zouden treffen. En het spreekt voor zich dat als de Rabobank ons sponsort, wij daar onze rekening hebben lopen. Elke gulden die geïnvesteerd wordt in culturele activiteiten brengt acht maal zijn waarde op. Een evenement als de Zeeland Nazomer Festivals veroorzaakt een werveling in de economie. Vanzelf sprekend profiteren hotels en restau rants, maar ook bedrijven die middelen verschaffen voor de optredens bij voorbeeld. Ton Kroese, uitbater van de Campveerse Toren, zei me dat hij veel rendement had van het Mondriaanjaar en dat de tentoonstelling van Vermeer in Den Haag een zelfde effect had. Bezoekers uit België en Frankrijk maken bij hem een tussenstop.' Niet professioneel 'Een landelijk bedrijf met Zeeland als standplaats dat slechts een lokaal voet balteam financieel ondersteunt vind ik niet professioneel. Wanneer je opbelt met het verzoek om sponsoring, komen ze aanzetten met smoesjes en excuses. Het punt is dat ze geen beleid hebben aangaande sponsoring. Ze hebben geen keuze gemaakt. Wanneer een bedrijf duidelijk kan aangeven waarom het de Zeeland Nazomer Festivals niet wil ondersteunen - omdat ze vinden dat het niet bij hun imago past bijvoorbeeld - dan heb ik daar vrede mee. Maar veel bedrijven hebben er gewoon niet over nagedacht. Dat kan echt niet meer. Ze doen zichzelf daarmee ook tekort. Een bedrijf moet zich afvragen: wie zijn wij? Welke rol spelen we in de maat schappij? Welke activiteiten passen daarbij? 'Zeeland heeft nog steeds het imago van polders en aardappelen. Het bedrijfsleven heeft er ook veel belang bij wanneer dat beeld verandert. Wanneer er een goed culturele klimaat is in Zee land, kunnen bedrijven sneller hoog opgeleid personeel vanuit de Randstad aantrekken. Je vestigen in de provincie wordt dan aantrekkelijker.' Logisch dat hij klaagt: hij is haast een professionele sponsor-zoeker, ook voor Veere 700 bijvoorbeeld. 'Ik doe het alleen voor projecten die ik leuk vind, waar ik achter kan staan. Sponsorgeld zoeken is niet leuk, al wordt het voor mij steeds makkelijker. Ondertussen ken ik de sponsormarkt van Zeeland beter. Maar ik kan me leu kere dingen bedenken om te doen.' Wat hoopt hij dat de toekomst hem biedt? 'Ik wil graag bezig blijven op deze manier en projecten coördineren. De vrijheid die ik heb als kleine zelfstandige vind ik leuk. Ik kan me laten verrassen en zal open blij ven staan voor de ontwikkelingen die zich voordoen. Sinds kort woon ik in Bergen op Zoom en zal mijn werkgebied wellicht ook daarheen verschuiven. Vooralsnog blijf ik bij Zeeland. Maar ik pin me nergens op vast; ik heb geen carrièreplanning. Ik ken mijn mijn pluspunten, mijn persoonlij ke voorkeuren. Net als iedereen. Dat heeft ook z'n beperkingen. Daarom zou het goed zijn, zoals je ook ziet in het bedrijfsleven, wanneer er om de vijf jaar een wisseling van de wacht plaatsvindt. Er moet ontwikkeling in zitten, ook bij de Zeeland Nazomer Festivals. Als wij tevre den zijn, echt tevreden, moeten we stop pen.' Els Deceukelier in 'Een doodnormale vrouw' van Jan Fabre tijdens het festival Meer dan Woorden. Foto: JP Stoop. 10 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 11