Beroemd in Zeeland: Het werk van Reimond Kimpe (1885-1970) Hesthervan den Donk Waarschijnlijk is geen enkele schilder in Zeeland zo bekend als de Vlaming Rei mond Kimpe. Hij vestigde zich na de Eerste Wereldoorlog in Zeeland en bleef er tot het einde van zijn leven wonen. Vooral zijn werk met Zeeuwse onderwerpen heeft gretig aftrek gevonden in de provincie. In vele huiskamers in Zeeland hangt wel een tekening of een schilderij en menig Kimpe verzameling is op Zeeuwse bo dem tot stand gekomen. In de rest van Nederland en in Vlaanderen is Kimpe na genoeg onbekend gebleven. Dat lijkt mij onterecht want zijn veelzijdige en boei ende oeuvre verdient meer aandacht. Twee keer is geprobeerd de kunstenaar te huldigen met een boek of oeuvrecatalo- gus maar beide pogingen faalden. De eerste keer ter gelegenheid van zijn zeven tigste verjaardag in 1955 kwam het niet verder dan een artikel van L. Lockefeer over Kimpe in dit tijdschrift. Lockefeer, toentertijd redacteur van het Zeeuws Tijd schrift, beschreef Kimpe als een van de grootste levende kunstenaars in Zeeland. De tweede poging in de jaren zestig om een boek en overzichtstentoonstelling te houden, liepen evenmin op iets uit. Nu dertig jaar later is het dan eindelijk zo ver. Het Zeeuws Museum heeft in samenwerking met het Singer Museum in Laren een overzichtstentoonstelling ingericht van het werk van Kimpe die van 22 maart tot en met 15 juni te zien zal zijn in Middelburg. Bij de tentoonstelling verschijnt te vens een monografie over de kunstenaar onder de titel, De gulden middenweg, Reimond Kimpe (1885-1970). In het Marie Tak van Poortvliet Museum in Dom burg zal tegelijk met de tentoonstelling in het Zeeuws Museum aandacht worden geschonken aan de collectie van Johan Coumou uit Middelburg met als titel: Kim- pe's Collectioneur. R. Kimpe voor een van zijn schilderijen (1937). Foto uit het familie-archief R. Kimpe. De gulden middenweg Reimond Kimpe werd in 1885 geboren in Gent. Op nadrukkelijke wens van zijn ou ders volgde hij na de voltooiing van zijn Atheneum een opleiding tot bouwkundig ingenieur. Het was puur een broodkwestie maar Kimpe zou van het technisch teken onderwijs dat hij kreeg later nog de vruch ten plukken. In zijn studententijd had hij meer belangstelling voor literatuur en hij publiceerde gedichten, toneelstukken en artikelen. Al op het Atheneum in Gent was hij nauw betrokken geraakt bij de Vlaamse beweging onder invloed van zijn leraar aardrijkskunde, Haller von Ziegeszar, een verwoed strijder voor de Vlaamse zaak. Kimpe werd dan ook lid van de Vlaamse beweging 'De Blauwvoeterij'. In zijn bun del aforismen Langsheen den Gulden Middenweg is hij op zoek naar de kern van de dingen en dit werk kan beschouwd worden als een artistiek devies dat zijn la tere kunstenaarschap diepgaand zou beïn vloeden. Daarin is Kimpe steeds op zoek geweest naar een synthese tussen gevoel en verstand wat zich in zijn schilderwerk zou gaan uiten in het samenvoegen van fi guratie met abstracte en geometrische motieven. Een duidelijk aanwijsbare in vloed op zijn werk hebben de in Sint Mar tens Latem werkzame kunstenaars gehad, zoals Gustave de Smet en Frits van den Berghe. Samen met hen stelde hij een ma nifest op tegen het prevalerende luminis- me. Het Vlaams expressionisme vormt la ter een herkenbaar element in zijn Zeeuwse doeken. Na de voltooiing van zijn ingenieursoplei ding kreeg Kimpe in 1909 een baan als 'kondukteur van bruggen en weegen' in het Brabantse Lier waar hij vriendschap sloot met de volksschrijver Felix Timmer mans. Zij brachten menige avond al lezen de met elkaar door. Zo schijnt Timmer mans, onder invloed van Kimpe, de levenslustige Pallieter, in plaats van de Vlaamse volksfiguur te laten sterven op het einde van het verhaal, hem de wijde wereld in laten trekken. Het portret van 26 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 28