Voldoening Bedrijfsmatig aanbieden van informatietechnologie. De onlangs gestarte bedrijfsinforma- tiedienst is een voorbeeld in deze rich ting; - nieuwe media actief aanbiedt, vooral met het oog op het aantrekken van klantengroepen die nu geen gebruik maken van het huidige aanbod. Op deze wijze verbreedt de Zeeuwse Bibliotheek haar eigen aanbod aan informatie en haar eigen imago aan zienlijk; - daarnaast haar eigen kracht als cultu reel centrum handhaaft door het veel zijdige aanbod op peil te houden en de sterke positie in bestaande netwer ken te continueren; - op de juiste wijze haar functies van openbare bibliotheek (multimediaal informatief-, educatief- en recreatief centrum), van wetenschappelijke bibli otheek (op alpha, bèta en gammani veau), van documentatiecentrum van en voor Zeeland en van service-insti tuut voor andere openbare bibliothe ken in Zeeland blijft uitoefenen. Een onmogelijke opgave in tijden van teruglopende financiële middelen? Ik durf stellig te beweren dat deze situatie naast een bedreiging (de continuïteit van de ZB komt in gevaar) ook een kans inhoudt. Het geeft voor velen binnen de Zeeuwse Bibliotheek een geweldige voldoening als het oud bezit (de Tal moed bv) toch gerestaureerd wordt. Het geeft tevens een zeer goed gevoel toch bijzondere collecties te kunnen aankopen. Het geeft een gevoel van grote trots op het gebied van tentoon stellingen en lezingen te kunnen "con curreren" met bv. de Koninklijke Biblio theek in den Haag. Het zal tot grote tevredenheid leiden als, ondanks de beperkte geldelijke middelen, de biblio bussen toch geautomatiseerd worden. Een tevreden gebruiker van de Zeeuwse Bibliotheek (de particulier, de openbare bibliotheken in Zeeland, bedrijven en instellingen) is de grootste beloning die er bestaat. Deze beloning wordt hoger naarmate de eigen inspanning groter wordt. Wat daarvoor nodig is in financiële zin, is in de eerste plaats het zeer zorgvul dig omgaan met gemeenschapsgelden. Ook zonder de hiervoor geschetste redenen is dit trouwens een must. Een middel daartoe is een meer bedrijfsma tige manier van werken. Een middel, nooit een doel. Bedrijfsmatig werken roept altijd en onmiddellijk zeer veel discussie op. Waarschijnlijk omdat een ieder van dit begrip zijn of haar eigen beeld heeft. Bedrijfsmatig werken bete kent voor de Zeeuwse Bibliotheek niet een winstdoel nastreven (de ZB zal dan ook nooit een onderneming worden), louter efficiency, alleen aantallen tellen, uitsluitend kosten beheersen, het aan bod volledig afstemmen op het gebruik etc. Bedrijfsmatig werken betekent voor de Zeeuwse Bibliotheek sturen op Wetenschappelijke afdeling van de Zeeuwse Bibliotheek. Foto: W. Helm. Zeeuws Tijdschrift 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 25