staat voor de Joden die het Kollektief omsingelt. Het muziekstuk is dus de strijd die eindigt in een soort vreedzaam samenleven. In de Opgang dus. Het publiek wordt uiteindelijk uitgenodigd om samen met de spelers de 'markt' (met Oud Testamentische spijzen en dranken) te betreden als symbool voor het Tempelplein. Aan het begin van de voorstelling staat het publiek als het ware nog voor de poort en aan het eind is het er doorheen gegaan. Met veel handelingen en beelden proberen we dat vorm te geven. Ik wil dat mensen zélf die Opgang maken. Dat ze de abs tracte waarde van die opgang -zich met elkaar inzetten voor de goede zaak- ook werkelijk beleven, die avond in Veere. Dat het voelbaar is. De waarde voor het publiek moet zijn dat ze het gevoel heb ben dat ze zelf hebben bijgedragen aan de voorstelling, dat ze onderdeel zijn geworden van dat muziektheater. Daar om wil ik ook dat het publiek er aan de ene kant ingaat en er aan de andere kant van de kerk weer uitkomt. Dat ze het gevoel hebben -letterlijk en figuur- lijk- er anders uitgekomen te zijn dan ze er binnenkwamen, ledereen kan daar dan zelf een betekenis aan verbinden, dat ze iets hebben ervaren, gevoeld, meegemaakt" Psalm 122 van Willem Breuker met het Willem Breuker Kollektief de Mondriaan Strings en het Koor Nieu we Muziek o.l.v. Huub Kerstens wordt drie keer opgevoerd in de Gro te Kerk in Veere: op donderdag 10, vrijdag 11 en zaterdag 12 oktober. De voorstelling op zaterdag 12 okto ber geldt als officiële afsluiting van de Zeeland Nazomer Festivals De compositie is een opdracht van de Prof. Dr. G. van der Leeuw Stichting en de voorstelling is mogelijk gemaakt door die stichting en door het Fonds voor de Scheppende Toon kunst, Provincie Zeeland, Gemeente Middelburg, Festival Nieuwe Muziek, Zeeland Nazomer Festivals. Informatie: Stichting Nieuwe Muziek Zeeland, Middelburg tel 0118- 623650. 'Grote Kerk' 28 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 29