Daarmee diende de naam van Luther als etiket voor alle mogelijke religieuze stro mingen, ook voor de Dopers soms, die zich een tiental jaren later manifesteer den. In 1555 deed Karei V afstand en droeg hij zijn bevoegdheden over aan zijn zoon Filips II. Deze vertrok vier jaar later naar Spanje. Zijn halfzuster, Margaretha van Parma nam als landvoogdes het bestuur van de Nederlanden voor hem waar. In deze jaren werd de invloed van de Franse reformator Johannes Calvijn steeds duidelijker merkbaar. Vooral in Vlaanderen en Brabant - en natuurlijk ook in Zeeland - kreeg de hervorming naar Calvinistisch model na het midden van de eeuw grote aanhang. De beel denstorm begon dan ook in Vlaanderen. Met deze gewelddadige uitbarsting werd pas echt duidelijk hoe hoog de spanningen waren opgelopen. Margaretha van Parma ging en de nieu we landvoogd Alva kwam. Hij was een Spaanse militair en had b.v. heel eigen opvattingen over het begrip "eer". Hij was - met een pak uitgebreide volmach ten op zak - gekomen om de ketterij uit te roeien en nogmaals een poging te doen het absolutisme te vestigen. Zijn "Raad van Beroerten" wilde afrekenen met wat er nog aan verzetshaarden op politiek en kerkelijk gebied over was. Alva deed wat hem was opgedragen en dat gaf hem uiteindelijk zijn dubieuze reputatie in de geschiedenisboekjes. Velen werden ter dood gebracht, wie kon dook onder of probeerde te vluch ten. Bewustwording "Alva staat te boek als een "slechterik". Iemand die er met de botte bijl op inhakte. Maar uit wat ik tegen kwam blijkt, dat Alva geen wreedaard was", zegt mevrouw Rooze stellig, "hij had andere waarden en normen dan de mensen in de Nederlanden. Dat staat wel vast. Maar hij liet niet zomaar men sen afmaken. Hij wilde bovenal het koninklijk gezag herstellen. Hij was ook een mens, die reageerde op de krachten die in die periode op elkaar aan het inwerken waren. Daar kon niemand zich aan onttrekken. Hoe meer verzet er kwam tegen het wettig gezag, des te sterker moest de kracht zijn om dat weer neer te slaan. Maar uiteindelijk zou blij ken, dat er fundamenteel iets was ver anderd. Mensen deden niet meer kri tiekloos wat hen werd opgedragen. Het eigen denken, de persoonlijke mening nam een belangrijker plaats in. Dat is een grote stap geweest en dat was natuurlijk niet meer terug te draaien. Maar voor de rest waren de mensen toen niet veel anders dan de mensen nu. In de oude archieven kwam ik ook ver zuchtingen tegen over de haat en nijd onder mensen, bijvoorbeeld in een gerechtsregister uit St. Maartensdijk. Bijkbaar is dat iets van alle tijden. Het is me tijdens mijn onderzoek ook opgeval len, dat de politieke factor veel belang rijker was, dan ik altijd had aangeno men. De religie en de politiek waren in die tijd nauw met elkaar verweven. Ik heb, als ik alles zo op een rijtje zet, gewoon het verhaal van de Zeeuwse mensen in de 16e eeuw willen vertellen. Het veranderingsproces waar ze toen inzaten. De stromingen die aktief waren. De nieuwe kerkelijke bedding, die voor al werd gevonden in het Calvinisme. Maar ook het verhaal van de Doopsge zinden kreeg een plaats in mijn boek. Die waren moeilijk op te sporen, want ze hielden zich meer verborgen. Maar de Dopers hebben ook recht op een plaatsje in het licht, vind ik. Het waren hier in Zeeland aanvankelijk niet alleen maar de Calvinisten, die de dienst uit maakten". Wie (of wat, welk gedachtengoed) heeft je in je leven 't meest geïnspireerd? De Psalmen Wie heeft de meeste invloed op je gehad en waarom? Mijn man. Ik heb veel van hem geleerd. Hij heeft me dingen leren zien, zoals hij ze ziet en dat blijkt een verrijking van mijn zienswijze. Waar ben je het meest trots op in wat je hebt bereikt? Mag de vraag zijn: waar bent u het meest blij mee? Ik vind het n.l. geen ver dienste. Dat m'n kinderen geworden zijn, wie ze nu zijn. Wat zou je graag een keertje overdoen? Al die keren, dat ik te snel ongeduldig was. Wat is voor jou de essentie van je leven? Leren met mijn medemensen 32 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 38