Het gouden uur wordt later Kunstenaars aan de Noordzee Francisca van Vloten Er komt nu ruimte voor het 'brede per spectief. De toekomst Verscheidene uitgangspunten zijn moge lijk voor dat bredere perspectief. Het Tak museum heeft zijn schouders onder de Domburgse 'kunstenaarskolonie' gezet. Het woord 'kolonie' in de meest ruime zin betekent 'groep van op een bepaalde plek verblijvende individuen van een bepaalde soort'. In dit geval dus de kunstenaars uit allerlei disciplines die in de jaren 1898- 1928 op Walcheren woonden of werkten, burgse schilderijententoonstellingen van kunstenaars die op Walcheren woonden of werkten plaats. De organisatie van de exposities was voornamelijk in handen van Jan Toorop (1858-1928), de interna- Kunstenaarskolonies en kuuroorden aan de Noordzee. tionaal gerenommeerde en zeer veelzijdi ge kunstenaar die jarenlang bijna elke zo mer in Domburg doorbracht, en de schilderes Mies Elout-Drabbe (1875- 1956), die er woonde. Piet Mondriaan (1872-1944) deed twee keer aan de ten toonstellingen mee. Hij was in die jaren vaker in de badplaats te vinden en werd er tot heel belangrijke ontwikkelingen in zijn kunst(filosofie) geïnspireerd. In het Mondriaanjaar 1994 waren er door het land heen herdenkingstentoonstellin gen. Bijzonder succesvol was de dubbel tentoonstelling van het Zeeuws Museum in Middelburg en het net opgerichte Ma rie Tak van Poortvliet Museum in Dom burg. De kosten waren evenwel enorm. Het Domburgse Museum, dat het vooral moest hebben van particulier initiatief en enthousiasme, begon zijn bestaan met een grote schuldenlast. Nog steeds drijft het museum voornamelijk op de inzet van particulieren, maar die inzet heeft vruch ten afgeworpen: in zijn streven de ont wikkeling van de Domburgse 'kunste naarskolonie' in een breed perspectief te plaatsen door in jaarlijkse voor- en najaarstentoonstellingen zowel aandacht te besteden aan leven en werk van de kunstenaars afzonderlijk als aan de wissel werking tussen hen, heeft het Tak muse um tot nu toe met geringe middelen heel In het eerste nummer van dit jaar publiceerde het Zeeuws Tijdschrift de weerslag van een gesprek dat Karen Kroese voerde met R.C. van den Heuvel, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Koninklijke Schelde Groep en voorzitter van de stuurgroep Regionaal Economisch Actieplan. Zeeland dreigt in economisch opzicht in een isole ment te raken. De tijd van navelstaren is voorbij, actie is geboden. Toerisme en recre atie acht de stuurgroep de belangrijkste aspecten van de Midden- en Noord-Zeeuw se economie. In het interview kwam onder meer naar voren dat het toerisme in Zeeland kwalitatief beter moet worden. Over een klein facet daarvan gaat dit artikel: de beleving van het kunsthistorisch verleden van Domburg als uitgangspunt voor meer. Voor de kunstwereld is Domburg inmid- geslaagde exposities gebracht en boven- dels een begrip. In de Zeeuwse badplaats dien een zodanig beleid kunnen voeren hadden tussen 1911 en 1921 de Dom- dat de schulden zijn ingelost. Modum F a ad Strives Nawlyn" Zeeuws Tijdschrift 1 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 17