Samenwerking Creatief zijn Praatcultuur De goede wil van bestuurders, bedrijven en betrokkenen is zeker aanwezig. Maar een nieuw theater kost een lieve duit. Het zal van subsidies, schenkingen en vooral creatief rekenwerk afhangen, of de bouw van een nieuw theater finan cieel rond komt. Geld: vaak alleen maar cijfers op papier, maar o zo bepalend in deze wereld. De "grens" tussen "mogelijk" en "onmo gelijk". Er is ogenschijnlijk nooit genoeg van. Het lijkt ook net, of er steeds weer opnieuw bezuinigd moet worden. Als schouwburgdirekteur moet je van goede huize komen om de bezuinigings- schade zoveel mogelijk te beperken. Want dat de cultuur het zwaar heeft, is duidelijk. Het is knokken om op z'n minst te behouden, wat er is. De over heid heeft minder geld te verdelen en de kosten stijgen explosief. Door de nieuwe arbeidstijdenwet moet er in schouwbur gen met dubbele ploegen worden ge werkt en de nieuwe ARBO-wet maakt tal van (dure) voorzieningen noodzake lijk. Ook wordt er door de overheid steeds makkelijker van uitgegaan, dat het be drijfsleven als sponsor maar moet bij springen. Bedrijven vinden dit niet altijd vanzelfsprekend en zijn beducht voor een overheid, die zich meer en meer terugtrekt. Daardoor kunnen er problemen ont staan als er in één provincie teveel grote projecten elkaar beconcurreren in het werven van sponsors. In Zeeland zijn dat o.a. de Nazomerfestivals en sinds kort de Zeeland Natuurmaand. Toch is schouwburgdirekteur Mergler niet van plan bij de pakken te gaan neer zitten. "Het is niet constructief om te blijven zeuren, dat het allemaal zo erg is", zegt ze resoluut, "maar ik vind het wel belangrijk om de verantwoordelijke poli tici te wijzen op de gevolgen van bepaalde besluiten, zodat er keuzes gemaakt kunnen worden op de juiste gronden. Ik denk ook aan landelijke politici, die warm gemaakt moeten wor den voor nog meer grensoverschrijden de cultuur. Ik vind dat kunst en cultuur MOETEN overleven, dus moeten er ook wegen worden bedacht om zoveel mogelijk kunst te behoeden voor bezuinigingen. In mijn visie is samenwerking daarin heel belangrijk. Het kan niet alleen geld uit sparen, maar door het bundelen van krachten word je ook gehoord en gezien. Het is belangrijk voor subsidiegevers dat ze weten dat je bestaat. De Zeeland Nazomer Festivals profiteren daarvan door met alle festivals tesamen adverten ties te plaatsen en voor publiciteit te zor gen. Die samenwerking tussen de Zeeuwse Festivals kan nog beter en doel gerichter, als alle partijen de samenwer king op zich als uitgangspunt nemen. Samenwerken vraagt een investering: je moet je persoonlijke belang en je trots wel eens opzij zetten en je moet bereid zijn in alle openheid een conflict aan te gaan. Niet vanwege het "ruziemaken", maar om op een goede manier te leren omgaan met verschillen van inzicht en standpunten. Nu wordt cultuurbeleid nog vaak bepaald, door geld dat toevallig ergens aanwezig is. Naar mijn idee moet dat beleid meer iets zijn van de langere ter mijn. Grote lijnen kun je best uitzetten voor een periode van tien jaar. Door een goede samenwerking krijg je - ook naar de overheden en het publiek toe - een mooi, evenwichtig beleid, waar een harmonie uit kan groeien, die vanzelf weer meer publiek aantrekt. Zo werkt dat. De theaters binnen één regio zouden ook meer kunnen samenwerken. Wat maakt het nou uit, wie het grootste theater heeft. Kleine theaters zijn in een streek even waardevol als grotere, omdat daar andere dingen mogelijk zijn dan op het toneel van een grote schouwburg. Het is toch alleen de kwa liteit die telt! Ik zeg niet, dat er geen concurrentie mag zijn. Die is nodig om alert te blijven en het onderste uit de kan te halen. Wat mij betreft mag de groeiende samenwerking met Oost en West Vlaanderen zich op deze manier verder ontwikkelen. We hebben er allemaal voordeel bij en je inspireert elkaar om op een creatieve manier nieuwe wegen te vinden om publiek te bereiken. Een voorbeeld van "creatief zijn" vind ik het naar Zeeuws-Vlaanderen halen van de West-Vlaamse serie "Musica Fland- ria" Men neme een bezienswaardigheid, hure een bestaand klassiek ensemble en knope daar vervolgens aan heerlijk diner aan vast. Zo krijg je een meerwaarde voor een breed publiek. En daardoor hopelijk ook nieuwe subsidiebronnen, waardoor je je aanbod nog veiliger kunt stellen. Dit zijn zo enkele voordelen van samen werking. Er zijn helaas ook nadelen. Samenwerken kost tijd. Die tijd is er niet altijd. Als de overheid wil bezuinigen door samenwerking te bevorderen, moet daar tijd voor worden vrijgemaakt. Nu al is de tijdsdruk vaak te hoog, waar door mensen overbelast raken en alleen nog maar op routine in hun werk door kunnen gaan." Terwijl ze - zittend aan haar bureau in het kantoor van het Zuidlandtheater - bedachtzaam een slok thee neemt, licht Yolanda Mergler met verve en betrok kenheid haar verdere visie op cultuur bezuinigingen toe. Over haar aversie tegen geldverslindende "praatculturen" laat ze geen misverstanden bestaan. "Goede kunst heeft geen discussie nodig", zegt ze ferm, "het is absoluut niet nodig om geld uit te geven aan allerlei deskundigen, die met een vast salaris een praatcultuur in stand houden, terwijl een kunstenaar zelf zo'n salaris niet heeft. De mensen die over het cul tuurbudget een oordeel moeten vellen, gaan wel eens voorbij aan het feit, dat de kunstenaar zelf de basis is van de kunst. Kunst is dus niet abstract, maar zeer persoonlijk en levend." Ook over het ontplooien van nieuwe initiatieven op cultuurgebied in Zeeland heeft Mergler een duidelijke mening: wat haar betreft op dit moment geen nieuwe initiatieven die geld kosten, omdat er op cultuurgebied veel zaken nog maar "half" zijn. Hoe bedoelt ze dat? "Neem nou het Zeeuws Orkest", bij- 12 Zeeuws Tijschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 13