waarde. Bij zijn kleine Boeket in een
Chinees vaasje (afb. 13) worden we
zeer direct aan zijn Metamorphosis
Naturalis herinnerd. Daar zijn, behalve
de sprinkhaan en de huisjesslak op de
stenen plint, de fraai geel en bruin
gestreepte hommel uit Goedaerts twee
de boekje, de Atalanta (rechts) door de
schrijver in hetzelfde deeltje geprezen
als "Pauwkoleurig en schoon om aen-
zien", en de Bessenvlinder uit het eerste
stukje, "wit ende seer evendigh met
swart gepleekt". De opvallend aan de
vier hoekpunten geplaatste diertjes met
nog één in het centrum en een mier op
de tulp zijn een afwijking van de Bos-
schaert traditie, maar overigens zijn
compositie en gedaante van het boeket
(symmetrisch, geplaatst in de lengteas,
frontaal gezien en gebeeld tegen donke
re fond op lichte plint), geheel uit de
school van de oude Bosschaert.
Gezicht op Middelburg vanaf de duinen. Pen en penseel in Oostindische inkt met zwart krijt 180 x 245 mm. Amsterdam, Rijksprentenkabinet
x
Landschap met boerderij, koeien en schapen. Oostindische inkt, met kleur gewassen 183 x 253 mm. Parti
culiere Amerkaanse collectie.
10 Zeeuws Tijdschrift