openbare school op te treden. Toch leuk, de vorige eeuw zo nog geproefd te hebben. In Middelburg liet men elkaar op z'n negentiende-eeuws geheel vrij; hoe anders de Leidse universiteit van dezelfde vijftiger jaren, die de studen ten wilde dwingen lid te worden van één vereniging. Dat was de ideologie van de doorbraak, leidend tot een lich telijk totalitaire dwang tot "eenheid boven verdeeldheid". Als je niet mee deed, moest je als tweederangs civis ("citoyen") buiten de poorten je weg zien te vinden. Ach, wij waren eraan gewend, niet de hoofdweg te bewan delen, maar het smalle pad. Nederland blijft een land van minderheden en dat is heel goed voor cultuur, vrijheid en democratie. Men zegt dat de tijd der ideologieën nu voorbij is. Diep in de provincie, aan de Latijnse Schoolstraat in het oude stadje, is deze periode van honderd jaar fanatismen dus gewoon overgesla gen. Jammer is alleen, dat kort voor het einde ervan de ideologie van het "we zijn allemaal gelijk en niemand mag wat bijzonders doen" die bijzon dere school toch nog de doodklap heeft gegeven. Het Stedelijk Gymnasi um is toen grof weggestemd en ieder een kan tegenwoordig proberen, lid te worden van het Zeeuwsch Genoot schap der Wetenschappen door zich brutaal bij het bestuur aan te melden. Het enige bijzondere, dat overblijft, is de herinnering aan iets unieks. ruime gewitte woonhuizen tegenover de Abdij.' Panorama van Middelburg met centraal de Latijnse Schoolstraat, 6 mei 1964. Foto Kannegieter (Zeeuws Docu mentatiecentrum). Zeeuws Tijdschrift 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 25