FABERY DE JONQE
hoe vriendelijk en voorkomend ze wa
ren. Niet verwonderlijk dat Duitsers hier
in Zeeland niet tevreden zijn over de
behandeling. Dat moet dus nodig wor
den bijgespijkerd. Scholing, training, cur
sussen, in de toeristische sector is er altijd
veel te weinig aandacht aan besteed. De
Hoge School Zeeland en het Deltacollege
moeten daarin nu het voortouw nemen.
En we moeten samenwerking zoeken
met de Belgische kust. Ik zou zeggen: leg
het eens op tafel in Euregioverband.
Genoeg kansen, er wordt nog te weinig
gebruik van gemaakt."
Innovatie
Vernieuwing en vooruitgang. De onder
nemer in hem zegt dat het goed is,
zeker ook voor Zeeland.
,,We moeten veel meer gebruik maken
van het Innovatiecentrum Zeeland (ICZ),
veel ondernemers weten nog helemaal
niet dat het er is en wat het doet. Bij die
impuls tot kwaliteitsbevordering in het
toerisme kan het ICZ een rol spelen,
maar ook bij vernieuwing in landbouw
en visserij. Daar gebeurt het trouwens al.
Er is hier in Zeeland al veel meer know
how dan men denkt,op uiteenlopend
gebied. Maak er gebruik van, zou ik
zeggen. Ik denk ook dat overheid en
bedrijfsleven in Zeeland vaker samen
eens iets moeten opzetten en ontwikke
len."
Van de Westerscheldetunnel verwacht
hij veel heil, voor de hele provincie.
Maar dan moet het definitieve groene
licht voor de WOV wél snel worden
gegeven.
,,Een aantal bedrijven staat in de start
blokken om zich hier te vestigen, daar
ben ik absoluut van overtuigd. Ze willen
alleen wél eerst voor honderd procent
zekerheid dat die tunnel er daadwerke
lijk komt. ledereen is zich zo'n beetje
erop aan het voorbereiden. We hopen
allemaal dat er iets groots gaat gebeu
ren. In Zeeuws-vlaanderen bespeur ik
nu een stemming van: nu gaan we het
toch beleven. Ze beginnen er weer in te
gelóven. En heus: die tunnel is ook voor
Zeeuws-Vlaanderen van groot belang.
Ik heb ook altijd de mening verkondigd
dat een WOV belangrijker was voor
Midden-Zeeland, maar daar ben ik ook
een beetje van teruggekomen. Ook
Zeeuws-Vlaanderen heeft er baat bij: de
ontwikkeling van het gebied tussen Ter-
neuzen en Hoek, de aanleg van een
nieuw haven; het heeft allemaal met die
WOV te maken. Maar je moet natuur
lijk meer doen: een tunnel aanleggen
onder het Kanaal Gent-Terneuzen, een
goede oost-west verbinding en goede
aan- en afvoerwegen van en naar de
tunnel. Als je dat allemaal goed regelt,
dan krijgt het uitstraling. Ik zeg dan
ook: het is een internationale verbin
ding en géén regionale zoals Rijkswa
terstaat beweert. Ik geef toe dat er al
meer noord-zuid-verbindingen van Rot
terdam naar Antwerpen zijn, zelfs ónder
de Schelde (Liefkenshoektunnel), maar
je moet naar de toekomst kijken. Hoe is
het over pakweg 15 jaar? Het verkeer
neemt toch alsmaar toe en verkeers
stromen verplaatsen zich. Straks is die
WOV een belangrijke ontsluiting in de
drukke noord-zuid route's tussen de
havengebieden van Rotterdam en Ant
werpen. Een internationale verbinding,
inderdaad in de Rijn-Schelde Delta. Dat
kleine denken! Daar verzet ik me tegen.
Je moet naar de toekomst kijken. Als wij
er niet meer zijn moet het toch ook blij
ven doordraaien. Ik vertik het om van
die gedachte af te stapppen. Ik ben een
echte, geboren Zeeuw en ik probeer de
belangen van mijn provincie te beharti
gen, ook naar de toekomst.En dan moet
je een visie hebben en die krachtig ver
woorden. Soms geef ik net iets meer
om de mensen wakker te houden.
Anders komt het niet over. Als je het
afzwakt leest niemand het meer, als je
niet erg duidelijk spreekt word je niet
gehoord."
BIJ KONINKLIJKE BESCHIKKING
HOFLEVERANCIER
Dealer voor o.a.:
Ie Chic juwelen
Baume Mercier horloges
Lassale horloges
S.T. Dupont aanstekers, schrijfgerei
Christiaan Huygens klokken
I.W.C. Horloges
TAG Heuer Horloges
B.V. JUWELIERSBEDRIJF
Juweliers van vader op zoon
sinds 1834
LANGE KERKSTRAAT 30 - GOES
TELEFOON 0113-215005
Zeeuws Tijdschrift 5