Aantrekkingskracht voor pensioenmigranten gemeente Zierikzee. Eigenlijk mag de gemeente Westerschouwen alleen bou wen voor de eigen woningbehoefte. Dit geeft de nodige spanning want de druk vanuit de markt is groot. De Kop van Schouwen is een kwetsbaar gebied waar voorzichtig omgesprongen dient te wor den met de verschillende belangen op het gebied van natuur/landschap, recre atie en landbouw. Om de belangenaf weging zo goed mogelijk plaats te laten vinden is er voor dit gebied een regiovi sie opgesteld.5 Het bezit van een tweede huis binnen een dorpskern wordt uitdrukkelijk tegen gegaan met het oog op de leefbaarheid. Op de grotere recreatiekomplexen vindt er een vermenging plaats van permanent en recreatief wonen. Door de provincie is tot dusver een scherpe scheiding aange houden. Permanent wonen is in beginsel niet toegestaan. 'Mooie kernen' dienen ook in de toe komst mooi te blijven. Middels bescher mende stads- en dorpsgezichten, stads en dorpsvernieuwingsgeld en een terug houdend beleid met betrekking tot de woningbouw wordt getracht het karak ter te waarborgen. Tegelijkertijd vormen zij wel aantrekkelijke woonmilieus die tegemoet komen aan het beleid van woonvoorkeuren. De provincie voert geen aktief wervings beleid met betrekking tot ouderen, ook al zijn daar in het verleden -in de periode van grote vertrekoverschotten- wel aan zetten toe gedaan. De noodzaak is nu - in een periode van vestigingsoverschot ten- niet zo aktueel meer. Toch is het mogelijk om middels het realiseren van unieke en aantrekkelijk woningbouwpro- jekten ook ouderen van buiten Zeeland te werven. De groep 50 t/m 64 jaar is daarbij een aantrekkelijke groep. Het is - zowel binnen Zeeland als binnen Neder land- in de toekomst de snelst groeiende groep met veel vrije tijd. Ze zijn mobiel en een groot gedeelte beschikt over een goed inkomen. Voor Zeeland zijn de 'potentiële retourmigranten' onder hen interessant. Daarbij moet niet uit het oog worden verloren dat ook deze groep, die in de regel bestaat uit tweepersoonshuis houdens, op termijn ouder wordt. Zij zul len dan op termijn, in de regel nadat de partner is overleden, eveneens vraag uit gaan oefenen naar zorgvoorzieningen. Of zij daarmee behouden kunnen blijven voor Zeeland is niet te garanderen. Wil Zeeland deze groep kunnen behouden dan zal zij hoogwaardige zorgvoorzienin gen moeten bieden. Noten 1 Kenmerken van oudere bewoners zijn verkend in het onderzoek "Grampies in Zeeland? onder zoek onder bewoners in woongebieden met een recreatieve waarde, PPD april 1990". 2 Buitenlandse migratie Zeeland 1992-1991, pro vincie Zeeland, Dorrit Nijhuis, april 1993. 3 Appartementen op toplokaties, effekten nieuw bouw in de koopsektor voor de woningmarkt in Zeeland, DGVH/RBOI, 1991. 4 Ontwikkeling kernenpatroon Zeeland 1991- 1993, een studie naar de ontwikkeling van het Zeeuwse bewoningspatroon en het gevoerde spreidingsbeleid, Frans Thissen, Instituut voor Sociale Geografie, Universiteit van Amsterdam, 1994. 5 Regiovisie Schouwen-West, Bestuurlijke Bege leidingsgroep Schouwen-West, 28 september 1994. 28 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 30