Des overheids Eén gemeente? Menselijke maat 'Het is altijd beter iets -desnoods wat zenuwachtig- te snél te beslissen dan te laat, want te laat is altijd fout', zei hij eens. Hij staat er nog altijd achter. Wat moet er persé nu in Zeeuwsch-Vlaande- ren gebeuren voor het te laat is? Hij aarzelt geen moment: „Een tunnel onder het Kanaal Gent- Terneuzen. In de verbinding oost-west is de brug bij Sluiskil een groot pro bleem.Wat er nu gebeurt kan gewoon niet! Een ondernemer in het midden- en kleinbedrijf hier probeert zo goed mogelijk mee te gaan in modernisering van systemen, bevordering van effi ciency en noem maar op, om de kosten te reduceren en dan staat hij twee keer per dag een half uur voor die gammele brug. Hij is prachtig hoor, mooi groot, waarschijnlijk de grootste draaibare in West-Europa. Maar hij doet er wel lang over. ledereen kent het probleem, bur gemeester Barbé (van Terneuzen) ook. En toch is die eventuele tunnel pas voorzien in 2005. Dat zou toch gewoon niet mogen. En dan de verbin dingen met de Belgische expressweg, die vlak onder de grens loopt, zijn ook van groot belang. We hebben het met het Toeristisch Bureau al voor elkaar gekregen dat er in Belgie mooie borden met de aanduiding Zeeuwsch-Vlaande- ren staan. Nu de aansluitingen nog. Infrastructuur, inderdaad. Dat is toch een primaire taak van de overheid. Neem nou Morres in Hulst. Een prach tig bedrijf dat zeer veel inbrengt voor de gemeenschap. Al die mensen, die na een dagje meubels kijken nog eens even een maaltijd gebruiken, wat drin ken, boodschappen doen. Dat is toch allemaal economisch inkomen. Morres moet uitbreiden. Dat is nodig om te kunnen blijven voortbestaan. De gemeente moét zo'n bedrijf helpen met de aanleg van wegen. Een bedrijf kan toch moeilijk zelf wegen gaan aanle gen. Dat is des overheids. Het gaat voor meer bedrijven op: schaalvergro ting. Als ze niet de mogelijkheden krij gen om doelmatig hun werkgebied te bestrijken, dus ook verder naar het zui den, dan sterven ze en dan komt het van beneden af. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?" Schaalvergroting, óók op bestuurlijk niveau. Er wordt binnenkort opnieuw gesproken over een nieuwe gemeente lijke herindeling in Zeeuwsch-Vlaande- ren. Vier gemeenten, drie of misschien nog maar één, zoals de voorzitter van de Brabants-Zeeuwse werkgeversvereni ging heeft bepleit? „Op het ogenblik zijn de gemeenten te klein. Ze kunnen het niet meer aan. Moderne informatiesystemen, specialis tische onderwerpen, dat kan gewoon niet meer op de schaalgrootte van veel Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Ze kun nen het niet betalen, al die dure dingen. Er kan wel iets aan gedaan worden met gemeenschappelijke diensten, maar schaalvergroting in onvermijdelijk. Er cir culeerden allerlei modellen, er is veel gediscussieerd en toen kwam de samen voeging van Sluis en Aardenburg. Dat vind ik gewoon een zwaktebod. Ik denk dat de provincie sneller had moeten besluiten. Nu zie ik vooral één absolute voorwaarde bij een herindeling: de vor ming van één gemeente voor de Kanaalzone. Het is essentieel datje dat gebied van industriële activiteit samen voegt. Eén gemeente Zeeuwsch-Vlaan- deren hoeft misschien niet. Met goede gemeenschappelijke diensten voor de hele regio kom je ook ver. We moeten de samenwerkingsgedachte op veel meer gebieden ontwikkelen. Drie ge meenten dan of vier? Ach je hoort nu van alles circuleren in de wandelgangen. Dat het vooral zou gaan om in grootte evenwichtige gebieden. Dat Terneuzen er dan wat bij zou krijgen, maar dat er ook weer wat af zou gaan. Moet je gaan afscheiden omwille van het getal? Flau wekul. Je moet natuurlijk ook blijven kij ken naar wat er in de geest van de men sen zit. Mensen hebben een plaats, horen ergens historisch bij. Dat moetje zo laten. Kijk gewoon naar wat redelijk is qua bestuurlijkheid en naar histori sche, oorspronkelijke en logische ver banden, zou ik zeggen. Koewacht en Zuiddorpe bijvoorbeeld horen volgens mij bij Hulst. Typische grensplaatsjes, katholiek, een overgang naar België. Axel ligt daar toch ver van af?" Hij laat zich er verder niet over uit. Heeft het over het dualisme dat in elke burger zit: Soms zou ik wel eens een burgemees ter voor Philippine willen hebben. Bang dat de afstand tot het bestuur te groot wordt. Bang ook voor een ambtenarij. Ik zou zo graag een structuur zien met een grote herkenbaarheid, met mensen met kennis van de streek. Zo van: 'wij ken nen dat probleem'. Niet een groot kan toor met bestuurders, die de mensen niet kennen. Het Zwitserse systeem van kantons, dat lijkt me wel wat." Niet te klein en niet te groot. De schaal van Zeeuwsch-Vlaanderen? De mense lijke maat? „Zo heb ik het altijd gezegd. Zeeuwsch- Vlaanderen is groot genoeg om in de menselijke geest te passen. Je hoeft je ogen maar dicht te doen en je ziet het voor je. Een regio met een rijk, geva rieerd aanbod; werk, vertier, strand, natuur en niet teveel mensen. In mijn werk voor het Toeristisch Bureau komt het zo vaak voor. Je praat met Kruize in Oostburg of met Kessen in Hulst en je wéét, waar we het over heb ben. Je ként het. Dat is de menselijke maat der dingen en daar hou ik van. Als die maat wordt overschreden, zoals bij de overheid, ontstaat er bureaucratie. Wordt het onpersoonlijk en beroepen ze zich op regels en kijken niet naar de praktijk. Verschrikkelijk. Grote bedrijven hebben daar ook een handje van hoor! Dus de maat der dingen en toch groei en. Want je moet groeien om het hier leefbaar te houden. De Axelse Vlakte is een goede mogelijkheid voor uitbrei ding. Jaren geleden bestempelde een rapport in opdracht van de Nationale Havenraad de Axelse Vlakte al als 'speerpunt van nationaal belang'. En wat doet een minister van Verkeer en Waterstaat? Prioriteit geven aan de havens van Rotterdam en Amsterdam. Onbegrijpelijk! Het Havenschap Terneuzen probeert nu alsnog een startsubsidie te krijgen. Ont wikkeling van de eerste honderd hecta re van de Axelse Vlakte levert 3300 Zeeuws Tijdschrift 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 7