Zeeland. Dat is niet zo. Er is maar één VVV per provincie, die tegenwoordig vaak Bureau voor Toerisme heet, en elke gemeente in Nederland heeft één VVV.' Het aantal VVV's in Zeeland loopt overi gens fors terug. Door de gemeentelijke herindeling is er noodgedwongen gefu seerd. 'Tegen de natuur van veel bad plaatsen in', zegt Rudi ter Heide. Het nieuwe Bureau voor Toerisme heeft als organisatie te maken met steeds minder VVV's. Toen hij als directeur aantrad (in '89) waren er nog dertig, binnenkort zijn het er nog maar een paar, vaak werkend voor een heel eiland. 'Die grotere VVV's hebben ons ook minder nodig. We heb ben destijds geholpen om die VVV's te professionaliseren, nu zijn ze groot en sterk. Sommigen hebben wel 20 perso neelsleden en komen qua omzet al in de buurt van de helft van die van ons.' Er zijn ook andere verhoudingen ontstaan tus sen besturen en het uitvoerend apparaat. 'Het bestuur meer op afstand die de or ganisatie -de professionals- het werk la ten doen. Dat is voor bestuurders nogal wennen', weet hij. 'Wij hebben dat pro ces al eerder meegemaakt. Bij ons ging het in twee stappen. In 1991 verloren we al de ambtelijke status (geen ambtenaren meer voor de pensioenwet) en vanaf dat moment mocht ook de gedeputeerde voor toerisme geen voorzitter meer zijn.' De tweede fase van de herstructurering, eind '96, was eigenlijk een noodgedwon gen bezuiniging: provinciale staten von den dat de VVV-Zeeland in de periode '91-'95 eigenlijk te veel subsidie had ge kregen. Dat moest dertig procent minder worden, in drie jaar. Vorig jaar ging er een ton af, dit jaar twee ton en volgend jaar drie ton minder structurele subsidie. Rudi ter Heide heeft er mee leren leven en er staat wat tegenover. Er komt méér pro jectgeld. 'In deze tijden waarin iedereen wordt geconfronteerd met afname van de subsidie oude stijl is er een heel ander klimaat ontstaan. Er is heel veel project geld op de markt. Geld dat niet mag wor den besteed aan gebouwen en mensen maar aan hele concrete producten, die ook meetbaar moeten zijn. Eerst wordt er thema inhoudelijk gekeken: kun je er handen en voeten aan geven? En dan: is er commercieel gezien een draagvlak? Met andere woorden: wil de sector het oppakken en er óók geld insteken. Dat wordt onderzocht en pas als het ant woord bevestigend is gaat zo'n project draaien.' Cultuuromslag Je mag gerust spreken van een cultuur omslag. Dat doet hij zelf ook. Er moet an ders worden gewerkt, zakelijker vooral, efficiënter ook en meer commercieel. 'Dat betekent óók datje er in feite een heel ander soort medewerkers voor moet heb ben. De provinciale VVV heeft altijd ge werkt in een driehoek tussen de overheid, het bedrijfsleven en de consument. In omzetcijfers van 1996 -totaal 8 miljoen- in een verhouding van overheid 1, be drijfsleven 1 en consument 6. We staan dus het dichtste bij de consument, maar we gaan langzaam meer richting bedrijfs leven. Dat zie je ook aan ons bestuur. Vroeger was de gedeputeerde automa tisch voorzitter en die bracht enkele amb tenaren mee en het bestuur werd dan aangevuld met een aantal brancheverte genwoordigers. Nu wordt de voorzitter aangezocht, moet een representatief ie mand zijn die kan besturen. En er is een kleiner dagelijks bestuur -vijf in plaats van acht leden- met een grotere inbreng van het bedrijfsleven.' In de plaats van het al gemeen bestuur is een Raad van Advies gekomen, kleiner in aantal maar waarin de toeristische branche wel breed is verte genwoordigd. 'Die Raad van Advies staat op aanzienlijk grotere afstand dan vroe ger het algemeen bestuur. Ze mag plan nen beoordelen en is ook een klankbord voor ons. Maar de begroting afkeuren, dat kan ze niét.' De reorganisatie en herstructering heb ben een duidelijk doel: dat het bureau voor Toerisme zich anders in de markt gaat bewegen. Meer als een bedrijf. Wat kan het BTZ nu beter dan voorheen de provinciale VVV? 'Projecten oppakken, ze zelf initiëren, maar vooral ook luisteren naar de signa len uit de markt'. Voor dat doel beschikt het BTZ sindskort over een eigen project bureau met twee medewerkers, mede mogelijk gemaakt door subsidie van het Ministerie van Economische Zaken. 'Het is een soort buitenboordmotor die de or ganisatie extra vermogen geeft en een nieuwe snelheid waarmee van koers kan worden veranderd. Geen ommekeer van 90 graden maar wél een belangrijke koerswijziging: praktisch, méér projectge richt.' Van oudsher zijn we een promotieorgani satie, we moeten nu meer de kant op van productontwikkeling. Daar was het in heel het land niet goed mee gesteld. Het ging er nogal amateuristisch aan toe.' Het rapport 'Zee van Cultuur' spreekt wat dat betreft boekdelen, vindt hij. 'Vroeger was de overheid van alles het trekpaard. Als we vonden dat er ergens iets achteruit ging in kwaliteit dan konden we een be roep doen op het budget van EZ voor toeristische infrastructuur. Soms werden er miljoenen in een project gestoken waardoor plannen konden worden gere aliseerd. Het Ministerie van Landbouw deed heel veel voor de open lucht recre atie, nu heeft ze niet eens meer een zetel in onze Raad van Advies omdat de recre atie nog heel weinig voorstelt. Voor de toeristische infrastructuur worden nu an dere wegen bewandeld waarbij het be drijfsleven een zwaardere stem in het ka pittel krijgt, maar ook een zwaardere verantwoordelijkheid. Het rijk is op een heleboel terreinen terug getreden. De provincie moet zich er mee zien te red den, zoals het recreatieschap Het Veerse Meer, en ze doet dat zakelijker met invoe ring van het profijtbeginsel: de gebruiker betaalt. Vandaar de betaalautomaten. Ook daar weer dezelfde basisgedachte: de overheid is niet langer meer Zoete Lie ve Gerritje. Die wil nog wel voorwaarden scheppen, iets op gang brengen maar vervolgens moet de markt het opnemen. Dat betekent dat wij in dit soort organisa ties ter zake kundige mensen moeten hebben die daarin een rol kunnen vervul len. En die moeten niet langer meer uit sluitend regionaal denken. Die moeten in contact staan met organisatie en mensen elders in het land. Een aantal projecten speelt zich af in veel meer dan één pro vincie. Neem het VOC-project, of dat van de Hanzesteden of van de Vestingsteden (Hulst). Er moet dus ook een soort lande lijk hoofdkantoor zijn voor deze product ontwikkeling.' Dat is ook in ontwikkeling. ANWB, VVV en het Nederlands Bureau voor Toerisme bundelen al enige tijd hun krachten in de stichting Recreatie en Toe risme, AVN. Die beheert één databank en huisvest de coördinatoren van projecten als de Landelijke Fietsdag. AVN heeft al meer dan 40 mensen in dienst. Het gaat de goede kant op, weet hij. Maar de re gio's mogen niet achterblijven. Hij zou graag zien dat nu óók de regionale VVV- 10 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 12