steden, op alle bussen en treinen in de provincie en voor elk telefoontje, alle maal met één kaart. Een enorm gemak. Het zal een enorme vlucht nemen. Er komt - uiteraard - een hele intensieve publiciteitscampage, binnen en buiten de provincie. Niemand zal niet weten dat dit nieuwe betaalmiddel er is!" Parkeren Om het draagvlak van de proef te ver groten is deelname van de Zeeuwse gemeenten noodzakelijk. Maarde ge De voorgeladen Zeeland-kaart van vijfentwintig gulden. meenten reageren aarzelend. Ze zien praktische, beslist géén principiële bezwaren, weet de gedeputeerde: ,,Ze zeggen unaniem: het is het systeem van de toekomst. Maar ze zien op dit moment zakelijke barrières. Men heeft parkeerapparatuur staan en daar moet opnieuw in geïnvesteerd worden. In een gemeente als Westerschouwen is het geen probleem. Die hebben nog niets en moeten toch nieuwe apparatuur aan schaffen. Maar in Middelburg en Vlissin- gen ligt het anders. Die hebben een paar jaar geleden apparatuur voor betaald parkeren aangeschaft, die is voor een groot gedeelte afgeschreven en om daar nu opnieuw kapitaal in te steken, dat zien ze niet zitten. Ze wachten liever nog even tot de huidige apparatuur toch aan vervanging toe is. Dat snap ik wel, maar dat kan ik eigenlijk niet hebben. Middelburg en Vlissingen en de kust van Walcheren moeten beslist meedoen. Ik ben daarover in gesprek met de colleges van burgemeester en wethouders. Ik ben er van overtuigd dat we er uitko men. Zeeuwsch-Vlaanderen is een ander verhaal: daar komen veel Belgen die nu toch nog niet over de chipkaart beschikken. Die doen nu nog niet mee, maar dat komt in de toekomst van zelf wel. De exploitatie van dit nieuwe par keersysteem heeft zoveel voordelen, geen contant geld meer en dus ook geen kósten meer om het te innen. Nu moet men nog steeds met een 'stofzui ger' langs al die parkeermeters en auto maten. Op den duur is dit systeem dus ook echt economisch voordeliger en dat zal dus ook de doorslag geven!" Betaalgemak. Dat is het sleutelwoord. Zo werd ook ooit het betalen met de pin-code geïntroduceerd. En andere vormen van plastic'-geld en lidmaat schapskaarten. Sommige portefeuilles puilen uit van de pasjes. Weer eentje? Ik heb er al zoveel' en: 'Wat moet ik met die moderne nieuwigheden'? Dat zouden -begrijpelijke- reacties kunnen zijn. Een instemmende knik: Ik denk dat een heleboel mensen gevoelsmatig nog zeggen: ik wil toch wel graag die portemonnee met guldens en kwartjes op zak houden. Maar, men zal er vanzelf achter komen dan men die steeds minder gaat gebruiken. Het is gewoon hardstikke makkelijk bij een parkeerautomaat om die kaart er even in te stoppen in plaats van dat gezoek naar gepast kleingeld. Er is werkelijk ook gekeken naar het gemak voor de gebruiker. Dit meet uiteindelijk leiden tot minder kaarten op zak. Deze Zee landkaart is bijvoorbeeld meteen al de vervanger van de gewone telefoonkaar ten. Mijn eindbeeld is: twee kaarten. Déze voor de kleinere bedragen en een andere -creditcard- voor de grote. De chipkaart heeft ook voor de ondernemer 36 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 38