waarde. Bij zijn kleine Boeket in een Chinees vaasje (afb. 13) worden we zeer direct aan zijn Metamorphosis Naturalis herinnerd. Daar zijn, behalve de sprinkhaan en de huisjesslak op de stenen plint, de fraai geel en bruin gestreepte hommel uit Goedaerts twee de boekje, de Atalanta (rechts) door de schrijver in hetzelfde deeltje geprezen als "Pauwkoleurig en schoon om aen- zien", en de Bessenvlinder uit het eerste stukje, "wit ende seer evendigh met swart gepleekt". De opvallend aan de vier hoekpunten geplaatste diertjes met nog één in het centrum en een mier op de tulp zijn een afwijking van de Bos- schaert traditie, maar overigens zijn compositie en gedaante van het boeket (symmetrisch, geplaatst in de lengteas, frontaal gezien en gebeeld tegen donke re fond op lichte plint), geheel uit de school van de oude Bosschaert. Gezicht op Middelburg vanaf de duinen. Pen en penseel in Oostindische inkt met zwart krijt 180 x 245 mm. Amsterdam, Rijksprentenkabinet x Landschap met boerderij, koeien en schapen. Oostindische inkt, met kleur gewassen 183 x 253 mm. Parti culiere Amerkaanse collectie. 10 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 12