Aan Christoffel van den Berghe herinne ren hier de grote zijdeachtige tulp als bekroning en de enigszins wufte habitus van de gefranjerde anjer. Het coloriet, gebaseerd op schakeringen en derivaties van rood, blauw en geel, verlenen dit botanische bloemstuk een persoonlijk, fijn accent, een gedistingeerde blanke kleurigheid. Eenzelfde fijne distinctie, een coloriet (con sordina), bezit in nog hogere graad Goedaerts Boeket met de pimpelmees (afb. 14). De witten zwe men hier naar een zilverig grijs, de geraffineerde kleuren der bladeren - bruingroen, geelbruin en bronsbruin - ondersteunen op even saillant als gevoelige wijze de algehele opgewekte toon. De Chinese vaas, ingehouden van kleur, goed verantwoord zonder nadruk kelijkheid geschilderd, is picturaal gelijk waardig aan het boeket. Goedaert, door zijn aard en studie levend in nauw con tact met de natuur, gaf een nieuwe, ver jongde, hymnische zetting van hetzelfde thema dat meer dan een halve eeuw geleden door Bosschaert de Oude was ingezet. Het oeuvre van Johannes Goedaert vormt het sluitstuk van wat de Middel burgse Brueghelgroep van bloemen- en landschapschilders heeft voortgebracht. Het Gezicht op Westhove (afb. 6) is in zijn blanke helderheid een aantrekkelijk staal van de algehele bevrijding uit het schematisme, van het verwerpen der overgeleverde formules tot het compo neren en inventeren van fantasieland schappen. Ook Goedaerts bloemstuk is een eindfase, van de portretgroep van bloemen. In de behoefte aan fraaie bloemafbeeldingen wordt dan voorzien door de bloemen- (tulpen-), insecten en vogelboeken, gesierd met illustraties naar tekeningen in waterverf. In deze nieuwe richting bleek Goedaert al even eens een respectabel peil te hebben bereikt. "Johannes Goedartius, pictor Mediobur- gensis" zoals hij in een onderschrift bij zijn portret in Metamorphosis Naturalis wordt genoemd, heeft zijn hele leven, van zijn geboorte in 1617 in Middelburg gewoond tot aan zijn dood in 1668. Hij was daar gehuwd met Clara de Bock, die blijkbaar in haar mans experimenten meeleefde: na zijn dood verzorgde zij, samen met hun vriend, de medicus theoloog Johannes de Mey, de uitgave van het derde deel van Metamorphosis Naturalis. Het echtpaar had twee kinde ren: een dochter Clara, door Monsieur de Monconys om haar schoonheid geprezen, en een zoon Jacobus, een "fraai jongman, gevierd en expert chi rurgijn", die in Turkse gevangenschap was geraakt en eerst na de dood van zijn vader kon worden vrijgekocht met behulp van vrienden. Johannes Goeda ert werd in Middelburgs Nieuwe Kerk begraven. Johannes Goedaert, schilder en entomo loog, moet zich in Middelburg en op het eiland Walcheren op zijn plaats hebben gevoeld. Achter zijn werken zien we zijn persoonlijkheid rijzen: een waarnemer en een werker, geen bohémien-artiest, een kundig penseelvoerder, zorgvuldig in leven en werken. Hij vermijdt het gewoel, maar leidt geen kluizenaarsbe staan; intellectuele stadgenoten als de geleerde Johannes de Mey en de kunst lievende boekverkoperen uitgever Jac ques Fierens behoren tot zijn vrienden. Niets briljants of zwierigs heeft Johannes Goedaert, een ernstig man die, hard werkend, rustige geluksstemmingen moet hebben gekend in zijn huis, dat uitzag op Middelburgs bescheidener Vij- Boeket in Chinees vaasje. Paneel 28 x 22 cm. Particuliere collectie. Zeeuws Tijdschrift 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 13