,,lk heb er diverse keren een uitspraak over gedaan, maar er gebeurde niets. Ze moeten het eerst zelf constateren. Nee zeg ik dan: dat moet je vóór zijn.Vorig jaar, na de studiereis (van delegaties van de nederlandse kust) naar de Oostzee is het al geconstateerd en uitgesproken. Nu pas begint men wakker te worden. Aan de Oostzeekust is men heel goed bezig en dus is de hoogste tijd om men sen van daar, met hun kennis van zaken, eens te laten kijken naar hier. Wat moet er bij ons gebeuren om de kwaliteit te verhogen? Dat had eigenlijk al lang in kaart moeten zijn gebracht". Onder de indruk is hij van de kwaliteit van het explosief groeiende toeristisch bedrijfsleven aan de Oostzeekust. Hij spreekt van grote klasse: „Villa's verbouwen ze tot perfecte, klei ne hotels, waar families of groepen lek ker een weekend of weekje kunnen ver blijven. Je ziet er weer de rieten bad stoelen op het strand. Klasse. Ik heb er een kuuroord gezien, onder de grond gebouwd met mooie torentje in stijl zodat het oude stadje niet wordt ont sierd. Dat is klasse. Een enorme kwali teitsverbetering die in drie tot vijf jaar tijd is gerealiseerd." Zou dat ook in Zeeland kunnen? „Natuurlijk wel, maar dan moet er wel fors worden geïnvesteerd in kwaliteit. Verbetering van bestaande accommoda tie bijvoorbeeld. De duinwoningen bij Zoutelande en Domburg kunnen wor den opgeknapt. En het achterland moet snel en goed worden ontwikkeld. Een elk-weer-voorziening tussen Goes Mid delburg bijvoorbeeld. Een nieuwe, cre atieve variant op De Efteling moet daar komen, dan zul je eens zien! En de kust moet we niet verder vol bouwen met campings en kampeerboerderijen.Het verlies van slaapplaatsen, kan gemakke lijk worden opgevangen in het achter land. Er moet meer lijn inkomen. Als je naar de kuststrook van Breskens tot Cadzand kijkt, dan zie je het al voor je. Dat heeft meer kwaliteit; Walcheren loopt op dit moment gewoon achter." Het zit niet alleen in accommodatie en infrastructuur. Service en klantvriende lijkheid zijn minstens zo belangrijk en daar zit het niét goed mee. Dat weet hij ook. „We hebben altijd gedacht dat we het goed deden en dat die Duitsers zelf (klant)onvriendelijk waren. Nee dus. Ik heb het zelf gezien aan de Oostzeekust: M.A. Stoffels. Foto L. de Meester. 4 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 6