HM
Gerdi Preger
Yolanda Mergler (Delft; 21-12-'54; vader Nederlander, moeder Vlaamse) Is sinds
1992 direkteur van het Zuidlandtheater in Terneuzen en direkteur van het Festival
van Zeeuwsch-Vlaanderen.
Ze is getrouwd met componist Max Folmer, die internationale bekendheid geniet
als componist van New Age-muziek.
Ze volgde studies aan de Media Academie en is afgestudeerd Musicologe.
Yolanda Mergler heeft o.a. de Public Relations verzorgd voor het Brabants Orkest,
was medewerker aan de Technische Universiteit Eindhoven en heeft als program
mamaker van de VPRO-Radio diverse componisten geïnterviewd, zoals Xenakis,
Robert Ashley en Meredith Monk.
Ze is dol op zingen. Haar ultieme wijze van vakantie vieren kan bijvoorbeeld
bestaan uit het instuderen van een opera met een groep gelijkgestemden.
Een terugblik
Ze had er zin in, destijds in 1992. Ze wist
dat het niet makkelijk zou zijn om een
populair en kundig theater-direkteur als
Henk Scholten op te volgen. Maar ze
wist ook, dat ze HET in zich had. Dat ze
leidinggevende capaciteiten had, dat ze
niet bang was om uitdagingen aan te
gaan en dat ze van elastiek kon zijn, als
dat nodig was. Uit haar verworven
levenservaring wist ze, dat ze - net als
ieder ander - van streek kon zijn als er
iets akeligs gebeurde, maar dat ze van
uit haar basis niet kapot te maken was.
Latent waren er bovendien eigenschap
pen aanwezig, die wachtten om ontwik
keld te worden.
En nu, een aantal jaren verder? Hoe
heeft ze die eerste periode in Terneuzen
ervaren?
"Deze baan was een totaal nieuwe
ervaring voor me", zegt Yolanda Merg
ler openhartig, "er is echt een nieuwe
wereld voor me open gegaan. Het is een
heel bewustwordingsproces geweest. Ik
ben een ander mens geworden. Ik heb
kennis gemaakt met zaken, die ik vanuit
mijn beschermde wereldje, waar ik tot
dan toe in had geleefd, absoluut niet
kende. Denk alleen maar aan kontakten
met de politiek, de ambtenarij, het per
soneel en het bedrijfsleven. Ik heb moe
ten leren om machtsstructuren te door
gronden en daar op een gezonde ma
nier mee om te gaan.
Zo heb ik me nooit gerealiseerd dat
macht voor anderen zo begeerlijk kan
zijn. Geleerd heb ik ook om woorden
zorgvuldig af te wegen, goed te onder
handelen en nog slimmer om te gaan
met geld dan ik al gewend was.
En dat alles vanuit een publieke, met
veel emoties beladen funktie. Want
laten we duidelijk zijn: kunst is emotie.
Men houdt ervan of men haat het.
Kunst komt in het theater en het theater
is van iedereen. Heel wat anders dan bij
voorbeeld een bibliotheek. Heb je 100
mensen in een theater, dan heb je ook
100 verschillende meningen. Daarom is
het voor een theaterdirekteur belangrijk
NOOIT vanuit een ivoren toren te wer
ken, maar z'n uiterste best te doen het
vertrouwen te winnen van de mensen.
Dat heb ik in de afgelopen jaren gepro
beerd en ik heb de indruk dat me dat is
gelukt".
Financiën
Het Zuidlandtheater in Terneuzen is een
sterk verouderd, tamelijk klein theater,
dat direkt aan de scholengemeenschap
De Rede is vastgebouwd. Er zouden aller
lei ingrijpende verbouwingen moeten
plaatsvinden, om het theater enigszins
aan de eisen van deze tijd aan te passen.
Maar wijselijk wordt daar nog even mee
gewacht, omdat nog niet helemaal dui
delijk is, hoe de toekomst van het Terneu-
zense theater er uit gaat zien.
Een heel nieuwe schouwburg zou na
tuurlijk het allermooiste zijn. Vooral ook
omdat de Terneuzense binnenstad een
totaal ander aanzicht krijgt door het
winkelcomplex "Steenen Beer" en de
uitbreiding van het stadskantoor. Het
vroegere hotel "Rotterdam" aan de
rand van het centrum, vlak achter de
Westerscheldedijk, wordt algemeen als
een zeer geschikte lokatie beschouwd.
Yolanda Mergler: 'Een heel nieuwe schouwburg zou natuurlijk het allermooiste zijn.
Zeeuws Tijdschrift 11