Aantrekkingskracht voor pensioenmigranten
gemeente Zierikzee. Eigenlijk mag de
gemeente Westerschouwen alleen bou
wen voor de eigen woningbehoefte. Dit
geeft de nodige spanning want de druk
vanuit de markt is groot. De Kop van
Schouwen is een kwetsbaar gebied waar
voorzichtig omgesprongen dient te wor
den met de verschillende belangen op
het gebied van natuur/landschap, recre
atie en landbouw. Om de belangenaf
weging zo goed mogelijk plaats te laten
vinden is er voor dit gebied een regiovi
sie opgesteld.5
Het bezit van een tweede huis binnen
een dorpskern wordt uitdrukkelijk tegen
gegaan met het oog op de leefbaarheid.
Op de grotere recreatiekomplexen vindt
er een vermenging plaats van permanent
en recreatief wonen. Door de provincie is
tot dusver een scherpe scheiding aange
houden. Permanent wonen is in beginsel
niet toegestaan.
'Mooie kernen' dienen ook in de toe
komst mooi te blijven. Middels bescher
mende stads- en dorpsgezichten, stads
en dorpsvernieuwingsgeld en een terug
houdend beleid met betrekking tot de
woningbouw wordt getracht het karak
ter te waarborgen. Tegelijkertijd vormen
zij wel aantrekkelijke woonmilieus die
tegemoet komen aan het beleid van
woonvoorkeuren.
De provincie voert geen aktief wervings
beleid met betrekking tot ouderen, ook
al zijn daar in het verleden -in de periode
van grote vertrekoverschotten- wel aan
zetten toe gedaan. De noodzaak is nu -
in een periode van vestigingsoverschot
ten- niet zo aktueel meer. Toch is het
mogelijk om middels het realiseren van
unieke en aantrekkelijk woningbouwpro-
jekten ook ouderen van buiten Zeeland
te werven. De groep 50 t/m 64 jaar is
daarbij een aantrekkelijke groep. Het is -
zowel binnen Zeeland als binnen Neder
land- in de toekomst de snelst groeiende
groep met veel vrije tijd. Ze zijn mobiel
en een groot gedeelte beschikt over een
goed inkomen. Voor Zeeland zijn de
'potentiële retourmigranten' onder hen
interessant. Daarbij moet niet uit het oog
worden verloren dat ook deze groep, die
in de regel bestaat uit tweepersoonshuis
houdens, op termijn ouder wordt. Zij zul
len dan op termijn, in de regel nadat de
partner is overleden, eveneens vraag uit
gaan oefenen naar zorgvoorzieningen.
Of zij daarmee behouden kunnen blijven
voor Zeeland is niet te garanderen. Wil
Zeeland deze groep kunnen behouden
dan zal zij hoogwaardige zorgvoorzienin
gen moeten bieden.
Noten
1 Kenmerken van oudere bewoners zijn verkend
in het onderzoek "Grampies in Zeeland? onder
zoek onder bewoners in woongebieden met een
recreatieve waarde, PPD april 1990".
2 Buitenlandse migratie Zeeland 1992-1991, pro
vincie Zeeland, Dorrit Nijhuis, april 1993.
3 Appartementen op toplokaties, effekten nieuw
bouw in de koopsektor voor de woningmarkt in
Zeeland, DGVH/RBOI, 1991.
4 Ontwikkeling kernenpatroon Zeeland 1991-
1993, een studie naar de ontwikkeling van het
Zeeuwse bewoningspatroon en het gevoerde
spreidingsbeleid, Frans Thissen, Instituut voor
Sociale Geografie, Universiteit van Amsterdam,
1994.
5 Regiovisie Schouwen-West, Bestuurlijke Bege
leidingsgroep Schouwen-West, 28 september
1994.
28 Zeeuws Tijdschrift