Wim Vaarzon Morel jr, Boer Mol, Waarde, penseel inkt, 1980. is de connectie met de Veerse schilders, die schilderden altijd buiten op de plek. Het waren geen atelier-schilders, ze gebruikten het straatmeubilair. Er moet gewoon een mooie permanente collec tie van al dat werk komen. Dat is niet alleen van belang voor Veere: het is van algemeen cultuurhistorisch belang!" De Toekomst "Als de overheid te kort schiet", aldus Vaarzon Morel, "is het voordeel dat bur gers in het gat kunnen kruipen." Persoonlijke betrokkenheid is inderdaad een belangrijke factor. In Veere heeft men kunnen zien dat daarmee binnen de kortste keren een kleine tentoonstel ling in elkaar kan worden gezet. Mikt men op duurzaamheid, dan zal er lijn in de persoonlijke betrokkenheid moeten worden gebracht, zal men naar een zowel financiële als structurele oplossing voor De Schotse Huizen moeten zoeken. Het Domburgse Marie Tak van Poort vliet Museum heeft met een jaarlijkse voor- en najaarstentoonstelling een beleid uitgestippeld voor de nabije toe komst. Vanaf 1997 zullen het Domburg- se museum en De Schotse Huizen zich binnen één gemeente bevinden. Het is misschien geen gek idee aan een samenwerkingsverband te denken. Uit eindelijk waren vele van de Veerse 'pas santen' kunstenaars die in Domburg werkten of woonden - en omgekeerd! Gezamenlijk bouwen aan een Museum voor de Walcherse kunstenaars 1898- 1962, waarbij voorlopig het accent in Domburg op het organiseren van ten toonstellingen en in Veere (ook) op het verwerven van een permanente collectie van de kunstenaars en hun omgeving zal komen te liggen - en bij groots opge zette projecten de medewerking van het Zeeuws Museum kan worden ingeroe pen - biedt misschien nog wel de mees te mogelijkheden. Van groot belang voor De Schotse Hui zen, Vaarzon Morel laat er geen twijfel over bestaan, is een vakkundige aanpak, maar onmisbaar daarnaast is het juiste gevoel. "Naar Veere gaan", schreef dichter/gra ficus J.C. van Schagen meer dan veertig jaar geleden Zeeuwse Reflexen, door J.C. van Schagen met begeleiding van Jan Heyse, Arnhem 1953, p. 19), "dat Is op retraite gaan en, zo ergens dan zijn hier de kansen het grootst op een werk gemeenschap, zoals je die wel eens voor ogen zweeft, een werkgemeen schap van stille, vrije mensen en ze zou den zó gegeven zijn aan hun werk, zó aan zijn zuiverheid verloren, dat ze niet meer acht zouden slaan op hun naam, - hoogstens zouden ze, deemoedig, dank baar, nog signeren: 'in Veere'." Met dank aan Marijke Asselbergs-Tromp, Henny Kasse, Ineke Mol, Jan Willem Oosterhoff en Rebecca van Wittene. Wim Vaarzon Morel jr, Kottert/es, pentekening, z.j. Zeeuws Tijdschrift 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 24