FABERY DE JONQE hoe vriendelijk en voorkomend ze wa ren. Niet verwonderlijk dat Duitsers hier in Zeeland niet tevreden zijn over de behandeling. Dat moet dus nodig wor den bijgespijkerd. Scholing, training, cur sussen, in de toeristische sector is er altijd veel te weinig aandacht aan besteed. De Hoge School Zeeland en het Deltacollege moeten daarin nu het voortouw nemen. En we moeten samenwerking zoeken met de Belgische kust. Ik zou zeggen: leg het eens op tafel in Euregioverband. Genoeg kansen, er wordt nog te weinig gebruik van gemaakt." Innovatie Vernieuwing en vooruitgang. De onder nemer in hem zegt dat het goed is, zeker ook voor Zeeland. ,,We moeten veel meer gebruik maken van het Innovatiecentrum Zeeland (ICZ), veel ondernemers weten nog helemaal niet dat het er is en wat het doet. Bij die impuls tot kwaliteitsbevordering in het toerisme kan het ICZ een rol spelen, maar ook bij vernieuwing in landbouw en visserij. Daar gebeurt het trouwens al. Er is hier in Zeeland al veel meer know how dan men denkt,op uiteenlopend gebied. Maak er gebruik van, zou ik zeggen. Ik denk ook dat overheid en bedrijfsleven in Zeeland vaker samen eens iets moeten opzetten en ontwikke len." Van de Westerscheldetunnel verwacht hij veel heil, voor de hele provincie. Maar dan moet het definitieve groene licht voor de WOV wél snel worden gegeven. ,,Een aantal bedrijven staat in de start blokken om zich hier te vestigen, daar ben ik absoluut van overtuigd. Ze willen alleen wél eerst voor honderd procent zekerheid dat die tunnel er daadwerke lijk komt. ledereen is zich zo'n beetje erop aan het voorbereiden. We hopen allemaal dat er iets groots gaat gebeu ren. In Zeeuws-vlaanderen bespeur ik nu een stemming van: nu gaan we het toch beleven. Ze beginnen er weer in te gelóven. En heus: die tunnel is ook voor Zeeuws-Vlaanderen van groot belang. Ik heb ook altijd de mening verkondigd dat een WOV belangrijker was voor Midden-Zeeland, maar daar ben ik ook een beetje van teruggekomen. Ook Zeeuws-Vlaanderen heeft er baat bij: de ontwikkeling van het gebied tussen Ter- neuzen en Hoek, de aanleg van een nieuw haven; het heeft allemaal met die WOV te maken. Maar je moet natuur lijk meer doen: een tunnel aanleggen onder het Kanaal Gent-Terneuzen, een goede oost-west verbinding en goede aan- en afvoerwegen van en naar de tunnel. Als je dat allemaal goed regelt, dan krijgt het uitstraling. Ik zeg dan ook: het is een internationale verbin ding en géén regionale zoals Rijkswa terstaat beweert. Ik geef toe dat er al meer noord-zuid-verbindingen van Rot terdam naar Antwerpen zijn, zelfs ónder de Schelde (Liefkenshoektunnel), maar je moet naar de toekomst kijken. Hoe is het over pakweg 15 jaar? Het verkeer neemt toch alsmaar toe en verkeers stromen verplaatsen zich. Straks is die WOV een belangrijke ontsluiting in de drukke noord-zuid route's tussen de havengebieden van Rotterdam en Ant werpen. Een internationale verbinding, inderdaad in de Rijn-Schelde Delta. Dat kleine denken! Daar verzet ik me tegen. Je moet naar de toekomst kijken. Als wij er niet meer zijn moet het toch ook blij ven doordraaien. Ik vertik het om van die gedachte af te stapppen. Ik ben een echte, geboren Zeeuw en ik probeer de belangen van mijn provincie te beharti gen, ook naar de toekomst.En dan moet je een visie hebben en die krachtig ver woorden. Soms geef ik net iets meer om de mensen wakker te houden. Anders komt het niet over. Als je het afzwakt leest niemand het meer, als je niet erg duidelijk spreekt word je niet gehoord." BIJ KONINKLIJKE BESCHIKKING HOFLEVERANCIER Dealer voor o.a.: Ie Chic juwelen Baume Mercier horloges Lassale horloges S.T. Dupont aanstekers, schrijfgerei Christiaan Huygens klokken I.W.C. Horloges TAG Heuer Horloges B.V. JUWELIERSBEDRIJF Juweliers van vader op zoon sinds 1834 LANGE KERKSTRAAT 30 - GOES TELEFOON 0113-215005 Zeeuws Tijdschrift 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 7