Het Veere van Vaarzon Morel de twee in laat-gotische stijl opgetrok ken Schotse Huizen aan de Kaai. Het Lammeken werd gebouwd in 1539. Met zijn rijk versierde vensterbogen, ijzeren muurankers en trapvormige topgevel met overhoekse steunbeertjes, is het een prachtig monument voor de Nederland se bouwkunst uit de 16e eeuw. De Struys werd in 1561 neergezet, als spie gelbeeld van Het Lammeken maar min der weelderig van uitvoering. Bovendien is er in de loop der jaren veel aan en in veranderd. Zo verdween de trapgevel, werd de raamindeling gewijzigd en heeft men over de oorspronkelijke pla vuizen een houten vloer gelegd. De Napoleontische tijd maakte een ein de aan de wolhandel; het hoogtij van Veere's bloei was toen allang voorbij. Het Lammeken kwam in particulier Nederlands bezit, De Struys werd gemeentelijk eigendom. In 1881 wilde de toenmalige eigenaar Het Lammeken slopen; Victor de Stuers, de 'vader' van de Nederlandse monu mentenzorg, heeft dat kunnen voorko men door het gebouw voor f 800,- te kopen. Hij schonk het in 1907 aan de Staat der Nederlanden met de verplich ting "het als monument in stand te hou den en voor zooveel noodig te herstel len in den oorspronkelijken stijl en bij herstelling zoo min mogelijk te vernieu wen". De Struys heeft van 1896 tot 1916 dienst gedaan als zomerverblijf voor de Britse bankier en kunstliefhebber Albert Ochs en zijn gasten. In 1899 kocht Ochs het huis officieel en in 1916 betrok hij het permanent. In dat laatste jaar werd ook de eerste tentoonstelling van in Veere verblijvende schilders in De Struys georganiseerd. "Deze aesthetische bedrijvigheid komt niet van de zijde der echte inwoners", aldus de kunstcriticus Plasschaert in Het Vaderland van 20 juni 1916. "Zij leven in onverschilligheid, of in bedremmelde onwetendheid wat het schoon betreft; evenmin vindt ge in dit opzicht een activiteit der autoriteiten. De Immigranten zijn in dit plaatsje in deze richting de werkzamen." Plas schaert trad bij het samenstellen van de exposities herhaaldelijk op als adviseur van Ochs; door hem afgekeurde werken verdwenen in de kelder van het huis. Aan de eerste tentoonstelling deden Paul Arntzenius, Louis Bron, Lucie van Dam van Isselt, Jan Heyse, W.F.A.I. Vaarzon Morel, W.B. Tholen en H.J. Wolter mee. Het jaar erop was het aan tal deelnemers aanmerkelijk uitgebreid. Tot de Tweede Wereldoorlog hebben er tentoonstellingen in De Struys plaats gehad, in later jaren ook van 'kunst voorwerpen'. Toen Ochs in 1921 Het Lammeken van de Staat in bruikleen kreeg, werd ook daarin een expositieruimte ingericht, vooral voor werken van 'niet-Veerena- ren'. Ochs stierf in december 1921zijn dochter Alma Oakes heeft zijn werk voortgezet. In 1947 schonk zij De Struys aan de Staat en verkocht zij haar verza meling meubelen, porselein, kleder drachten en scheepsmodellen aan het Rijk onder voorwaarde dat het Rijk zowel De Struys als Het Lammeken als museum zou exploiteren. De Schotse Huizen werden op 10 juni 1950 voor het publiek opengesteld. De Vaarzon Morels kwamen in 1910 vanuit Renkum naar Veere. Zij vestigden zich in De Oude Werf, het huis aan de Noordzijde van de haven dat van de J Jj f- 4;- L.y 5 U: glasschilder Albert Plasschaert, een neef van de criticus Plasschaert, was geweest. Vaarzon Morels atelier bevond zich aan de Kaai, in het huis Den Spleghel; in de Eerste Wereldoorlog verhuisde de fami lie daarheen. De schilder en graficus W.F.A.I. Vaarzon Morel (1868-1955) volgde een oplei ding aan de Kunstnijverheidsschool in Haarlem en de Rijksacademie voor Beel dende Kunsten in Amsterdam. Grote, donkere olieverven en pasteltekeningen maakten in Veere plaats voor lichtere en impressionistische werken. Vaarzon Morel ('Père') maakte studiereizen door Europa, verbleef van 1943 tot 1947 in Amsterdam en keerde vervolgens naar Zeeland terug. Tot zijn werk behoren in de eerste plaats landschappen, strand gezichten, dieren (Zeeuwse paarden!), mensen en bloemen. Als illustrator, maar vooral als aquarellist blonk hij uit, het geen (evenals het schilderen; maar liefst 12 schilders telt de familie vanaf de 17e eeuw) een familietraditie zou blijken. Zijn zoon Wim Vaarzon Morel sr (1901- 1982) kreeg zijn eerste lessen thuis in Veere. Na een opleiding aan de Amster damse Academie, in de jaren twintig, werd hij leraar aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid. Kinderverlamming dwong W.F.A.I. Vaarzon Morel, Vrouwen op het strand, olieverf, z.j. Zeeuws Tijdschrift 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 22