Wim Vaarzon Morel sr, Hoogaarzen aan de Kaai te Veere, aquarel, 1946. hem zijn baan op te geven; in 1947 keerde hij naar Veere terug. Honderden aquarellen heeft hij gemaakt, onder meer van de haven van Veere, de Grote Kerk en de Schotse Huizen. Wim Vaarzon Morel jr werd in 1931 in Amsterdam geboren. De hongerwinter bracht hij met zijn tweelingbroer bij een familielid in Oude Sluis door; daar begon hij te tekenen. "In 1947 zijn we naar Veere gegaan waar mijn grootvader in 1910 was heengetrokken en waar dat oude huis van ons toen weer leeg stond. Mijn vader, die les had gegeven aan wat nu de Rietveld is en toen de kunstnijver heidsschool, reden we rond in een wagentje. Hij had van zijn vader, die ook schilder was, heel mooi leren aqua relleren en daar op Walcheren ging ik altijd met hem mee. Dan zette ik hem op de grond, want hij kon in dat wagen tje niet schilderen, en dan ging ik tien meter verderop zitten, want we wilden niet van elkaar afkijken. En zo heb ik eigenlijk heel ouderwets het vak heel goed geleerd. Mijn vader heeft nooits iets over mijn werk willen zeggen en dat vind ik eigenlijk wel erg knap van hem." (Henk Romijn Meijer, 'Portfo- lio/Wim Vaarzon Morel: leven als vrije schilder', in: Maatstaf, nr 5/1991, pp. 30-33, p. 31.) Het eens zo trotse handelsstadje was in de loop der jaren in verval geraakt. Men leefde er voornamelijk van de landbouw en de visserij. De kunstenaars hadden daarin een plaats gekregen. Vaarzon Morel: "Ik bewonder hun levenshouding steeds meer, hun diep gang in het werk, zich niet laten afleiden in barre omstandigheden. Eerst de crisis jaren, later de oorlog en daarna het sobere primitieve leven. Bijna niets te eten en toch schilderen." Na zijn eindexamen HBS, pakte Wim de fiets en vertrok naar Parijs. Colleges kunstgeschiedenis werden er al gauw omgezet in studie-uren aan de Acade mie La Grande Chaumiere, daarna volg den vier jaren aan de Rijksacademie in Amsterdam en een opleiding aan het Hooger Instituut in Antwerpen. Zijn stu die financierde hij met het geld dat hij in militaire dienst als duiker bij de mijnen- dienst van de marine had verdiend. Met tekeningen voor Het Vrije Volk, Het Parool en Elsevier maakte hij naam. Van 1962 tot 1969 was hij lector en van 1969 tot 1984 hoogleraar aan de Amsterdamse Academie. Vaarzon Morel exposeert regelmatig in binnen- en buitenland. Het landschap en het water, de visserij, schepen en de zee, vindt men steeds terug in zijn aqua rellen, tekeningen en schilderijen; zijn grootste liefde evenwel geldt het paard. De edele viervoeter is een onuitputtelijk onderwerp voor hem, van het Zeeuwse paard bij de boer tot de dravers, polo- paarden, keurhengsten en in het wild levende kuddes. Van de geur van zweet en mest op een veemarkt tot de Hol landse Manege in Amsterdam. Het moment wordt direct gepakt - en vrijwel altijd buiten. "Ik schilder altijd op de plek", vertelt Vaarzon Morel, "maak er de beste din gen (en natuurlijk ook de slechtste). Dat 22 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 23