Ruud van Meijel: 'Het is ook een wonderlijke verzameling festivals eigenlijk.Foto: Anda van Riet.
Publieksonderzoek
De Zeeland Nazomer Festivals bestaan
nu acht jaar. Eerst werden de festivals
vanuit de provincie gecoördineerd. In
1993 is de organisatie verzelfstandigd.
Het bestuur van de stichting bestaat
voor vijftig procent uit mensen uit de
toeristische sector en voor de helft uit
mensen uit de culturele hoek. Onder
deel van het beleid is deze twee secto
ren een meerwaarde te geven door de
programmering van de Zeeland Nazo
mer Festivals, een extra impuls. Met als
doel ook bezoekers van buiten de pro
vincie aan te trekken.
'Ik vind het vreemd dat de provincie het
effect van de Zeeland Nazomer Festivals
niet regelmatig wil meten. Te weten hoe
je er voor staat, hoe het beter kan, vind
ik heel belangrijk. Om de paar jaar zou
er een publieksonderzoek moeten wor
den gedaan.
Het festival van Zeeuwsch-Vlaanderen
heeft zelf een onderzoek gedaan, waar
uit bleek dat dertig procent van de
bezoekers afkomstig was van buiten
Zeeland. Uit een publieksonderzoek van
het Mondriaanjaar bleek onder andere
dat nog geen tien procent van de cul
tuurbezoekers gebruik maakt van de
diensten van de VVV. Op grond daarvan
zegt de VVV dat de evenementen als
het Mondriaanjaar en de Zeeland Nazo
mer Festivals hun doelgroep - waaron
der mensen van buiten de provincie -
niet bereiken, dat het karakter van de
festivals te elitair is. Door gebrek aan
onderzoeksresultaten hebben we geen
bewijs, maar wij denken dat het publiek
van de Zeeland Nazomer Festivals door
gaans zelf zijn weg weet te vinden. Het
heeft de hulp van de VVV niet nodig om
een hotel te boeken. Doorgaans zijn het
hoger opgeleide mensen met een boven-
modaal inkomen. Daarom zijn we opge
houden met het aanbieden van arrange
menten: daar was geen animo voor.'
Ruud van Meijel ergert zich duidelijk.
'Onlangs heeft de gemeente Middel
burg een onderzoek laten doen naar de
cultuurparticipatie van de Zeeuwen.
Blijkt dat zeventig procent van de bevol
king nooit iets cultureels bezoekt. Daar
werd in de provincie verontwaardigd op
gereageerd: en daar gaat zoveel
gemeenschapsgeld naar toe. Terwijl die
cijfers landelijk hetzelfde zijn. Door de
mening van de bevolking te vragen, ga
je voorbij aan de meerwaarde die cultu
rele evenementen met zich meebren
gen', zegt hij schamper. Na een korte
stilte stelt hij geruststellend vast: 'De
Zeeland Nazomer Festivals worden heel
goed bezocht. De zalen hebben een
bezetting van tachtig tot negentig pro
cent. Produkties die in Zeeland op voor
hand als vrijwel onmogelijk beschouwd
worden, zoals Oresteia van Xenakis
vorig jaar, zijn vier avonden achtereen
uitverkocht. Dan gaat het toch om nieu
we muziek, wat doorgaans weinig
publiek trekt in Zeeland. Maar door de
uitstraling van de Zeeland Nazomer Fes
tivals komen de bezoekers in drommen,
ook van buiten de provincie. Dit jaar
hebben we Cirque Plume als opening.
Van die voorstelling moeten wij, in
samenwerking met de Stadsschouw
burg, tienduizend kaarten verkopen.
Zevenduizend zijn er nu (begin juli) al
weg. Dat is toch fantastisch.'
Visie
De Zeeland Nazomer Festivals bestaan
uit elf verschillende festivalorganisaties.
Ruud coördineert en verzorgt samen
met Janet van der Linde de overkoepe
lende organisatie. Als coördinator heeft
hij redelijk veel invloed.
'De provincie heeft het geld en wij advi
seren hoe het besteed zou moeten wor
den. Een advies dat tot nog toe altijd
opgevolgd wordt. Ruim drie ton wordt
verdeeld over de festivals. Vijfenzeven
tig duizend gulden gaat naar de over
koepelende organisatie, vijfentwintig
duizend gulden is bestemd voor de ope
ning en de slotmanifestatie.
Er is in een meerjarenplan gekozen voor
festivals in plaats van incidentele activi
teiten. Zo kunnen we continuïteit waar
borgen, een betere spreiding garande
ren over de diverse kunstvormen, kun
nen we een breed aanbod bieden in
vastomlijnde kaders waarbinnen af en
toe wel incidentele dingen passen. Wan
neer er zich wat nieuws voordoet, moe
ten we het budget afhalen van de
bestaande organisaties. Dat ondermijnt
de groei. We zouden over een grotere
pot moeten beschikken voor vernieu
wingen en incidentele zaken.
Soms doen andere wel mee zonder te
delen in de subsidie, maar voor de geza
menlijke promotie. Zo profiteren ze van
de kracht en de uitstraling die de Zee
land Nazomer Festivals hebben. We zijn
wat dat aangaat wel selectief: het moet
passen ons beleid. Zoals het Festival
Nieuwe Muziek: die bieden kwaliteit en
vullen een leemte op in ons aanbod. Als
8 Zeeuws Tijdschrift