maken van een provincie die voornamelijk
leeft van agrarische bedrijvigheid en visse
rij naar een provincie vol bedrijvigheid,
niet alleen met een paar grote bolwerken
als Dow Industry en de Schelde Groep.
Die multinationals moeten dan ook bereid
zijn te investeren in de directe omgeving
en het midden-bedrijf stimuleren.'
De voorzitter van de stuurgroep is zelf
geen Zeeuw, maar de provincie heeft
overduidelijk zijn hart gestolen. 'Zeeland
maakt nog niet genoeg gebruik van de
goede eigenschappen van de provincie.
Dat met weinig genoegen nemen, dat iets
geslotene, godvrezende bijna dat Zeeu
wen hebben: het is ongezonde bescheiden
heid. Chauvinisme is niet fout. Soms zou
den ons moeten spiegelen aan Limbur
gers. Hen lukt het wel. Ik heb aan de basis
gestaan van het Maastrichts Expositie en
Congres Centrum (MECC). We zijn daar
begonnen met een hal, met 32 perso
neelsleden. Het plan voor dit enorme pro
ject vond weerklank. Dankzij een goede
samenwerking tussen werkgevers, de pro
vincie, de gemeente en ondernemers is
het rond gekomen. Al met al kostte het
MECC 170 miljoen gulden: ook voor
Maastricht teveel, maar met steun van
Economische Zaken en subsidies kwam
Reimond Kimpe 'Westkappelaar' (1937), olieverf op doek, 54 x 40 cm.
Foto, Rein A. van der Zwan.
het terecht. Dan ontstaat het sneeuwbal
effect. Ondermeer door dit congrescen
trum heeft Maastricht een plaats op de
kaart van Europa.'
Chauvinisme
Van den Heuvel gaat steeds meer staccato
praten: korte zinnen achter elkaar. Hij
windt zich op. Er moeten ogen geopend
worden en wel snel, lijkt hij uit te willen
schreeuwen. Maar dat doet een man van
zijn formaat niet. Die beredeneert en
overtuigt en wint zo terrein. 'We moeten
onze budgetten bundelen en een goede
kracht aannemen die Zeeland nationaal
en internationaal op de kaart zet. Met een
foldertje hier en een actie daar red je het
niet.'
'We hebben hier een prachtige Hoge
school waar we 5000 man opleiden. En
waarvoor? Voor de export, want zo gauw
ze het papiertje op zak hebben, vertrek
ken ze naar elders. Eerder nog accepteert
iemand een baan in Apeldoorn dan in
Breskens. Dat moet veranderen. Daar is
gezond chauvinisme voor nodig.
'Met chauvinisme bedoel ik geen borden
met teksten als: hier bouwen Zeeuwse
aannemers. Ik bedoel het streven naar een
aandeel van tenminste twintig procent
aan Zeeuwse bedrijven die profiteren van
de bouw van de Westerschelde-/ Zee
landtunnel. Er moeten combinaties ge
maakt worden, aanleunbedrijven, spin-off
van de een naar de ander, samenwerken.
De versnippering moet tegengegaan wor
den.'
Haven
'Zeeland ligt voor Nederland excentrisch.
Vergelijkbaar met Oost-Croningen. Er is
een groot verschil. Zeeland heeft een
boeiend achterland: Antwerpen, Cent, de
zeeverbinding met Engeland en vice versa.
De vragen zijn simpel: waarmee zouden
we het meest kansrijk kunnen zijn? Waar
door kunnen we drempels wegnemen
voor investeerders, ondernemers en werk
gevers? Waardoor kan Zeeland uit het
dreigend isolement gehaald worden?
Waarmee kunnen we het Zeeuwse elan
verhogen?'
Een van de speerpunten van het actieplan
'Sleutels voor Morgen' is de verdere ont
wikkeling van de 'economische corridor
van de Westerschelde door het stimuleren
van de Vlissingse zeehaven'. Momenteel is
deze Zeeuwse haven - meer dan andere
Zeeuws Tijdschrift 3