."
De aanleg van een Westerscheldetunnel
Is ook toeristisch gezien interessant. Hij
heeft er al over nagedacht en gespro
ken:
„Moetje voorstellen. Een graafmachine
die zestig meter naar beneden gaat. Dat
is niet niks. Dat willen mensen wel zien.
We kunnen daar dus een informatiecen
trum maken, naar het voorbeeld van de
Deltawerken. Gidsen die vertellen wat
hier nou eigenlijk gebeurt. Daar liggen
aardige mogelijkheden. Maar ik zeg óók
heel eerlijk: toeristisch gezien zijn boten
natuurlijk ook prachtig. Die moéten er
op de één of ander manier wel blijven.
Boten zijn gezellig en romantisch, zeker.
Ik herinner me nog dat bootje van Ter-
neuzen naar Hoedekenskerke, die deed
er nog bijna een uur over, geloof ik. En
dan naar beneden, lekker zitten met een
kopje soep en dan zag je die golven
klotsen. Daar genoot ik van."
Het fabrieksterrein van Dow bij Terneuzen.
4 Zeeuws Tijdschrift