Het echtpaar Van Celder in hun 'Thaise kamer'. Foto: Frank Viergever. seconde hoeven nadenken. Na lang lobby en is Cinema Middelburg er dan, hoewel het er eerst helemaal niet naar uitzag. Maar voor mij is het toch anders dan voor hem. Ik ben nog altijd twee dagen per week in Amsterdam (werkzaam bij het onderwijsadviesbureau van de Vrije Uni versiteit) en blijf altijd één avond over. Ik ga dan vaak nog wel naar de film, een voor stelling of een concert." HIJ: ,,lk had verwacht dat ik veel vaker naar Amsterdam terug zou gaan, voor cul turele dingen. Dat gebeurt nauwelijks. Dat komt aan de ene kant door de verplichtin gen die je hier hebt, ook in het weekend, aan de andere kant omdat de behoefte bij mijn vrouw niet groot is omdat zij al twee dagen per week in Amsterdam is. ZIJ (lachend tegen hem): „Jij zegt wel eens als we in Amsterdam lopen: 'Ik heb het idee dat ik een toerist ben in de stad'. Dat gevoel heb ik beslist niét, het is nog hele maal mijn stad!" HIJ (filosoferend): „We denken wel eens wat zou het toch prach tig zijn om een hoofdwoning op het land (hier in Zeeland) te hebben en een tweede onderkomen -een pied-a-terre- in de stad (Amsterdam). Dat schijnt een moderne trend te zijn, precies het omgekeerde dus van wat vroeger gebruikelijk was, in bepaalde kringen." Wat is hen het meeste opgevallen aan cul tureel Zeeland? HIJ: „Cultuur is in Zeeland geen onderdeel van de maatschappelijke communicatie. Het speelt tenminste geen rol in mijn dage lijkse omgang. Dat vind ik zó merkwaar dig. Dat was ik in Amsterdam echt anders gewend. Cultuurbeleving speelt daar wél een belangrijke rol in de omgang met vrienden. De één attendeerde de ander op een toneelstuk, een boek of een expositie. En we hadden allemaal veel abonnemen ten en konden niet altijd overal naar toe en dus was er een driftige 'ruilbeurs' van kaartjes ontstaan. Het aardige daarvan was dan ook weer dat je soms naar dingen toe ging die je nooit zelf zou hebben uitgeko zen. Zo zijn we door vrienden duidelijk meer georiënteerd geraakt op opera en op de hele moderne kunst. Dat kwam door de buurman die kunstcollectioneur was, alle galeries van Amsterdam bezocht en ons regelmatig ergens naar toe sleepte. Ik was gewend dat je ook op je werk je culturele ervaringen uitwisselde. Dat ontbreekt hier. Het meest stugge voorbeeld daarvan is dat van een gedeputeerde (we noemen geen Zeeuws Tijdschrift 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 4