echt alleen een woon- en werkplaats,
ook wel een belevingswereld maar niet
één waar ik afhankelijk van ben in mijn
functioneren als kunstenaar. De ge
meentelijke herindeling heeft ook geen
enkele invloed op mijn leven. Daarom
heb ik ook geen uitgesproken mening.
Ik houd me er gewoon niet zo mee
bezig.'
P. (Piet) Dekker (53),
Zonnemaire. Directeur
christelijke basisschool
'Zonnewijzer' in Zonnemaire:
'Het betekent voor mij persoonlijk niet
veel. Ik ben die veranderingen wel
gewend, ik heb al op zoveel verschillen
de plaatsen gewoond. Dat bracht het
beroep ook met zich mee. Geboren in
Middelburg, daarna gewerkt en ge
woond in Zuilen, Maarsen, Mijdrecht en
Wormerveer. Dat zijn er nogal wat, dus
dat punt van: wat erg, nu gaat het eige
ne weg, dat speelt niet. Dan had ik nooit
moeten verhuizen. Het is inderdaad
gewoon weer een stap in een ontwikke
ling en het hoort bij de tegenwoordige
opvatting: 'big is beautiful'.
Of dat een goede zaak is, is een tweede.
De massaliteit is zeker niet altijd een
voordeel.
Deze herindeling betekent wél dat de
andere dorpen en plaatsen wat dichter
bij je komen. Bruinisse of Middenschou-
wen dat is ver van mij af, dacht je vroe
ger. Dat is nu niet meer zo, het hoort nu
bij je eigen gemeente en dus heb je er
rekening mee te houden. Dat is niet zo'n
slechte ontwikkeling omdat je nu meer
met elkaar leert omgaan.'
De belangrijkste veranderingen? 'De
gemeentelijke politiek zal waarschijnlijk
levendiger en groter worden. Er zijn nu
opeens ook andere politieke partijen -
Groen Links, D'66- naar voren geko
men. Dat kan meer kleur geven aan het
politieke gebeuren en het is ook een
goede democratische ontwikkeling. Het
is helemaal niet verkeerd dat er nu méér
politieke meningen in de nieuwe ge
meenteraad tot uiting komen. Wat ik
niet hoop, maar waar ik wel een beetje
bang voor ben, is dat de tegenstelling
tussen het westen en het oosten van het
eiland een belangrijke rol gaat spelen.
Terwijl ik nu juist graag zou willen dat de
nieuwe gemeenteraad van bovenaf -en
dat bedoel ik natuurlijk positief- de
zaken in ogenschouw zou kunnen
nemen, in het algemeen belang van het
hele eiland. Op het gemeentehuis ver
andert er ook wel het een en ander, als
het goed is. Er zal efficiënter worden
gewerkt, meer deskundigheid bij de
ambtenaren, een professioneler bestuur.
Dat moet ook de dienstverlening aan de
burgers ten goede komen.'
De gevolgen voor het basisonderwijs?
'Het zou voor de collega's in het open
baar onderwijs kunnen betekenen dat ze
straks van de ene naar de andere school
kunnen worden geschoven omdat ze op
hun school overtollig zijn voor een aan
tal uren en er op een andere school een
tekort is. De gemeente is immers het
bevoegd gezag en alle leerkrachten van
openbare scholen komen in dienst van
die ene gemeente. Het heeft dus zeker
consequenties voor het onderwijzend
personeel en niet altijd positief. Maar ik
neem toch aan dat de gemeente een
goed personeelsbeleid zal voeren en dat
één en ander in goed overleg zal
gaan.Voor de inhoud van het onderwijs
mag het niet zo veel uitmaken; de colle
ga's zijn flexibel genoeg om daarop in
korte tijd ingespeeld te zijn. Op het bij
zonder onderwijs heeft de gemeentelij
ke herindeling niet direct invloed, maar
het is wel zo dat er vanuit het ministerie
allerlei dingen op ons afkomen. Vijf
besturen van christelijke scholen, inclu
sief die van Zonnemaire, zijn inmiddels
dan óók samengegaan om op die
manier sterker te staan. Het zou goed
zijn als dat proces nog verder ging zodat
we als bijzonder onderwijs naar buiten
toe één gezicht hebben en met één
mening naar voren komen.'
Wat zijn belangrijke onderwerpen voor
de nabije toekomst? 'Grenzen aan de
groei van toerisme en recreatie op het
eiland. We verdrinken nog nét niet in
het zomerseizoen, maar het scheelt niet
veel. Voor mij hoeft er beslist niet nóg
een recreatiepark bij te komen. De grens
is bereikt, lijkt mij. Ik ga zelf ook graag
op vakantie en ik gun iedereen wat,
maar op Schouwen-Duiveland vind ik
het zo langzamerhand wel welletjes
worden. Daar komt bij dat de infrastruc
tuur er absoluut niet op berekend is.
Daar hebben ook inwoners en onderne
mers van het eiland zelf last van. Veel
wegen komen in aanmerking voor ver
betering, hoewel dat ook met beleid
moet gebeuren anders neemt de stroom
van verkeer (en toeristen) ongebreideld
toe en dat willen wij nu juist niet. En dan
de leefbaarheid van de kleine kernen: de
bouw van nieuwe woningen moet ook
in de toekomst gespreid blijven, zodat
alle dorpen kans hebben om te groeien
en dus leefbaar blijven.
Er verdwijnen al kleine scholen, hier en
daar gaat een winkel dicht, wordt een
postkantoor opgedoekt, sluit een bank
filiaal. Dat moet niet zo door gaan. Waar
het in het vermogen van de nieuwe
gemeenteraad ligt, zal die iets moeten
doen om de leefbaarheid in de dorpen
van Schouwen-Duiveland te behouden.'
De bestuurlijke toekomst? 'Deze
gemeentelijke herindeling is een grens.
Ik zie het niet verder gaan en dat hoop
ik ook niet. Schouwen-Duiveland is een
duidelijke geografische eenheid en moet
dat ook als zodanig blijven. De zeear
men om dit eiland vormen een natuurlij
ke grens. Ook als Goeree-Overflakkee
in de toekomst bij Zeeland zou komen,
dan nóg moet Schouwen-Duiveland één
gemeente op zichzelf blijven. Op
Zeeuwse schaal zou je in de verdere toe
komst nog kunnen denken aan één
gemeente Noord- en Zuid-Beveland en
misschien één gemeente Walcheren of
Zeeuwsch-Vlaanderen. Maar verder
moet en kan het niet gaan, vind ik.'
A. H. Verharen, (45), Waspik
(N.B.) Directeur
recreatiecentrum Aquadelta
Vakantieparks in Bruinisse.
'Ik kan natuurlijk alleen spreken als
directeur van een belangrijke recreatie
onderneming die zorgt voor een stukje
werkgelegenheid op Schouwen-Duive
land. Ik ben geen burger van deze
gemeente. Ik woon in een Brabants
dorp dat overigens ook als gevolg van
een gemeentelijke herindeling opgaat in
een groter geheel. Ik maak het dus wel
zelf mee. Die nieuwe gemeente (Waal-
Zeeuws Tijdschrift 17