;antoren zich meer gingen bezig houden net productontwikkeling. Het projectbu- eau van het Bureau voor Toerisme kan wat dat betreft een katalysator zijn. 'Het s een nieuwe tak van dienst die zich nu aan het zetten is. In de vorm van een Be- ;loten Vennootschap, want we moeten er Dns voor hoeden dat die projecten, waar isico's aanzitten, niet onze basisorganisa- 1e uithollen. Er zit een waterdicht schot ussen. Dat is ook het geval bij de boe- cingscentrale, dat moet een commerciële aangelegenheid zijn waar geen subsidie ngestoken wordt. Ze moeten ook de 'uimte krijgen om zakelijk en economisch aan de slag te gaan.' Dat lukt aardig. Niet zonder trots noemt hij de resultaten van 1996. Van alle negen samenwerkende boekingscentrales had Zeeland vorig jaar de hoogste omzet. Het succes van de boekingscentrale stemt de directeur ook nog op een andere manier tevreden. 'Rechtstreekse contacten met toeristen, door informatie en bemiddeling, levert marketinginformatie die erg belangrijk is voor onze ontwikkeling in de toekomst.' Een goede, actieve informatie aan de toerist blijft essentieel. De hedendaagse vakantieganger is lui en gemakkelijk en krijgt graag zoveel mogelijk opties kant- en-klaar op een bordje gepresenteerd. 'Helemaal waar, maar hij wil ook nog dat die informatie gratis is en daarvan zeg ik: dat kan niet altijd. Bij algemene werving, akkoord. Als ik ergens in Frankrijk toeris ten wil werven moet ik pamfletten heb ben in hun taal en dat moet ik hen gratis en met veel egards kunnen overhandi gen. Dan kan ik niet zeggen: mag ik er nog vijf franc voor? Maar als die toerist vervolgens eenmaal daadwerkelijk naar Zeeland komt en hij wil een dikke gids boordevol informatie, inclusief alle openings- en sluitingstijden, dan moeten we zeggen: sorry, maar niet voor niets. Dat kost elk jaar weer zoveel geld om dat te actualiseren. Dat kan niet meer gratis.' Nieuwe media Informatisering en de nieuwe media zijn volgens hem de sleutel voor de toekomst van de informatievoorziening in het toe risme. 'Absoluut een speerpunt', noemt hij het. 'Die toerist is een zapper. Niet al leen als hij voor de televisie zit. Ook in zijn vrije tijd. Thuis zapt hij 's avonds over zes tien kanalen en als hij er in zijn bunga- lowtje maar vijftien heeft, is dat tóch een tegenvaller. Als straks half Nederland in- Rudi ter Heide. Foto: Wim Riemens. Zeeuws Tijdschrift 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 13