ternet heeft en kan e-mailen, dan wil de toerist dat ook op zijn vakantieadres kun nen. In zijn bungalow wil hij over dezelf de faciliteiten beschikken als thuis. En misschien zelfs wel ook in zijn caravan. Dat hij gewoon kan inpluggen. Daar zijn wij druk mee bezig en daarom zijn wij ook zo actief op Internet, met een eigen website. Het gaat daarbij natuurlijk vooral ook om de inhoud. Wélke informatie, wié zorgt er voor en wie houdt het bij? Op slag van informatie in bestanden gebeurt natuurlijk al, evenementenkalenders, de informatie die wordt doorgespeeld naar de landelijk databank van AVN. Maar wij moeten nu zorgen dat alles met elkaar in verbinding wordt gebracht, informatie op papier, electronisch, telefoon, fax on de- mand.' Bij het Bureau voor Toerisme loopt een project Open Toeristisch Informatie Systeem, er is een fulltimekracht voor in dienst. 'We investeren er enorm in. Op het gebied van informatisering zijn we in Zeeland één van de toonaangevende kantoren. We krijgen er ook veel lof voor.' De internetsite van BTZ draait goed, ver zekert hij. 'Vorig jaar augustus bezochten 28.000 mensen onze website. We zijn de meest geraadpleegde klant van Zeeland Net en zij zijn zeer te spreken over onze aanpak. Wij zijn er nog lang niet, maar we zijn wel er wel druk mee bezig. En niet alleen vanuit de techniek. Want je weet hoe het is met mensen die zich bezig houden met informatica: technisch kun nen ze alles, maar ze zijn vaak slecht in het communiceren.' Professionalisering De koerswending bij het Bueau voor Toe risme is ook een stap op weg naar profes sionalisering. Het is zelfs één van de be langrijkste doelstellingen. 'Het besef dat het een vak is waar geld in omgaat en waar geld wordt verdiend. Met ervaren en goed opgeleide vakmensen. Dit nieu we toeristisch huis bijvoorbeeld biedt werk aan 54 mensen met een uiteenlo pende vakopleiding, middelbaar, hoog en universitair. Er ontstaat hier een echt toe ristisch bolwerk.' Voor hem is het méér dan symbolisch dat het Toeristisch Huis is ingericht in het voormalige pand van het waterschap, een van de oudste democra tische bestuursorganen. 'Degelijk en de mocratisch. Het zou mij niets liever zijn dan dat iets van die degelijkheid van het waterschap en dit gebouw overslaat op dit nieuwe toeristisch huis. Hier is immers altijd uiterst serieus en belangrijk werk verricht.' De toeristische sector in Zeeland moet óók echt serieus worden genomen. De cijfers spreken voor zich, vindt hij. 1500 toeristische ondernemingen met 13000 werknemers -dat is 10 procent van de Zeeuwse beroepsbevolking- en een omzet van 2,1 miljard. 'De indirecte eco nomische betekenis is nog veel groter, al die mensen geven ook weer geld uit. Als zij er niet zouden zijn was er van alles in Zeeland minder. Je zou het als één groot bedrijf kunnen beschouwen. We moeten de ambitie hebben dat we de reclame- en promotieafdeling zijn van dat ene grote bedrijf....' Maar als je vergelijkt met een margarine- of een autofabriek van die omvang: die doet heel wat meer aan on derzoek en ontwikkling en aan marketing en promotie. Tien procent van de omzet? Daar komt het toerisme in Zeeland echt niet aan. Het bedrijfsleven heeft nog altijd te weinig over voor het werk van het BTZ. Rudi Ter Heide spreekt met ge voel voor understatement van een haat liefde verhouding. 'We zijn heel vaak het mikpunt. Als het een slechte zomer is en het toerisme wil maar niet op gang ko men dan roept het bedrijfsleven onmid dellijk: het gaat slecht,wat doen jullie daar aan? Wij doen onze uiterste best maar we moeten ook middelen hebben. Maar hebben we daarentegen een mooie zomer dan zegt het bedrijfsleven al gauw: ik heb jullie niet nodig, het stroomt alle maal vanzelf toe. Dat patroon hebben we de afgelopen jaren steeds gezien. Als het echt moest hadden we geen of te wei- ning geld, als er minder noodzaak was in mooie jaren hadden we wel wat te beste den'. Hij pleit voor een meer structurele geldstroom, die dan voornamelijk van het bedrijfsleven moet komen. Over de in- spannning van de overheid wil hij nu eens niet klagen. 'Van Brussel tot Den Haag en van Middelburg tot de gemeenten heb ben ze al veel gedaan om projecten op gang te brengen. Het bedrijfsleven blijft daar duidelijk bij achter. Dat voelt er niet zo veel voor om geld in een algemene pot te doen. Leuk, die projecten zoals Zee- lands Nazomerfestivals, maar ik heb er nog nooit een klant van gezien, dat ligt ze in de mond bestorven. Terwijl wij juist als vakantiebestemming in beeld komen om dat er door zo'n project van alles gebeurt in de provincie, buiten het hoogseizoen. Dat zijn uitgekiende mogelijkheden om je te profileren in de media, of te participe ren. Wij willen altijd meedoen. We zijn al tijd bezig om te zorgen dat Zeeland geen witte plek op de kaart is. En het gebeurt nog zo vaak dat bijna alle provincies in een boekwerk of brochures staan en Zee land weer eens niét meedoet. Die neiging hebben we hier blijkbaar nogal eens gauw. Dat is niet goed: wij moeten er al tijd óók bij zijn, want we behoren tot de toeristische top van Nederland! Meld- en regelkamer In het nieuwe Toeristisch Huis Zeeland aan de Groenmarkt gaat het Bureau voor Toerisme samenwonen met de ANWB, de VVV Middelburg, de Zeeland Nazomer- Festivals en nog een paar organisaties en functionarissen op het gebied van toeris me en recreatie. ANWB en VVV hebben er een gezamenlijke winkel ingericht waar ook plaats is voor het streekvervoer (ZWN) en de spoorwegen (NS). Toch is het méér dan een verzamelpand. Dat moet duidelijk worden. 'Het is de centrale meld- en regelkamer van het toerisme in de provincie', zegt Rudi ter Heide. En er zal ook bijna als zodanig worden ge werkt, belooft hij. De winkel is zeven da gen per week, 63 uur open. Ook het nieuwe Bureau voor Toerisme zal flexibe ler moeten gaan werken. 'Wij gaan geen 63 uur open, dat is onmogelijk met onze cao- werkweken van 38. Maar ik ben al zover dat ik zeg: die boekingscentrale kan niet meer om vijf uur dicht, die moet tot zeven uur 's avonds open blijven.' Dan moet er dus in ploegendienst worden ge werkt en dat is wel duurder. Maar aan de andere kant wordt er door het samen gaan in één gebouw heel wat bespaard. Er kan nu gebruik worden gemaakt van één goed geoutilleerd computernetwerk en een geavanceerde telefooncentrale en er is een centrale postvoorziening en één secretariaat. De directeur glimlacht: 'Alles er op ge bouwd om over een paar jaar één grote firma te zijn.' Hij wil niet op de zaken vooruitlopen maar het zou hem heel wat waard zijn als dat inderdaad gebeurd. 'De bv Toerisme Zeeland.' Hij weet ook wel dat het misschien wat ver gaat want de ANWB is immers een ledenorganisatie, maar toch. 'Het zou heel goed zijn, ook naar het publiek toe. Wij hebben hier een accommodatie die zich er voor leent.' 12 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 14