enthousiasmes niet etaleert. Je houdt je wat op de vlakte..." Het denken in regio 's is wel heel eigen aan Zeeland. De rest van de provincie voelt zich nogal eens achtergesteld bij Middel- burg/Vlissingen, 'de Randstad Zeeland'. Als het gaat om culturele voorzieningen, subsidies maar ook in aandacht. ZIJ: „Dat is een duidelijk aandachtspunt bij de Zeeland Nazomer Festivals. We willen heel duidelijk een spreiding over de hele provincie. En heus, er zijn dit jaar helemaal niet zo ontzettend veel evenementen in Middelburg zelf, er is veel te doen in de hele provincie. Daar is bewust voor geko zen. Het Filmfestival, bijvoorbeeld was vroeger een Middelburgse aangelegen heid, maar is nu echt het Filmfestival Zee land en dan ook nog eens gekoppeld aan de Nederlandse Filmdagen waardoor het nog meer uitstraling heeft. Zierikzee, Hulst en Vlissingen doen mee. Dat is heel belangrijk, alle regio's krijgen hun deel." HIJ: „Zeker, maar ik vind het ook wel eens een probleem dat als Middelburg iets krijgt dat dan ook meteen Vlissingen, Goes, Ter- neuzen en Zierikzee dat moeten hebben. Die verdelende rechtvaardigheid, zoals ik het altijd maar noem, werkt ook wel eens belemmerend. Daardoor komen sommige dingen niét tot stand en ook in subsidies wordt daardoor de spoeling weieens heel erg dun. In Zeeland ontbreekt de hiërar chie van de stedelijke kernen, dat is duide lijk merkbaar. Er is hier in het algemeen geen stedelijk klimaat. Burgers in de Zeeuwse steden denken landelijk, terwijl bijvoorbeeld in Noord-Holland boeren ste delijk denken. Als er nog iets naijlt hier in Zeeland dan in het de eilandencultuur, inderdaad: het subregionale denken." De zon is gezakt. Er komt witte wijn (voor hen) en appelsap ('Puur Zeeuws product, voortreffelijk'). We filosoferen over de waarde van cultuur, voor hen persoonlijk en in 't algemeen. Hij vindt er gemakkelij ker woorden voor dan zij. ZIJ: „Ik vind dat heel moeilijk. Mijn eerste reactie is toch: als mensen er niets aan vin den, moeten ze er niet naar toe gaan. Ik heb niet zo'n behoefte om te overtuigen zo van: Kunst is belangrijk voor iedereen! Vroeger, als tekenlerares had ik dat wel, een soort zendingsdrang. Dat heb ik nu niet meer. Maar als je vraagt wat vind ik het plezierige van het omgaan met kunst dan zeg ik: de herkenning en de verras sing. Herkenning zoals in de literatuur (onlangs nog in de recente boeken van Nicolaas Matsiers en A.F.Th, van der Heijden over de dood van hun vaders en hun jeugdherinneringen) en in de beelden de kunst de kennis over bijvoorbeeld de Siënese School. En aan de andere kant die verrassing, het nieuwe, het avontuurlijke. Kunst is de versiering van het leven en het houdt je soepel en flexibel. Door kunst ben je genoodzaakt iedere keer weer je eigen ideeën bij te stellen, wantje laatje doelbe wust confronteren met een andere wereld dan die van jezelf. En: je bent helemaal autonoom in de beoordeling eivan. Je mag het mooi vinden, maar het hoeft niet." Geluksmomenten HIJ (stellig): „Het aantal geluksmomenten in mijn leven -waarop je dus blij bent datje leeft- hebben te maken met de beleving van cultuur en natuur. Daardoor krijgt het leven diepte, daardoor krijgt het dat fan tastische dat het voor mij heeft. ZIJ: „Het klinkt nogal hoogdravend als hij dat zo zegt, maar het is wél waar. HIJ: „Ik realiseer me dat echt. Dat de wer kelijke geluksmomenten ontstaan als ik ergens in de natuur ben of bij een cultureel evenement. Een gevoel van blijdschap, dat je je in de handen staat te wrijven. Wat is dit mooi! Aan de andere kant is er voor mij ook het cognitieve aspect. Het leren, het ontdekken. Geconfronteerd worden met zaken, die je nog niet bekend waren. Het in discussie gaan met wat in een boek of op het toneel wordt gezegd. Lezen noem ik weieens een vorm van dialoog met anderen. Het geeft je ook inzicht. Ik heb het zelf ervaren met 'De graaf van Monte Christo' van Alexandre Dumas. In dat boek communiceert een meisje met haar groot vader die een beroerte heeft gehad en niet meer kan spreken. Op het moment dat mijn eigen dochter in coma ligt, herinner ik me die passage en weet ik het eerste con tact te leggen via dat systeem. Dan wordt het heel concreet, komt het echt dichtbij... Het lerende vind ik heel belangrijk. Wat ik weet, wat ik beleef, de inzichten die ik heb, heb ik voor een groot deel uit de literatuur gehaald. Het heeft mij ook verrijkt en dat kan het bij iedereen doen. Je wordt even opgetild door die belevenis van cultuur. En natuurlijk vind je niet alles mooi, maar dan is het nog wel boeiend en waardevol. Ik denk vaak: wat ontzeggen mensen zich veel door niet over die drempel te stappen en dat aan te gaan. Waarom gaan ze wel voor 65 gulden naar een concert van André Rieu in de Grote Kerk in Veere (waar ik ook was, op uitnodiging, een belévenis) en niét naar een concert van het Zeeuws Orkest?" Ze kunnen zich het maar moeilijk voor stellen. Toch weten ze dat het zo is en ook wel hoe dat zo komt. HIJ: „Het is de angst. Mensen zijn nu een maal moeilijk te bewegen tot nieuwe din gen. En hier in Zeeland speelt die maat schappelijke stratificatie dus een belangrij ke rol. Het sociale onderscheid wordt hier vaak via de cultuur uitgedrukt."ZIJ: Ik wou net zeggen: ga maar eens als arbeider van een van de grote bedrijven hier naar het Zeeuws Orkest. Die voelt zich onge makkelijk tussen dat publiek.HIJ: „Men dénkt dat het zo is, dat hóeft niet zo te zijn. "ZIJ: „Maar de drempel is al genoeg."HIJ: „En er komt nog iets bij: de moderne opvatting over vrijetijdsbeste ding. Dat moet tegenwoordig iets zijn waar succes verzekerd is, het mag niet mis lukken. Dat zie je ook in de openluchtre creatie, het zijn altijd dezelfde wandelpa den die worden gebruikt. Of bij vakantie: het is altijd een vast patroon, dezelfde bestemming. Heeft het ook nog iets te maken met es- thethiek, een bepaald gevoel voor schoon heid? ZIJ: Natuurlijk, maar het hoeft niet persé. Zeker niet als je over beeldende kunst praat. Er zijn schilderijen waarvan je denkt: dat is nou niet meteen mooi, maar zeker wél waardevol. Het doet je op de een of andere manier iets, daar gaat het om. "HIJ: „Schoonheidsbeleving speelt zeker een rol, maar dat is onbenoembaar. Het is er wel, zeker." ZIJ: „Je kunt alleen maar afgaan op persoonlijke voorkeuren. Er is geen voor beeld in de moderne hedendaagse kunst. Vroeger was het gemakkelijk toen moest een schilderij aan bepaalde criteria voldoen waarop je het kon beoordelen. Nu kun je er alleen maar naar kijken zonder te weten welke normen te moet hanteren. Ik moet zelf ook vaak vreselijk lachen bij tentoon- Zeeuws Tijdschrift 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 6