Het gouden uur wordt later
Kunstenaars aan de Noordzee
Francisca van Vloten
Er komt nu ruimte voor het 'brede per
spectief.
De toekomst
Verscheidene uitgangspunten zijn moge
lijk voor dat bredere perspectief. Het Tak
museum heeft zijn schouders onder de
Domburgse 'kunstenaarskolonie' gezet.
Het woord 'kolonie' in de meest ruime zin
betekent 'groep van op een bepaalde plek
verblijvende individuen van een bepaalde
soort'. In dit geval dus de kunstenaars uit
allerlei disciplines die in de jaren 1898-
1928 op Walcheren woonden of werkten,
burgse schilderijententoonstellingen van
kunstenaars die op Walcheren woonden
of werkten plaats. De organisatie van de
exposities was voornamelijk in handen
van Jan Toorop (1858-1928), de interna- Kunstenaarskolonies en kuuroorden aan de Noordzee.
tionaal gerenommeerde en zeer veelzijdi
ge kunstenaar die jarenlang bijna elke zo
mer in Domburg doorbracht, en de
schilderes Mies Elout-Drabbe (1875-
1956), die er woonde. Piet Mondriaan
(1872-1944) deed twee keer aan de ten
toonstellingen mee. Hij was in die jaren
vaker in de badplaats te vinden en werd
er tot heel belangrijke ontwikkelingen in
zijn kunst(filosofie) geïnspireerd.
In het Mondriaanjaar 1994 waren er door
het land heen herdenkingstentoonstellin
gen. Bijzonder succesvol was de dubbel
tentoonstelling van het Zeeuws Museum
in Middelburg en het net opgerichte Ma
rie Tak van Poortvliet Museum in Dom
burg. De kosten waren evenwel enorm.
Het Domburgse Museum, dat het vooral
moest hebben van particulier initiatief en
enthousiasme, begon zijn bestaan met
een grote schuldenlast. Nog steeds drijft
het museum voornamelijk op de inzet van
particulieren, maar die inzet heeft vruch
ten afgeworpen: in zijn streven de ont
wikkeling van de Domburgse 'kunste
naarskolonie' in een breed perspectief te
plaatsen door in jaarlijkse voor- en
najaarstentoonstellingen zowel aandacht
te besteden aan leven en werk van de
kunstenaars afzonderlijk als aan de wissel
werking tussen hen, heeft het Tak muse
um tot nu toe met geringe middelen heel
In het eerste nummer van dit jaar publiceerde het Zeeuws Tijdschrift de weerslag van
een gesprek dat Karen Kroese voerde met R.C. van den Heuvel, voorzitter van de
Raad van Bestuur van de Koninklijke Schelde Groep en voorzitter van de stuurgroep
Regionaal Economisch Actieplan. Zeeland dreigt in economisch opzicht in een isole
ment te raken. De tijd van navelstaren is voorbij, actie is geboden. Toerisme en recre
atie acht de stuurgroep de belangrijkste aspecten van de Midden- en Noord-Zeeuw
se economie. In het interview kwam onder meer naar voren dat het toerisme in
Zeeland kwalitatief beter moet worden. Over een klein facet daarvan gaat dit artikel:
de beleving van het kunsthistorisch verleden van Domburg als uitgangspunt voor
meer.
Voor de kunstwereld is Domburg inmid- geslaagde exposities gebracht en boven-
dels een begrip. In de Zeeuwse badplaats dien een zodanig beleid kunnen voeren
hadden tussen 1911 en 1921 de Dom- dat de schulden zijn ingelost.
Modum
F a ad
Strives
Nawlyn"
Zeeuws Tijdschrift 1 5