maken van een provincie die voornamelijk leeft van agrarische bedrijvigheid en visse rij naar een provincie vol bedrijvigheid, niet alleen met een paar grote bolwerken als Dow Industry en de Schelde Groep. Die multinationals moeten dan ook bereid zijn te investeren in de directe omgeving en het midden-bedrijf stimuleren.' De voorzitter van de stuurgroep is zelf geen Zeeuw, maar de provincie heeft overduidelijk zijn hart gestolen. 'Zeeland maakt nog niet genoeg gebruik van de goede eigenschappen van de provincie. Dat met weinig genoegen nemen, dat iets geslotene, godvrezende bijna dat Zeeu wen hebben: het is ongezonde bescheiden heid. Chauvinisme is niet fout. Soms zou den ons moeten spiegelen aan Limbur gers. Hen lukt het wel. Ik heb aan de basis gestaan van het Maastrichts Expositie en Congres Centrum (MECC). We zijn daar begonnen met een hal, met 32 perso neelsleden. Het plan voor dit enorme pro ject vond weerklank. Dankzij een goede samenwerking tussen werkgevers, de pro vincie, de gemeente en ondernemers is het rond gekomen. Al met al kostte het MECC 170 miljoen gulden: ook voor Maastricht teveel, maar met steun van Economische Zaken en subsidies kwam Reimond Kimpe 'Westkappelaar' (1937), olieverf op doek, 54 x 40 cm. Foto, Rein A. van der Zwan. het terecht. Dan ontstaat het sneeuwbal effect. Ondermeer door dit congrescen trum heeft Maastricht een plaats op de kaart van Europa.' Chauvinisme Van den Heuvel gaat steeds meer staccato praten: korte zinnen achter elkaar. Hij windt zich op. Er moeten ogen geopend worden en wel snel, lijkt hij uit te willen schreeuwen. Maar dat doet een man van zijn formaat niet. Die beredeneert en overtuigt en wint zo terrein. 'We moeten onze budgetten bundelen en een goede kracht aannemen die Zeeland nationaal en internationaal op de kaart zet. Met een foldertje hier en een actie daar red je het niet.' 'We hebben hier een prachtige Hoge school waar we 5000 man opleiden. En waarvoor? Voor de export, want zo gauw ze het papiertje op zak hebben, vertrek ken ze naar elders. Eerder nog accepteert iemand een baan in Apeldoorn dan in Breskens. Dat moet veranderen. Daar is gezond chauvinisme voor nodig. 'Met chauvinisme bedoel ik geen borden met teksten als: hier bouwen Zeeuwse aannemers. Ik bedoel het streven naar een aandeel van tenminste twintig procent aan Zeeuwse bedrijven die profiteren van de bouw van de Westerschelde-/ Zee landtunnel. Er moeten combinaties ge maakt worden, aanleunbedrijven, spin-off van de een naar de ander, samenwerken. De versnippering moet tegengegaan wor den.' Haven 'Zeeland ligt voor Nederland excentrisch. Vergelijkbaar met Oost-Croningen. Er is een groot verschil. Zeeland heeft een boeiend achterland: Antwerpen, Cent, de zeeverbinding met Engeland en vice versa. De vragen zijn simpel: waarmee zouden we het meest kansrijk kunnen zijn? Waar door kunnen we drempels wegnemen voor investeerders, ondernemers en werk gevers? Waardoor kan Zeeland uit het dreigend isolement gehaald worden? Waarmee kunnen we het Zeeuwse elan verhogen?' Een van de speerpunten van het actieplan 'Sleutels voor Morgen' is de verdere ont wikkeling van de 'economische corridor van de Westerschelde door het stimuleren van de Vlissingse zeehaven'. Momenteel is deze Zeeuwse haven - meer dan andere Zeeuws Tijdschrift 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 5