voorbeeld, "is dat er nu wel of dat er nu niet? Kiest men ervoor of kiest men er niet voor? Hetzelfde zou je kunnen zeg gen over de Zeeland Nazomer Festivals. Door gebrek aan geld worden onderde len van dit visitekaartje van Zeeland nog steeds door vrijwilligers georganiseerd. Als de provincie Zeeland spraakmakend wil zijn, moet er worden geïnvesteerd in professionaliteit. Maar dat gebeurt niet voldoende. Dat is jammer want met meer geld zou je dat wat amateuristi sche imago eraf kunnen halen. Ik zeg maar zo: je doet iets goed of je doet het niet." Effecten Wat doe je als overheid nou, als er niet zoveel geld te verdelen is en er zijn veel subsiedie-aanvragen? "In ieder geval niet iedereen een beetje subsidie geven, om ze maar tevreden te houden", zegt Mergler stellig, "het is belangrijk, dat er keuzes worden ge maakt. Beleid is kiezen! Hoe moeilijk dat ook is, want hoe leg je normen aan voor je culturele beslissingen? Daarom ben ik er een voorstander van om te kijken naar de effecten op langere termijn. Daarbij kan er gerust worden geïnves teerd in praktische zaken zoals het con sulentschap voor schoolvoorstellingen van het VMC en van het Zuidland- theater. Er zijn echter plannen om een eigen Zeeuws Theatergezelschap te be ginnen en daar is mijns inziens de tijd nog niet rijp voor. Ik voel bij het publiek nauwelijks betrokkenheid bij Zeeuwse professionele kunst. Er is wel sprake van betrokkenheid bij de Zeeuwse amateurkunst. Ik ben wel eens bang, dat vooral de amateurs de dupe worden van de bezuinigingen. Als basis van een goed podiumklimaat heb je wel een goed klimaat voor amateur-beoefe- ning nodig." Wat de provinciale bemoeienis in Zee land betreft, is Yolanda Mergler niet ontevreden tot nu toe. De provincie heeft de vijf convenant-gemeenten - die provinciale subsidies krijgen - altijd veel vrijheid gelaten in hun beleid. Dat is ook logisch, omdat de schouwburg van Mid delburg en die van Terneuzen niet met elkaar te vergelijken zijn, doordat het bezoekende publiek zo verschillend is. "Ik vind het een goede zaak", aldus Mergler, "dat de provincie zich niet teveel bemoeit met de programmering van individuele theaters. Ook dat is een keuze en ook dat heet beleid. Het zijn dan ook de programmeurs, die de men sen moeten blijven prikkelen, nieuws gierig moeten maken naar nieuwe pro- dukties en frisse ideeën. Die stimulansen hoeven niet van de provincie te komen. Je kunt namelijk alleen ter plekke beoor delen, hoe het publiek reageert. Terneu zen kan dat niet voor Middelburg beoordelen en Middelburg niet voor Terneuzen". Persoonlijk Al met al vindt Yolanda Mergler, dat ze een boeiende functie heeft, die ze voor al als "dienstverlenend" ervaart. "Ik bemiddel", legt ze eenvoudig uit, "tussen kunstenaar, sponsor en publiek. Die bemiddelende rol ligt me heel goed. Natuurlijk wordt m'n ijdelheid gestreeld, als het me lukt om iets voor elkaar te krijgen, maar ik blijf me realiseren dat het uiteindelijk om de creatie van de artiest gaat. Het theater is een wereld van ijdele mensen. Maar ik hoop me nooit zo te vereenzelvigen met m'n werk, dat ik geen afstand meer kan Zeeuws Tijdschrift 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 14