abstracter dan zijn vroeger werk zoals te zien is Moderne Compositie II (1933). In Parijs werd Kimpe ook beïnvloed door de Zuidamerikaanse constructivist Torres Gar cia. Dat er nog zoveel werk uit de eerste vijftien jaren van zijn schilderkunstig be staan is overgebleven, is te danken aan de aankopen van zijn werk door het bestuur van het Kunstmuseum, die later hun col lectie aan het Zeeuws Museum schonken. Deze collectie werd niet getroffen door het bombardement van Middelburg in 1940. Kimpe's atelier daarentegen kreeg een vol treffer en meer dan twee honderd schilde rijen en al zijn tekeningen gingen verloren. Over de periode tijdens de Tweede We reldoorlog zijn wij niet zo goed geïnfor meerd. Wel is zeker dat Kimpe evenals in de Eerste Wereldoorlog met de Duitsers collaboreerde. Hij werd na de oorlog geïn terneerd in het kamp 'De Witte Driehoek' in Rilland Bath. De intrede van de moderne tijd Kimpe's werk kenmerkt zich tot het begin van de jaren vijftig nog door expressionis tische figuurstukken met daarnaast geo metrische geordenende composities. In het nieuwere werk van na de oorlog wor den de voorheen bonte kleuren meer ge temperd terwijl bakstenen, golven en ho ningraten als decoratieve elementen vaak optreden. Het gedroomde portret van een vrouw die haar lange blonde haren kamt, is hiervan een mooi voorbeeld van zijn na oorlogse manier van schilderen. Vorm en inhoud zijn in dit schilderij versmolten en Kimpe bereikt een evenwicht tussen ge voel en ratio. In deze periode gaan in zijn geschematiseerde composities figuratie en abstractie hand in hand. Daarnaast legde Kimpe zich na de oorlog toe op religieus werk. In zeer compacte composities transponeerde hij bijbelse voorstellingen naar de alledaagse werke lijkheid. Kimpe gebruikte daarbij ook glas- in-lood als medium. Mooie voorbeelden hiervan zijn te vinden in de St. Vituskerk in Hilversum en in de vestiging van Philips in Barcelona. Ook maakte hij tal van tekenin gen met religieuze thema's. In de jaren vijftig en zestig onderging Kim pe's werk de invloed van het moderne le ven. De kleuren worden feller en artiesten, arbeiders, winkelende vrouwen zijn te zien op zijn doeken tegen een grootsteedse achtergrond met hoge gebouwen, drukke terrasjes en voorbijflitsende scooters. In bijna al zijn werk staat de vrouw centraal. Niet langer de struise Zeeuwse boerin maar de geraffineerde verleidster op hoge hakken wier zwierige kleding en in het oog springende sieraden duidelijk afteken tegen de geschematiseerde vormen van de omgeving. In een interview uit 1964 met de BRT ver telt Kimpe over zijn fascinatie voor de vrouw: 'De vrouw van nu en altijd is raad selachtig. Voor mij is dat sfinxachtige hun diepste wezen'. In hetzelfde interview komt hij terug op de invloed van Zeeland op zijn werk: 'Walcheren heeft mij in mijn eerste periode bezeten en nu nog komen in mijn werk elementen daarvan terug; trappen, gevels en dergelijke, maar dan vaak geabstraheerd'. Het is duidelijk dat in zijn werk de lijn prevaleerde over de vorm: 'de schilderijen verdiepen geestelijk en worden ook strakker van lijn. De evolutie gaat voort'. De laatste jaren van zijn leven kon hij door de ziekte van Parkinson nog moeilijk schil deren en tekenen. Voorde zovitale en hard werkende kunstenaar kwam het einde op zeer hoge leeftijd. Hij overleed in 1970 in een rusthuis te Goes en hij werd in alle stil te in Veere bijgezet in het door hem voor zijn vrouw ontworpen graf in mozaïk- stenen. Het oeuvre van Kimpe verdient het in wijdere kring bekend te worden. Het bovenstaande artikel is gebaseerd op de monografie De Gulden middenweg, Reimond Kimpe (1885-1970) (Gent, 1997), die geschreven werd door Hesther van den Donk en Karin Verboeket. R. Kimpe, Moderne Compositie II (1933), olieverf op doek, 95 x 80 cm. Foto: Rein A. van der Zwan. 28 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 30