echt alleen een woon- en werkplaats, ook wel een belevingswereld maar niet één waar ik afhankelijk van ben in mijn functioneren als kunstenaar. De ge meentelijke herindeling heeft ook geen enkele invloed op mijn leven. Daarom heb ik ook geen uitgesproken mening. Ik houd me er gewoon niet zo mee bezig.' P. (Piet) Dekker (53), Zonnemaire. Directeur christelijke basisschool 'Zonnewijzer' in Zonnemaire: 'Het betekent voor mij persoonlijk niet veel. Ik ben die veranderingen wel gewend, ik heb al op zoveel verschillen de plaatsen gewoond. Dat bracht het beroep ook met zich mee. Geboren in Middelburg, daarna gewerkt en ge woond in Zuilen, Maarsen, Mijdrecht en Wormerveer. Dat zijn er nogal wat, dus dat punt van: wat erg, nu gaat het eige ne weg, dat speelt niet. Dan had ik nooit moeten verhuizen. Het is inderdaad gewoon weer een stap in een ontwikke ling en het hoort bij de tegenwoordige opvatting: 'big is beautiful'. Of dat een goede zaak is, is een tweede. De massaliteit is zeker niet altijd een voordeel. Deze herindeling betekent wél dat de andere dorpen en plaatsen wat dichter bij je komen. Bruinisse of Middenschou- wen dat is ver van mij af, dacht je vroe ger. Dat is nu niet meer zo, het hoort nu bij je eigen gemeente en dus heb je er rekening mee te houden. Dat is niet zo'n slechte ontwikkeling omdat je nu meer met elkaar leert omgaan.' De belangrijkste veranderingen? 'De gemeentelijke politiek zal waarschijnlijk levendiger en groter worden. Er zijn nu opeens ook andere politieke partijen - Groen Links, D'66- naar voren geko men. Dat kan meer kleur geven aan het politieke gebeuren en het is ook een goede democratische ontwikkeling. Het is helemaal niet verkeerd dat er nu méér politieke meningen in de nieuwe ge meenteraad tot uiting komen. Wat ik niet hoop, maar waar ik wel een beetje bang voor ben, is dat de tegenstelling tussen het westen en het oosten van het eiland een belangrijke rol gaat spelen. Terwijl ik nu juist graag zou willen dat de nieuwe gemeenteraad van bovenaf -en dat bedoel ik natuurlijk positief- de zaken in ogenschouw zou kunnen nemen, in het algemeen belang van het hele eiland. Op het gemeentehuis ver andert er ook wel het een en ander, als het goed is. Er zal efficiënter worden gewerkt, meer deskundigheid bij de ambtenaren, een professioneler bestuur. Dat moet ook de dienstverlening aan de burgers ten goede komen.' De gevolgen voor het basisonderwijs? 'Het zou voor de collega's in het open baar onderwijs kunnen betekenen dat ze straks van de ene naar de andere school kunnen worden geschoven omdat ze op hun school overtollig zijn voor een aan tal uren en er op een andere school een tekort is. De gemeente is immers het bevoegd gezag en alle leerkrachten van openbare scholen komen in dienst van die ene gemeente. Het heeft dus zeker consequenties voor het onderwijzend personeel en niet altijd positief. Maar ik neem toch aan dat de gemeente een goed personeelsbeleid zal voeren en dat één en ander in goed overleg zal gaan.Voor de inhoud van het onderwijs mag het niet zo veel uitmaken; de colle ga's zijn flexibel genoeg om daarop in korte tijd ingespeeld te zijn. Op het bij zonder onderwijs heeft de gemeentelij ke herindeling niet direct invloed, maar het is wel zo dat er vanuit het ministerie allerlei dingen op ons afkomen. Vijf besturen van christelijke scholen, inclu sief die van Zonnemaire, zijn inmiddels dan óók samengegaan om op die manier sterker te staan. Het zou goed zijn als dat proces nog verder ging zodat we als bijzonder onderwijs naar buiten toe één gezicht hebben en met één mening naar voren komen.' Wat zijn belangrijke onderwerpen voor de nabije toekomst? 'Grenzen aan de groei van toerisme en recreatie op het eiland. We verdrinken nog nét niet in het zomerseizoen, maar het scheelt niet veel. Voor mij hoeft er beslist niet nóg een recreatiepark bij te komen. De grens is bereikt, lijkt mij. Ik ga zelf ook graag op vakantie en ik gun iedereen wat, maar op Schouwen-Duiveland vind ik het zo langzamerhand wel welletjes worden. Daar komt bij dat de infrastruc tuur er absoluut niet op berekend is. Daar hebben ook inwoners en onderne mers van het eiland zelf last van. Veel wegen komen in aanmerking voor ver betering, hoewel dat ook met beleid moet gebeuren anders neemt de stroom van verkeer (en toeristen) ongebreideld toe en dat willen wij nu juist niet. En dan de leefbaarheid van de kleine kernen: de bouw van nieuwe woningen moet ook in de toekomst gespreid blijven, zodat alle dorpen kans hebben om te groeien en dus leefbaar blijven. Er verdwijnen al kleine scholen, hier en daar gaat een winkel dicht, wordt een postkantoor opgedoekt, sluit een bank filiaal. Dat moet niet zo door gaan. Waar het in het vermogen van de nieuwe gemeenteraad ligt, zal die iets moeten doen om de leefbaarheid in de dorpen van Schouwen-Duiveland te behouden.' De bestuurlijke toekomst? 'Deze gemeentelijke herindeling is een grens. Ik zie het niet verder gaan en dat hoop ik ook niet. Schouwen-Duiveland is een duidelijke geografische eenheid en moet dat ook als zodanig blijven. De zeear men om dit eiland vormen een natuurlij ke grens. Ook als Goeree-Overflakkee in de toekomst bij Zeeland zou komen, dan nóg moet Schouwen-Duiveland één gemeente op zichzelf blijven. Op Zeeuwse schaal zou je in de verdere toe komst nog kunnen denken aan één gemeente Noord- en Zuid-Beveland en misschien één gemeente Walcheren of Zeeuwsch-Vlaanderen. Maar verder moet en kan het niet gaan, vind ik.' A. H. Verharen, (45), Waspik (N.B.) Directeur recreatiecentrum Aquadelta Vakantieparks in Bruinisse. 'Ik kan natuurlijk alleen spreken als directeur van een belangrijke recreatie onderneming die zorgt voor een stukje werkgelegenheid op Schouwen-Duive land. Ik ben geen burger van deze gemeente. Ik woon in een Brabants dorp dat overigens ook als gevolg van een gemeentelijke herindeling opgaat in een groter geheel. Ik maak het dus wel zelf mee. Die nieuwe gemeente (Waal- Zeeuws Tijdschrift 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 19