Zeeland door de lens van Rob van Hoek Hij wordt een beetje moe van al die nieuwe televisiezenders op de buis. Gaat dan net zo lief in de serre achter zijn schildersezel zitten. "Als ik dat overweldigende aanbod zie, waar je naar kunt kijken, denk ik steeds vaker: ach, laat ook maar. 't Is me gewoon te veel. Ik word steeds selec tiever, heb ik gemerkt. Nieuws, een mooie documentaire, een goede speel film. Dan heb je het wel gehad. Soms schuif ik even bij, als ik aan de reacties van mijn vrouw merk, dat er iets bij zonders op de televisie is. Maar ver der Rob van Hoek (53) is al zo'n kleine 30 jaar Zeeuws redacteur voor de NPS(=Nederlandse Programma Stich- ting)-rubriel< "Van Gewest tot Ge west". Ooit als schrijvend journalist be gonnen bij de PZC, gevolgd door een kort uitstapje naar De Telegraaf, mag hij zich nu met recht een "ouwe rot" in het televisievak noemen. Eentje die het Gerdi Preger ambachtelijke van zijn werk hoog in het vaandel heeft staan. Die niet alleen oog heeft voor de inhoud, maar ook voor de vorm. "De vorm zorgt ervoor of iets wel of niet goed over komt; vormgeven is ook: intenser maken". Maar ook eentje die geen genoegen neemt met oppervlakkigheid en precies wil weten, waarom dingen zijn zoals ze zijn en hoe ze werken. Die bovendien z'n idealisme, waar hij ooit mee is begonnen, nog niet kwijt is. "Het educatieve aspect van televisie spreekt me nog steeds aan", verklaart Van Hoek, "dat was vroeger ook al zo. Met de slogan "kennis is macht" in mijn achterhoofd, hoopte ik door het informatieve in mijn werk iets te kun nen verbeteren aan de samenleving. Nu lijkt het er een beetje op, dat grote delen van de samenleving alleen maar "zoet" gehouden willen worden, waar door televisie tot een goedkope amuse- mentsvorm dreigt te verworden." Lichaamstaal Hij constateert het als een nuchter feit en neemt een slok koffie. De stilte bin nen doet weldadig aan. Buiten geselt de regen de in het rode pak gestoken postbode, die onverschrokken langs de huizen gaat. De Lange Jan - vanaf de Noordsingel waar de familie Van Hoek woont heb je een prachtig zicht op de torenspits - is in een geheimzinnige nevel van regen flarden gehuld. Rob van Hoek, in een blauwe fauteuil met de rug naar het venster, zegt bedachtzaam: '"t Is jammer, dat televi sie als medium niet optimaal wordt gebruikt. En dat zal alleen maar slech ter worden, ben ik bang, want de nieu we generatie programmamakers heeft nooit anders gewerkt dan met video banden en daarmee is in de praktijk een aantal mogelijkheden tot vormge ving - zoals die bij film wel mogelijk was - verdwenen. Je kunt in videobanden namelijk niet knippen; je kunt niet even bepaalde montages uitproberen. Daardoor wor den tv-produkties "vlakker". Dat wordt dan de norm, helaas. Wat ik een goeie vorm van televisie vind?" Er wordt even diep nagedacht. "Echt goede televisie vind ik bijvoorbeeld live sport-programma's. Het is toch fantas tisch, dat je daar gewoon direkt bij betrokken kunt zijn, vanuit een luie stoel in je huiskamer. Verder vind ik televisie in zijn algemeenheid zeer ver helderend. Zelfs als het om z.g. "praat programma's" gaat, waarvan je het gevoel zou kunnen krijgen, dat het meer voor radio geschikt is. Lichaam staal zegt zo veel, als je er op let! Je kunt duidelijk zien, of iemand zit te lie gen of niet. Overigens vind ik die talk shows een heel goedkope manier om tijd te vullen. Vooral als het live is. Als er dan toch gepraat moet worden, pleit ik ervoor om zo'n programma op te nemen en goed te monteren. Zo kun je de spanningsbogen in een gesprek in de gaten blijven houden en de aan dacht vasthouden. Een talkshow vind ik overigens de enige televisevorm, waar in een presentator zich mag manifeste ren. Als hij goed is tenminste, zoals Adriaan van Dis. Die had duidelijk zelf een dragende rol in het geheel. Paul Rob van Hoek en cameraman tijdens opnamen voor de documentaire 'Vissershaven Vlissingen' in 1988. Zeeuws Tijdschrift 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 9