Hoogtepunt Festival Nieuwe Muziek Een (nieuw) lied van Opgang in de Grote Kerk van Veere Psalm 122 Peter van Houte Het heeft de nodige voeten in de aarde. Met horten en stoten gaat het, zoals vaker bij een creatief proces. De wording van de eerste semi-scenische uitvoering van Psalm 122 van componist/rietblazer Willem Breuker is nog in volle gang. Het is hoog zomer in Zeeland. De componist zelf is tijdelijk 'ondergedoken' om inspiratie op te doen, terwijl beeldend kunstenaar Gerard Hali in de Grote Kerk van Veere zijn plan nen presenteert voor het toneelbeeld en de theaterregie. In Amsterdam werkt pro fessor doctor Karei Deurloo aan begeleidende teksten voor de voorstelling. Zijn vert aling van Psalm 122 uit het Hebreeuws ligt al klaar. Het orkest van 18 musici (Willem Breuker Kollektief Mondriaan Strings) en dirigent Huub Kerstens en zijn Koor Nieu we Muziek verkeren nog in de onwetendheid die bij deze vakantietijd hoort. Ze krij gen straks de taak de psalm in Hebreeuws, Engels en Nederlands te zingen, in de zet ting van Willem Breuker. Er is ook een rol weggelegd voor een draaiorgel, een toneel- stem én voor het publiek, dat natuurlijk nog van niets weet. De compositie -een opdracht van de Prof. dr. G. van der Leeuwstichting- moet het hoogtepunt worden van het twintigste Festival Nieuwe Muziek en het slot van de Zeeland Nazomer Fes tivals. Een psalm als avondvullende muziektheatervoorstelling. Dat is nog niet eerder vertoond. Hoe is dat zo gekomen? ,,We zouden herhaald willen zien -en wat ons betreft eindeloos en op veel manie- ren- dat er beloften zijn, dat er iets belóófd is. Dat de toekomst, hoe je het ook wendt of keert, tegen beter weten in veelbelovend is", zegt voorzitter Bram van Hengel van de Professor van der Leeuwstichting. ,,En we weten dat kun stenaars dat óók weten. Elke kunstenaar heeft altijd dat geloof in het visioen, anders kan hij z'n werk niet doen!"Hij zou graag zien dat de stichting fungeert als inspiratiebron voor de kunstenaar, waarbij expliciet moet worden vermeld dat elke kunstenaar volstrekt vrijgelaten wordt in zijn interpretatie van de opdracht. Eerder stelde de stichting Mari- nus Boezem in staat om de plattegrond van de kathedraal van Reims op ware grootte uit te leggen op Neeltje Jans en mocht Moniek Toebosch engelengezang laten klinken uit autoradio's op de Afsluitdijk. Dit keer -ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan- moest het evenwel een compositieopdracht zijn met een extra dimensie én voor een groter publiek. ,,Op een gegeven moment viel de naam Breuker en vanaf dat moment was het voor iedereen duidelijk dat hij het moest zijn", aldus Van Hengel. „Wij had den sterke behoefte om een pelgrims psalm te kiezen, waarin het verlangen naar dat visioen wordt uitgedrukt. Het sprak Willem Breuker onmiddellijk aan; vanaf het begin heeft hij het idee omarmd." De motieven om te kiezen voor juist deze compositieopdracht liggen dieper, benadrukt Bram van Hengel. Ze komen voort uit een reeks diepgaande gesprekken die de stichting het afgelopen jaar heeft gehouden met twaalf vooraan staande mensen uit de politiek, het bedrijfsleven, de sociale sector en de wereld van kunst en wetenschap. De stichting wilde van hen horen hoe ze over de maatschappelijke ontwikkeling dach ten en welke richting het volgens hen uit gaat. Dat leverde het sombere beeld op van de hedendaagse maatschappij dat hij zelf óók zo kan schetsen: „Ik constateer dat wij een heleboel van onze activiteiten ontdoen van franje. We raken direct tot de -zakelijke- kern en veroorloven ons geen oponthoud meer. We proberen recht-toe-recht-aan producten te leveren. Dat is ook nodig want we zijn in een con currentieslag verwikkeld, ledereen is er op uit om het schip drijvende te houden en al het overbodige weg te kappen. Met alle begrip die ik voor die situatie heb, Een lied van opgang. Van David. Ik was verheugd toen ze tot mij zeiden: 'Laten we gaan naar het huis van de HEER'. Onze voeten zijn blijven staan in je poorten, Jerusalem. Jerusalem, jij, ja gebouwd als een stad die welsamengevoegd is, Ja, daar gaan ze op, de stammen, de stammen van HEM - een getuigenis in Israël - om te danken de Naam van de HEER; Want daar zijn gezet de zetels voor het gericht, de zetels voor Davids huis. Vraagt vrede voor Jerusalem, laat welvaren zij, die je liefhebben. Laat vrede binnen je ommuring zijn, welvaren in je burchten. Ter wille van mijn broeders en mijn metgezellen wil ik vrede over je spreken, ter wille van het huis van de HEER, onze God, wil ik het goede zoeken voor jou. constateer ik tegelijkertijd dat we het leven op die manier ontdoen van buiten gewoon belangrijke kanten. Als we daar mee doorgaan verminken we het leven onherstelbaar. In de 24-uurs economie waar we naar toe gaan, nemen we ons zelf steeds meer af en als we niet zorgen dat er iets anders voor in de plaats komt dan worden we wel erg arm. Dan laatje je meeslepen met de gedachte dat het leven inderdaad een jungle is, waarin alleen de sterkste overleeft. En dat is strij dig met waar de stichting en zijn naam gever voor staat". 24 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 25