Service Global citizens landNet vrijwel onmogelijk. Iedere dag is anders. De ontwikkelingen gaan zo snel, datje niet kunt weten hoe het er de vol gende dag zal uitzien. Je kunt niet ach terover leunen. We hebben nu drie gra fici in dienst die zich alleen bezighouden met het ZeelandNet. Aan het eind van dit jaar zullen dat er waarschijnlijk zes zijn." Hij geniet zichtbaar van al die bedrijvigheid. Hij rekent: "We hebben nu 925 abon nees. In Zeeland wonen 120.000 gezin nen. Over vijf jaar zullen er gemiddeld evenveel aansluitingen zijn in Nederland als in de V.S., wanneer de ontwikkeling zo doorgaat. Dan betekent dat ruim 51.000 aansluitingen in Zeeland. Ik hoop een Zeeuws marktaandeel te reali seren van 75 procent en dus tegen de 40.000 Zeeuwse abonnees te bedienen tegen die tijd. Dan heb je het werkelijk over massacommunicatie." Hij leunt achterover, de zakenman in hem straalt. De provincie biedt al digitale informatie aan over Zeeland op Internet in samen werking met ZeelandNet. Vanaf eind maart brengt de Provinciale VVV Zee land, als een van de eerste toeristische promotie-organisaties, een elektronische reisgids via ZeelandNet. Er is een gede tailleerde kaart van Zeeland opgenomen met uitgebreid toeristische informatie, zoals de beschikbaarheid van bedden of staanplaatsen. De toerist kan direct reserveren. Het hele bestand wordt zowel in het Nederlands, als in het Duits opgenomen. De Provinciale VVV Zee land zegt vooral deze stap genomen te hebben als serviceverlening naar de toe rist. Bovendien wil de VVV baanbreker zijn bij deze nieuwe promotiemogelijk heden, zoals ze ook toentertijd met Videotext hebben gedaan. Zo blijven ze logiesverschaffende bedrijven voor en kan de VVV hen een plekje bieden op hun 'Zeeland-site'. Zo wordt een een duidig aanbod bevorderd en wordt ver snippering voorkomen. Vanaf 1 april wil ZeelandNet alle vereni gingen, stichtingen en andere instanties op niet-commerciële basis de ruimte geven hun informatie aan te bieden, gratis. "Delen van die informatie geven we nu zelf ook al, maar heel summier. Ik heb niet het personeel om een redactie te vormen en die informatie bij te hou den, uit te bouwen tot iets werkelijk interessants. Dat kunnen die instellingen zelf veel beter. We bieden de ruimte op ZeelandNet aan vanuit de gedachte zo de service naar onze abonnees uit te bouwen. De informatievoorziening wordt versterkt, het aanbod zal zeer divers zijn." Ondanks dat hij een van de pioniers is op het gebied van Internet in Neder land, toch heeft Bakkerj zijn grenzen tot waar de toepasbaarheid van Internet doordringt in zijn privé-leven. "Hoe intensief je Internet gebruikt, heeft te maken met gevoelswaarde. Een krant kun je bijvoorbeeld heel goed in beeld zien en lezen, maar ik wil hem tastbaar: papier in mijn handen voelen, de krant horen knisperen, zwarte vingers van de inkt bij wijze van spreken." Hij verkreu kelt een onzichtbare krant tussen zijn vingers. "Jongeren hebben een andere attitude wat dat betreft. En zijn digitale cafés waar je mij niet zult vinden. Ik heb er graag een biertje bij wanneer ik aan de bar zit, zij niet. Ik kan me een derge lijke vorm van sociaal verkeer niet voor stellen. De jeugd groeit op met digitale contacten. Over vijftien jaar heb je te maken met een nieuwe generatie Inter netgebruikers, die andere mogelijkhe den zullen onderzoeken. Jongeren wor den global citizens. Dat zal ik nooit wor den." Hij zal er echter alles aan doen om de global citizens die over het net sur fen, veelvuldig met informatie over Zee land te confronteren. Waar ze zich ook bevinden op de digitale snelweg. 30 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 32