Ruud van Meijel: 'Het is ook een wonderlijke verzameling festivals eigenlijk.Foto: Anda van Riet. Publieksonderzoek De Zeeland Nazomer Festivals bestaan nu acht jaar. Eerst werden de festivals vanuit de provincie gecoördineerd. In 1993 is de organisatie verzelfstandigd. Het bestuur van de stichting bestaat voor vijftig procent uit mensen uit de toeristische sector en voor de helft uit mensen uit de culturele hoek. Onder deel van het beleid is deze twee secto ren een meerwaarde te geven door de programmering van de Zeeland Nazo mer Festivals, een extra impuls. Met als doel ook bezoekers van buiten de pro vincie aan te trekken. 'Ik vind het vreemd dat de provincie het effect van de Zeeland Nazomer Festivals niet regelmatig wil meten. Te weten hoe je er voor staat, hoe het beter kan, vind ik heel belangrijk. Om de paar jaar zou er een publieksonderzoek moeten wor den gedaan. Het festival van Zeeuwsch-Vlaanderen heeft zelf een onderzoek gedaan, waar uit bleek dat dertig procent van de bezoekers afkomstig was van buiten Zeeland. Uit een publieksonderzoek van het Mondriaanjaar bleek onder andere dat nog geen tien procent van de cul tuurbezoekers gebruik maakt van de diensten van de VVV. Op grond daarvan zegt de VVV dat de evenementen als het Mondriaanjaar en de Zeeland Nazo mer Festivals hun doelgroep - waaron der mensen van buiten de provincie - niet bereiken, dat het karakter van de festivals te elitair is. Door gebrek aan onderzoeksresultaten hebben we geen bewijs, maar wij denken dat het publiek van de Zeeland Nazomer Festivals door gaans zelf zijn weg weet te vinden. Het heeft de hulp van de VVV niet nodig om een hotel te boeken. Doorgaans zijn het hoger opgeleide mensen met een boven- modaal inkomen. Daarom zijn we opge houden met het aanbieden van arrange menten: daar was geen animo voor.' Ruud van Meijel ergert zich duidelijk. 'Onlangs heeft de gemeente Middel burg een onderzoek laten doen naar de cultuurparticipatie van de Zeeuwen. Blijkt dat zeventig procent van de bevol king nooit iets cultureels bezoekt. Daar werd in de provincie verontwaardigd op gereageerd: en daar gaat zoveel gemeenschapsgeld naar toe. Terwijl die cijfers landelijk hetzelfde zijn. Door de mening van de bevolking te vragen, ga je voorbij aan de meerwaarde die cultu rele evenementen met zich meebren gen', zegt hij schamper. Na een korte stilte stelt hij geruststellend vast: 'De Zeeland Nazomer Festivals worden heel goed bezocht. De zalen hebben een bezetting van tachtig tot negentig pro cent. Produkties die in Zeeland op voor hand als vrijwel onmogelijk beschouwd worden, zoals Oresteia van Xenakis vorig jaar, zijn vier avonden achtereen uitverkocht. Dan gaat het toch om nieu we muziek, wat doorgaans weinig publiek trekt in Zeeland. Maar door de uitstraling van de Zeeland Nazomer Fes tivals komen de bezoekers in drommen, ook van buiten de provincie. Dit jaar hebben we Cirque Plume als opening. Van die voorstelling moeten wij, in samenwerking met de Stadsschouw burg, tienduizend kaarten verkopen. Zevenduizend zijn er nu (begin juli) al weg. Dat is toch fantastisch.' Visie De Zeeland Nazomer Festivals bestaan uit elf verschillende festivalorganisaties. Ruud coördineert en verzorgt samen met Janet van der Linde de overkoepe lende organisatie. Als coördinator heeft hij redelijk veel invloed. 'De provincie heeft het geld en wij advi seren hoe het besteed zou moeten wor den. Een advies dat tot nog toe altijd opgevolgd wordt. Ruim drie ton wordt verdeeld over de festivals. Vijfenzeven tig duizend gulden gaat naar de over koepelende organisatie, vijfentwintig duizend gulden is bestemd voor de ope ning en de slotmanifestatie. Er is in een meerjarenplan gekozen voor festivals in plaats van incidentele activi teiten. Zo kunnen we continuïteit waar borgen, een betere spreiding garande ren over de diverse kunstvormen, kun nen we een breed aanbod bieden in vastomlijnde kaders waarbinnen af en toe wel incidentele dingen passen. Wan neer er zich wat nieuws voordoet, moe ten we het budget afhalen van de bestaande organisaties. Dat ondermijnt de groei. We zouden over een grotere pot moeten beschikken voor vernieu wingen en incidentele zaken. Soms doen andere wel mee zonder te delen in de subsidie, maar voor de geza menlijke promotie. Zo profiteren ze van de kracht en de uitstraling die de Zee land Nazomer Festivals hebben. We zijn wat dat aangaat wel selectief: het moet passen ons beleid. Zoals het Festival Nieuwe Muziek: die bieden kwaliteit en vullen een leemte op in ons aanbod. Als 8 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 9