Talloze malen vastgelegd. Het Veere van Wim Vaarzon Morel Francisca van Vloten Op 6 april 1996 opende de schilder Wim Vaarzon Morel de dubbeltentoonstelling In schoonheid verstild. Jan Heyse 1882-1954 in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg en het Zeeuws Museum in Middelburg. Zijn vurig pleidooi bij die gele genheid voor meer aandacht voor de Veerse schilders uit de jaren 1900-1962 - in navolging van de sterk toegenomen aandacht voor de kunstenaarskolonie in Dom burg (1898-1928) - is niet onopgemerkt gebleven. Het museum De Schotse Huizen in Veere is voor Vaarzon Morel de ideale plek voor een permanente tentoonstelling van hun werken. Pleidooi 'Domburg - ik vind het fantastisch wat daar van de grond kwam, het fenomeen dat nu eens een streek belangrijk was voor de ontwikkeling van de moderne kunst. Maar de Veerse schilderskolonie was toch ook niet niks, en wat komt daar nu van terecht? Individuen waren het, de blijvers en de passanten. Voor mij zijn de schilders in Veere, zoals ik ze er aantrof als jonge jongen die schilderde vanaf 1947, de grote mannen (en vrouwen) van vroe ger en nog steeds een voorbeeld. Zij hebben zich volledig aan de schilder kunst gewijd, leefden teruggetrokken in Veere, hun eigen bekendheid in de weg staand door zich niet in het gewoel van de grote steden te storten of de pers te bewerken. Zij verdiepten zich in hun kunst met een heel eigen filosofie en vaak onder zeer armoedige omstandig heden. Zij werden en worden ondergewaar deerd, zoals men dat noemt. Waaraan meet men dat eigenlijk af? In de ver schillende circuits wordt verschillend gewaardeerd. In het officiële, door de overheid gesubsidieerde circuit is baan brekend zijn een vereiste. Voor het werk van gelijkgestemde schilders is in de grote musea geen plaats, behalve in de kelder. Dat lijkt het lot van de Veerse schilders te bezegelen, want - al zijn hun werken in het circuit van kunstkenners, kunst handelaren, verzamelaars en liefhebbers zeer gezocht - het grote publiek kent hen niet en krijgt ook niet de kans hen te leren kennen. In samenhang is hun werk nergens te zien. Ik vrees dat het na de Heyse tentoon stelling weer stil zal worden. Een eenling redt het niet. Kijk maar naar de geschie denis van de kunst, groepen zijn een voorwaarde. Ik ben bang dat als subsi dies voor de Schotse Huizen nu uitblij ven, Veere als een dependance van Mid delburg stijlkamers, klederdrachten en vistuig krijgt toebedeeld. En alles in Vee re slaapt toch al! Ik zou dit niet durven zeggen, als ik niet in Zeeuws Tijdschrift nr 6/1995 een artikel van G.R. Heere bout, voorzitter van de Vereniging Zeeuwse Musea, had gelezen. Hij ziet de toekomst voor regionale en vooral thematische musea somber in. Hij pleit dan ook voor een krachtige aanpak op het gebied van landbouw en kleder dracht. Waarom niet ingezien welk een schitte rende kans hier blijft liggen? In Veere een permanente expositie rond de schil derskolonie, Veere als onderwerp in de schilderkunst naast een historische con text en achtergrond - de stad, de haven, de gebouwen, de vissers, de boeren, de klederdrachten bij elkaar gebracht en zorgvuldig gedocumenteerd. En dat alles voor de prijs van één Mondriaan (die ik trouwens heel mooi vind)!' Nieuwe plannen Vaarzon Morel liet het niet bij woorden. Schreef de PZC op 3 april van dit jaar nog "Veers museum Schotse Huizen sluit de deuren" en op 4 april "De Schotse Huizen mogelijk onderdeel van Zeeuws Museum", op 31 mei kwam het dagblad met het volgende bericht: "Vaarzon Morel heeft plan om Schotse Huizen [te] redden. - De Amsterdamse schilder Vaarzon Morel heeft een ambitieus plan ontwikkeld om Museum De Schotse Hulzen in Veere van de ondergang te redden. Als telg van een bekend Veers schildersgeslacht heeft hij de afgelopen maanden met ergernis aanschouwd hoe de gemeente en de Stichting De Schotse Huizen er niet in zijn geslaagd het muse um open te houden. Mede om te voor komen dat het pand straks een heel andere bestemming krijgt, stelt Vaarzon Morel voor er in tien jaar tijd een muse um van te maken waarin permanent schilderijen hangen van de vele schilders die in het verleden in Veere hebben gewoond en gewerkt. Vanaf 7 juni is al een bescheiden voorproefje te zien van wat in De Schotse Huizen tot stand zou kunnen komen. Om te voorkomen dat het museum tijdens de activiteiten van 'Veere 700' gesloten zou blijven, heb ben enkele bewoners besloten een expositie in te richten met werk van Veerse schilders, in bruikleen gevraagd aan particulieren. Vaarzon Morel ver richt de opening.En vervolgens: "Vaar zon Morel stelt ronduit dat de lokale en de Rijksoverheid hebben gefaald in het vinden van een oplossing voor De Schotse Huizen. Met inwoners van Vee re werkt hij nu aan een organisatie die Wim Vaarzon Morel jr, mei 1996. 16 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 17