Maatschappelijke stratificatie Veel directer namen), die ik tegenkom bij een concert in de Grote Kerk van Veere. Hij vertelt dat hij dit stuk al eerder heeft gehoord en daarom nu nog eens naar Veere komt, omdat hij het zo goed vindt. Het is ondenkbaar dat die zelfde gedeputeerde zoiets zou zeggen tegen mij of andere collega's in een lunch- gesprek of iets dergelijks! Ik heb me hier in toenemende mate gerealiseerd hoe sterk je toch door je omgeving (vrienden, colle ga's) gestimuleerd wordt om iets te lezen, te bekijken of ergens naar te luisteren. Ik heb ook ervaren wat beeldend kunstenaar Marinus Boezem eens tegen mij zei: 'Wie in Zeeland wil verblijven moet een rijk innerlijk leven hebben'." Er is hen nog iets opgevallen. Cultuur mag dan geen onderdeel zijn van de maat schappelijke communicatie, het speelt wei een belangrijke rol in de sociale stratifica tie. Met andere woorden: culturele eve- menten in Zeeland dienen ook om het maatschappelijke onderscheid tussen groepen mensen te bevestigen. Misschien kun je zelfs zeggen dat cultuur in Zeeland eerder elitair is dan in de Randstad. Een zaak van een handjevol mensen? ZIJ: „Dat denk ik zeker. Dat gaat op voor de Cinema hier in Middelburg, maar ook voor Nieuwe Muziek. Allemaal kleine groepjes mensen die zich daar, en alleen daar laten zien. Bezoekers van een concert van het Zeeuws Orkest in Middelburg zie ik niet bij een prachtig concert in de Sint Jacobskerk in Vlissingen. Het heeft dus blijkbaar niet zo zeer met de muziek te maken, maar veel meer met het sociaal gebeuren. Je gaat naar het Zeeuws Orkest óf je gaat naar Nieuwe Muziek, niet naar allebei."HIJ: „Dat vind ik inderdaad heel opvallend. Die vele deelpublieken. Kijk maar eens naar een cabaretvoorstelling in de Middelburgse Schouwburg. Daar zit een publiek dat ik nergens anders tegen kom." ZIJ: „Misschien heb je dat in Amsterdam ook wel, maar mérk je het niet zo sterk. Het publiek dat in de Kleine Zaal van het Concertgebouw komt is ook een soort incrowd, maar -en dat is het verschil- dat zou je ook kunnen tegenkomen bij de film, of in het theater, of bij ballet. Hier blijft het beperkt tot één kunstdiscipline of zelfs één soort (bv muziek) binnen die dis cipline. Hoe dan ook: er gebeurt -naar verhou ding- wel veel in Zeeland. En er is ook het een en ander tot stand gebracht op cultu reel gebied. Daar zijn ze het grif mee eens. Forum en het Festival Nieuwe Muziek hebben voorgoed naam gemaald, ook bui ten de provincie. Maar ook de exposities in de Vleeshal, de goede galeries en de aanwezigheid van de -ook weer naar ver- houding- vele kunstenaars betekenen iets. En de Zeeuwse Bibliotheek, één van de beste van het land. HIJ (met een glimlach): „Als mijn dochter, die culturele studies en geschiedenis stu deert in Amsterdam, een bepaald boek niet kan krijgen is één telefoontje voldoen de. Pa haalt het hier zo uit de biblio theek. "ZIJ: „Je realiseert je het niet zo in die eerste jaren. Dan komt er zoveel op je af. Maar je participeert hier wel veel direc ter in het culturele leven. Je wordt uitgeno digd om te komen kijken naar werk van een kunstenaar, praat met hem of haar. Dat is ontzettend leuk. En daarom zei ik al gauw: ik mis hier niets hoor. En zeker op het gebied van beeldende kunst is er genoeg te doen. Ik heb helemaal niet het gevoel gehad dat ik naar een gebied ging,waar niets te doen is, zoals in Amster dam wel tegen mij is gezegd. Alleen vraag ik me wel af -ik wéét het dus niet- of je op de langere duur niet behoefte zal hebben aan meer vormen van kunst. In deze beginjaren wordt je ook een beetje (cultu reel) geleefd. Je wordt overal voor uitge nodigd, en over geïnformeerd. Als je het later meer zelf moet gaan invullen, keuzes gaat maken, dan wordt het misschien wel anders." HIJ: „De kleinschaligheid van Zeeland heeft beslist grote voordelen. Daardoor -en door mijn positie- kom ik hier veel meer dan in Amsterdam in contact met de kun stenaar. Ik kan hier veel gemakkelijker met ze praten. Dat is heel goed. Wat er hier is consumeer ik heel intensief. Het landelijke karakter heeft nog een belangrijk aspect: de amateur-deelname aan cultuur. Die is hier erg groot en van een hoog niveau. Neem nou het amateurtoneel dat te zien is in Middelburg en Vlissingen, dat mag er zijn hoor. ZIJ (instemmend): „Alle stukken die ik in het Minitheater in Middelburg heb gezien waren goed. Laatst nog 'Caligula', dat vond ik echt prachtig. Toen dacht ik: of ik nu in Amsterdam zit of hier, ik merk geen veerschil! Maar: er is hier geen vanzelfspre kend, zich dagelijks manifesterend cultu reel klimaat, in tegenstelling tot de Rand stad. Of het is nu misschien een beetje op gang gekomen. Daarom vind ik het zo belangrijk om er met alle mogelijke midde len en steun -óók van de overheid- voor te zorgen dat het zich ontwikkeld." HIJ: Dat vind ik nou weer zo merkwaar dig. Als het eens -in het algemeen gespro ken- aan de orde komt, dan weet men wel te vertellen hoe duur die Zeeuwse Biblio theek toch is of hoe veel subsidies er in Nieuwe Muziek gaan, maar heeft men het niet over de waarde. Dat je die zaken als waardevol kan ervaren, ook al zou je ze persoonlijk niet waarderen. Ik merk nog wel eens dat het besef ontbreekt dat dit dingen zijn die specifiek interessant zijn, die er boven uitsteken. De nationale aandacht voor Zeeland danken we aan Nieuwe Muziek, de Nazomer Festivals, de uitrei king van de Four Freedoms Awards. Ik heb weieens het gevoel dat een deel van de Zeeuwen dat niet beseft, niet op de juiste waarde schat. Ik denk dat het juist heel belangrijk is voor Zeeland. Al realiseer ik me wél dat de aandacht voor dit soort opvallende, unieke evenementen ook wel voortkomt uit het idee: dat verwacht je niet in de provincie. Waarom heeft de Zee land Cultuurmaand destijds een prijs gekregen? Omdat je zoiets niet zou ver wachten in Zeeland, aldus het juryrapport. Dat stoort me dan weer. Cultuur-in de breedste zin van het woord- wordt niet altijd op waarde geschat in dit gewest. Is dat typisch Zeeuws of is het iets van alle regio's? HIJ: „Men noemt het Zeeuws, maar het is het niet. Het is kenmerkend voor landelijke gebieden. Een sterk ontwikkeld sociaal netwerk waardoor mensen zich frequent in verschillende situaties ontmoeten. Dan ontstaat altijd wat we conflict vermijdend gedrag zouden kunnen noemen: niemand op de tenen trappen, want als je ruzie maakt met iemand in de sportclub heb je tegelijkertijd ruzie met dezelfde persoon in politieke kring, kerkelijke kring, het school bestuur en om het even welk ander bestuur. Daar komt mogelijk ook uit voort dat men zijn eigen persoonlijke culturele 4 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 5