Zeeland als elektronische proeftuin Zeelandkaart: 'innovatief en vooruitlopend' Peter van Houte De elektronische informatievoorziening op de pleinen bij de veren over de Wester- schelde, kenden we al afvaart normaal of: afvaart vertraagd). Bijzonder was het elektronisch oog dat heimelijk ons weggedrag op de Zeeuws-Vlaamse wegen regis treerde en rapporteerde: U rijdt te hard! 'Big brother is watching you', inderdaad, al is het dan voor ons eigen bestwil. Nu is er de introductie van de Zeeland-chipkaart. Een elektronische beurs waarmee je kleinere bedragen kunt betalen, in de telefoon cel, bij de parkeermeter maar ook een kaartje voor een toeristische attractie, bus of trein in Zeeland kunt kopen. Een regelrechte primeur. Zeeland als elektronische proeftuin van Nederland. Half mei gaat het project van de provincie Zeeland, PTT- Telecom, ANWB en ZWN van start, voor een periode van drie jaar. ,,Een proef die qua omvang en breedte alle andere tot nu toe in de schaduw stelt", zegt J.G. van Zwieten niet zonder trots. De voorzitter van het recreatieschap Het Veerse Meer en VVD-gedeputeerde van onder meer Toerisme is er van meet af aan bij betrokken geweest. De Zeeland-kaart is ook een beetje zijn vinding. En het is goed voor deze provincie, vindt hij. „Het imago van Zeeland wordt nu eens heel nadrukkelijk omge bogen in de richting van innovatief en vooruitlopend." J. G. van Zwieten Het komt wel vaker voor: een goed idee min of meer uit nood geboren. In dit geval in 1993 als het oudste recreatie schap in de provincie -Het Veerse Meer- in financiële problemen komt: „Er dreigde een financieel debacle, kun je gerust zeggen. Na 25 jaar waren stei gers en andere voorzieningen dringend aan vervanging toe en daar was gewoon niet genoeg geld voor. En in die tijd zaten gemeenten ook wat krap per bij kas. We hebben toen een stuur groep ingesteld en die adviseerde ons om eens te denken aan de invoering van het profijtbeginsel. Het is een kwa litatief hoogwaardig product dus waar om zou dat niet kunnen? Dus gebrui kers -zowel te land als te water- mee laten betalen aan de kosten van de voorzieningen. Gedeputeerde Staten en bestuur van het Veerse Meer hebben toen twee jaar geleden gezegd: dat gaat we doen. Toen rees onmiddellijk de vraag: hoe? Doen we dat op de tra ditionele manier met parkeerautomaten waar je guldens en rijksdaalders in kunt stoppen -dan hebben we de centen meteen binnen- of proberen we aan deze vrij unieke invoering van het pro fijtbeginsel ook een stukje meerwaarde te koppelen? De gedachte is toen opge komen om dat laatste te doen. We staan immers aan de drempel van een tijdperk van elektronisch betalen waarin veel meer mogelijk is dan alleen beta len. Dat hadden we natuurlijk niet zelf ver zonnen, dat kon je zo uit de literatuur halen. We wilden aan het gebruik van elektronische betaalmiddelen een aantal andere doelstellingen koppelen: betere serviceverlening aan de toerist en infor matievoorziening voor toeristische be drijven. Waarom zouden we niet eens een keer onze nek uitsteken met een innovatieve aanpak van toerisme en mobiliteit? We wilden in Zeeland nou eens niet de laatsten zijn die iets gingen toepassen wat anderen al hadden uitge vonden." Het bedrijf Intercai krijgt opdracht het idee eens uit te werken in een nota. In kaart brengen wat mogelijk was en wie zich er allemaal mee bezig hielden op de markt. De Nederlandse banken zijn op dat moment nog niet in beeld, beschikken nog niet over de benodigde chiptechnologie. De provincie besluit in zee te gaan met PTT-Telecom. Een logi sche keuze, denkt Van Zwieten: „Een bedrijf dat op het gebied van de chiptechnologie de meeste ervaring had, denk maar aan de telefoonkaar ten. Het kon ook het beste inspelen op onze wensen. We besloten tot een voorzichtige proef, zomer vorig jaar, op vier plaatsen: de Grevelingendam, bij Delta Expo op Neeltje Jans, in de gemeente Goes en op de zomerbus van de ZWN. Van begin af aan hadden we in ons achterhoofd dat het open baar vervoer en de mobiliteit een rol moesten spelen. We kozen ook bewust voor drie soorten parkeren: aan de kust, bij een evenement en in een stad." Een bescheiden begin. De proefzomer- gaat zo goed als onopgemerkt voorbij: „Het was vooral bedoeld om zelf eerst informatie te krijgen. We wilden ant woord op de vragen: werkt het nou goed en wat vindt het publiek ervan? Want het is natuurlijk nogal een stap en het vergt ook een behoorlijke investe ring. We hebben bewust niet op de tam-tam geslagen zo van: Zeeland is aan het elektronisch betalen. Dat was ook niet waar, dat konden we niet waar maken. Anders dan de banken - onlangs- hebben we het heel beschei den gehouden." 34 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 36