steden, op alle bussen en treinen in de
provincie en voor elk telefoontje, alle
maal met één kaart. Een enorm gemak.
Het zal een enorme vlucht nemen. Er
komt - uiteraard - een hele intensieve
publiciteitscampage, binnen en buiten
de provincie. Niemand zal niet weten
dat dit nieuwe betaalmiddel er is!"
Parkeren
Om het draagvlak van de proef te ver
groten is deelname van de Zeeuwse
gemeenten noodzakelijk. Maarde ge
De voorgeladen Zeeland-kaart van vijfentwintig gulden.
meenten reageren aarzelend. Ze zien
praktische, beslist géén principiële
bezwaren, weet de gedeputeerde:
,,Ze zeggen unaniem: het is het systeem
van de toekomst. Maar ze zien op dit
moment zakelijke barrières. Men heeft
parkeerapparatuur staan en daar moet
opnieuw in geïnvesteerd worden. In een
gemeente als Westerschouwen is het
geen probleem. Die hebben nog niets
en moeten toch nieuwe apparatuur aan
schaffen. Maar in Middelburg en Vlissin-
gen ligt het anders. Die hebben een paar
jaar geleden apparatuur voor betaald
parkeren aangeschaft, die is voor een
groot gedeelte afgeschreven en om daar
nu opnieuw kapitaal in te steken, dat
zien ze niet zitten. Ze wachten liever
nog even tot de huidige apparatuur toch
aan vervanging toe is. Dat snap ik wel,
maar dat kan ik eigenlijk niet hebben.
Middelburg en Vlissingen en de kust van
Walcheren moeten beslist meedoen. Ik
ben daarover in gesprek met de colleges
van burgemeester en wethouders. Ik
ben er van overtuigd dat we er uitko
men. Zeeuwsch-Vlaanderen is een
ander verhaal: daar komen veel Belgen
die nu toch nog niet over de chipkaart
beschikken. Die doen nu nog niet mee,
maar dat komt in de toekomst van zelf
wel. De exploitatie van dit nieuwe par
keersysteem heeft zoveel voordelen,
geen contant geld meer en dus ook
geen kósten meer om het te innen. Nu
moet men nog steeds met een 'stofzui
ger' langs al die parkeermeters en auto
maten. Op den duur is dit systeem dus
ook echt economisch voordeliger en dat
zal dus ook de doorslag geven!"
Betaalgemak. Dat is het sleutelwoord.
Zo werd ook ooit het betalen met de
pin-code geïntroduceerd. En andere
vormen van plastic'-geld en lidmaat
schapskaarten. Sommige portefeuilles
puilen uit van de pasjes. Weer eentje?
Ik heb er al zoveel' en: 'Wat moet ik
met die moderne nieuwigheden'? Dat
zouden -begrijpelijke- reacties kunnen
zijn. Een instemmende knik:
Ik denk dat een heleboel mensen
gevoelsmatig nog zeggen: ik wil toch
wel graag die portemonnee met guldens
en kwartjes op zak houden. Maar, men
zal er vanzelf achter komen dan men die
steeds minder gaat gebruiken. Het is
gewoon hardstikke makkelijk bij een
parkeerautomaat om die kaart er even
in te stoppen in plaats van dat gezoek
naar gepast kleingeld. Er is werkelijk ook
gekeken naar het gemak voor de
gebruiker. Dit meet uiteindelijk leiden
tot minder kaarten op zak. Deze Zee
landkaart is bijvoorbeeld meteen al de
vervanger van de gewone telefoonkaar
ten. Mijn eindbeeld is: twee kaarten.
Déze voor de kleinere bedragen en een
andere -creditcard- voor de grote. De
chipkaart heeft ook voor de ondernemer
36 Zeeuws Tijdschrift