HM Gerdi Preger Yolanda Mergler (Delft; 21-12-'54; vader Nederlander, moeder Vlaamse) Is sinds 1992 direkteur van het Zuidlandtheater in Terneuzen en direkteur van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Ze is getrouwd met componist Max Folmer, die internationale bekendheid geniet als componist van New Age-muziek. Ze volgde studies aan de Media Academie en is afgestudeerd Musicologe. Yolanda Mergler heeft o.a. de Public Relations verzorgd voor het Brabants Orkest, was medewerker aan de Technische Universiteit Eindhoven en heeft als program mamaker van de VPRO-Radio diverse componisten geïnterviewd, zoals Xenakis, Robert Ashley en Meredith Monk. Ze is dol op zingen. Haar ultieme wijze van vakantie vieren kan bijvoorbeeld bestaan uit het instuderen van een opera met een groep gelijkgestemden. Een terugblik Ze had er zin in, destijds in 1992. Ze wist dat het niet makkelijk zou zijn om een populair en kundig theater-direkteur als Henk Scholten op te volgen. Maar ze wist ook, dat ze HET in zich had. Dat ze leidinggevende capaciteiten had, dat ze niet bang was om uitdagingen aan te gaan en dat ze van elastiek kon zijn, als dat nodig was. Uit haar verworven levenservaring wist ze, dat ze - net als ieder ander - van streek kon zijn als er iets akeligs gebeurde, maar dat ze van uit haar basis niet kapot te maken was. Latent waren er bovendien eigenschap pen aanwezig, die wachtten om ontwik keld te worden. En nu, een aantal jaren verder? Hoe heeft ze die eerste periode in Terneuzen ervaren? "Deze baan was een totaal nieuwe ervaring voor me", zegt Yolanda Merg ler openhartig, "er is echt een nieuwe wereld voor me open gegaan. Het is een heel bewustwordingsproces geweest. Ik ben een ander mens geworden. Ik heb kennis gemaakt met zaken, die ik vanuit mijn beschermde wereldje, waar ik tot dan toe in had geleefd, absoluut niet kende. Denk alleen maar aan kontakten met de politiek, de ambtenarij, het per soneel en het bedrijfsleven. Ik heb moe ten leren om machtsstructuren te door gronden en daar op een gezonde ma nier mee om te gaan. Zo heb ik me nooit gerealiseerd dat macht voor anderen zo begeerlijk kan zijn. Geleerd heb ik ook om woorden zorgvuldig af te wegen, goed te onder handelen en nog slimmer om te gaan met geld dan ik al gewend was. En dat alles vanuit een publieke, met veel emoties beladen funktie. Want laten we duidelijk zijn: kunst is emotie. Men houdt ervan of men haat het. Kunst komt in het theater en het theater is van iedereen. Heel wat anders dan bij voorbeeld een bibliotheek. Heb je 100 mensen in een theater, dan heb je ook 100 verschillende meningen. Daarom is het voor een theaterdirekteur belangrijk NOOIT vanuit een ivoren toren te wer ken, maar z'n uiterste best te doen het vertrouwen te winnen van de mensen. Dat heb ik in de afgelopen jaren gepro beerd en ik heb de indruk dat me dat is gelukt". Financiën Het Zuidlandtheater in Terneuzen is een sterk verouderd, tamelijk klein theater, dat direkt aan de scholengemeenschap De Rede is vastgebouwd. Er zouden aller lei ingrijpende verbouwingen moeten plaatsvinden, om het theater enigszins aan de eisen van deze tijd aan te passen. Maar wijselijk wordt daar nog even mee gewacht, omdat nog niet helemaal dui delijk is, hoe de toekomst van het Terneu- zense theater er uit gaat zien. Een heel nieuwe schouwburg zou na tuurlijk het allermooiste zijn. Vooral ook omdat de Terneuzense binnenstad een totaal ander aanzicht krijgt door het winkelcomplex "Steenen Beer" en de uitbreiding van het stadskantoor. Het vroegere hotel "Rotterdam" aan de rand van het centrum, vlak achter de Westerscheldedijk, wordt algemeen als een zeer geschikte lokatie beschouwd. Yolanda Mergler: 'Een heel nieuwe schouwburg zou natuurlijk het allermooiste zijn. Zeeuws Tijdschrift 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 12