mensen, dan kan het niet anders dan dat je enorme aandacht houdt voor dat be- drijf.Tenminste, tot die categorie van mensen behoor ik.' Hoe denkt hij over de huidige stand van zaken. Een nieuwe re organisatie met -opnieuw- verlies van ar beidsplaatsen? 'Dat is vrij brutaal om daar een uitgesproken mening over te heb ben, maar ik heb de indruk -op basis van alle informatie en gesprekken met de raad van bestuur en staffunctionarissen- dat ze niet anders hebben kunnen beslui ten. Ik denk dat dit de enige juiste weg is om de zaak zoveel mogelijk te redden. Want, je moet niet denken dat je ooit nog eens een marineorder krijgt van acht fregatten achter elkaar. Dat is voorbij. De Schelde moet dus overschakelen naar de commerciële bouw, dat zal niet meeval len want de productiemethodiek is totaal verschillend. Die overschakeling daar hebben ze een enorme klus aan.' En de bouw van veerboten, zoals nu -de laat ste- voor de Provinciale Stoomboot Dien sten? 'Ja, als ze er wat aan verdienen, dat weet ik niet. Ik zou het knap vinden als ze daar wat aan overhouden. Dat zijn na tuurlijk uitgeklede prijzen want er is inter nationaal ingeschreven op die order. Die markt in de scheepsbouw is natuurlijk ui termate krap. En bij de ketelbouw doet zich het probleem voor dat de vraag naar energie-installaties terugloopt. Er worden geen grote centrales meer gebouwd en daar moet de ketelbouw het van hebben. Op alle mogelijke manieren proberen ze bij De Schelde daar een oplossing voor te vinden, maar die is er nog niet. Ik zou het donders vervelend vinden als het toch nog verloren zou gaan, maar dat denk ik niet hoor.' Op grond waarvan? 'Ze beschikken over een enorme kundigheid en routine, dat is punt één. Er is een enorme motivatie aanwezig, dat is twee. En ze hebben vol doende kanalen zowel in de scheeps bouw als in de ketelbouw om toch met nieuwe ideeën en producten naar voren te komen om te blijven bestaan. Alleen in een lagere orde. Je zult moeten proberen om de kostprijs te drukken want als je dat niet doet, ga je eraan. Ik zou me kunnen voorstellen dat je secties in Polen laat bouwen of Bulgarije. Zoals anderen (Phi lips bijvoorbeeld) dat ook moeten doen. Vlissingen blijft dan wel het centrum, het hoofd en het hart van De Schelde hier en productieonderdelen elders. En ik denk wel dat ze het wel redden met een gang maker als Rob van den Heuvel (de nieu we topman). Ik ken hem door en door. Dat is een vasthouder tot en met. Daar heb ik groot vertrouwen in.' Toegepaste bedrijfseconomie Zijn vervroegd uittreden bij De Schelde betekende niet dat hij stopte met wer ken. 'Dat is de aard van het beestje. Maar je mag gerust weten: ik heb het een maand of drie knap moeilijk gehad met mezelf. Zat ik als een doetje in een stoel thuis. Dat kon helemaal niet.' Hartog maakt van het voorzitterschap van de Kamer van Koophandel voor Midden- en Noord-Zeeland (sinds '85) zijn hoofdacti viteit. En er komen -natuurlijk- commis sariaten. Vooral die bij de Delta Nutsbe drijven en EPZ vragen aandacht: 'Dat gaat over ingewikkelde materie, daar moet je de tijd voor nemen om je in te verdiepen.' Bij de Kamer is hij zich nu eens gaan be zig houden met de 'toegepaste bedrijfs economie', zoals hij dat fijntjes noemt. 'Dat wil zeggen: ik ging meer de rol spe len van het daadwerkelijk sturen van de organisatie -samen met de secretaris- als mede het vertegenwoordigen van de or ganisatie naar buiten. En: ik probeer nieu we ideeën aan te leveren voor het stimuleren van de Zeeuwse economie. Probeer, zeg ik met nadruk want het blijft meestal bij het opperen van ideeën en het is altijd de vraag of daar iets van te rechtkomt.' Wat zou de Kamer van Koophandel in zijn ogen eigenlijk moéten zijn'? 'Naast de wettelijke taken (een re gister bijhouden) moet de Kamer de wer kelijke vertegenwoordiger van het Zeeuwse bedrijfsleven zijn en op deze wijze dat je samen met de benoemde le den in het dagelijks- en algemeen be stuur en de organisaties die die leden hebben benoemd samen één stem laat horen naar de gemeentelijke, provinciale en rijksoverheid toe. En: datje samen alle mogelijke belangen van dat bedrijfsleven behartigt.' Dat is het ideaal, de werkelijk heid ziet er anders uit. 'De leden van de besturen worden wel benoemd door de organisaties (van werkgevers en ook werknemers) alleen de samenwerking tussen de leiding van de Kamer en die benoemende organisaties lijkt nog ner gens op. Wat ik hier wel eens gezegd heb is: eigenlijk zou je iedere maand met die organisaties aan tafel moeten zitten om te bespreken wat we de komende zes maanden gaan doen. En dat dan steeds bijstellen om bepaalde doelen te kunnen bereiken. Dat zou de taak van de kamer moeten zijn. Zover is het nog niet...' Har tog weet ook wel hoe dat komt. Het is historisch gegroeid. 'De Kamer is ont staan als zelfstandig orgaan met leden, benoemd door de organisaties. Die leden trokken zich al gauw niets aan van de overkoepelende organisaties. Tot op de dag van vandaag gaan ze gewoon hun eigen gang. Dat kunnen ze ook, want ze worden benoemd op persoonlijke titel om te kunnen handeren zonder last of ruggenspraak. Waarom willen we dan toch dit systeem, kun je je afvragen. Een voudig weg omdat die benoemende or ganisaties ook een grote hoeveelheid kennis en ervaring in huis hebben waar van je gebruik kunt maken om je doelen te bereiken. Ze zorgen voor het noodza kelijke draagvlak.' Eén Kamer voor Zeeland In Zeeland kent dat draagvlak nog steeds een tweedeling: boven en beneden de Westerschelde. Daar komt een einde aan. Met ingang van 1 januari 1998 moeten de Kamers van Koophandel voor Noord- en Midden-Zeeland en voor Zeeuws-Vlaanderen samengaan. Samengewerkt wordt er al jaren, in een federatie. Dit jaar moet een werkelijke fusie zijn beslag krijgen. Hartog heeft de indruk dat dit inmiddels ook van harte gaat. Voor hem persoonlijk is het ook niet zonder betekenis. 'Eind dit jaar wil ik de hamer overdragen aan één voorzitter van één kamer van Koophandel van Zeeland, die het gezag heeft aan beide kanten van de Wester schelde. Dat moet en dat zal gebeuren, daar is geen twijfel over mogelijk!' Maar er is meer. Er moet een goede integratie komen van de beide organisaties op de werkvloer. Beide secretarissen van de Ka mers boven en beneden de Westerschel de moeten binnenkort met een plan daartoe komen. Personele problemen ziet Hartog niet zo. 'De meeste van de 55 mensen blijven nodig, maar er zullen wel overplaatsingen (van Terneuzen naar Middelburg en omgekeerd) noodzakelijk zijn.' Mocht er toch nog personeel over tollig zijn -wat hij niet verwacht- dan Zeeuws Tijdschrift 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 9