fer Museum Kranenburgh Bergen, in 1993 geopend en gevestigd in Huize Kranenburgh, een neo-classistische villa uit 1882. Foto: Museum Kranenburgh te Bergen N.H. organiseerde Omega Workshops. Zal het kunstzinnige klimaat in Nederland leiden tot een accentverschuiving naar die kant? Kan men zich bijvoorbeeld het Willem Witsenhuis in Amsterdam als zo'n muse umpje voorstellen?' En hoe zat het met Domburg? Villa Loverendale stond des tijds op de lijst om verbouwd te worden tot een appartementenblok, de voormali ge ateliers van Toorop en Mies Elout be vonden zich in particuliere handen. Inmiddels heeft Domburg zijn museum. Het Marie Tak van Poortvliet Museum is een kopie van het in 1922 verloren gega- ne oude tentoonstellingsgebouwtje dat schuin tegenover het Badpaviljoen was opgetrokken. Het staat midden in de dorpskern, op een enigszins achterafgele- gen plek aan de Ooststraat. Hoe goed het museum het ook doet, het liefst zou ik het optillen en in de duinpan bij zee neerzet ten! Omdat dat niet mogelijk lijkt, droom ik rustig door: naast het Toorop-gebouw, zal het Marie Tak van Poortvliet Museum in de toekomst een Mies Elout-Drabbe- paviljoen en een Mondriaan-studiecen- trum kennen. In het Toorop-gebouw zul len, net als nu, wisseltentoonstellingen met een bijzonder karakter plaats hebben. Er is een winkeltje en een kleine koffie- en theehoek. Het Mies Elout-Drabbe-pavil- joen zal zich in de genoemde duinpan bij zee bevinden. Het museumgedeelte laat een permanente tentoonstelling uit eigen bezit en bruiklenen zien, met biografisch en historisch materiaal omlijst. De over gang naar het theehuis, waar men naast allerlei soorten thee en koffie ook taartjes, 'snacks', drankjes en sapjes kan krijgen en op het terras peinzend over zee kan sta ren of kan zitten lezen, wordt gevormd door de museumwinkel. Daar zijn boe ken, brochures, kaarten, prenten, affiches en voorts alle snuisterijen die men ge woonlijk in zulke winkels aantreft, te ver krijgen. Het Mondriaan-studiecentrum tenslotte, zal zich in het oude stad- of ge meentehuis aan de Markt bevinden. In de kluizen zal de niet-tentoongestelde collec tie schilderijen, tekeningen en grafiek een plaats krijgen. Een bibliotheek, die alles behelst wat er ooit over Domburg is ge schreven of op band is vastgelegd - van persoonlijke archieven, scripties en studies tot catalogi, boeken, foto's, cassetteband jes en (video)films - is voor iedere serieuze student toegankelijk. Daarnaast heeft de bibliotheek een afdeling negentiende en twintigste eeuwse kunst, met speciale aandacht voor kunstenaars die op de een of andere manier met Domburg in ver band kunnen worden gebracht en voor kunstenaarskolonies in het algemeen. De afdeling heeft onder meer een apart hoekje voor materiaal over musea die een aanwijsbare band met hun omgeving hebben. Zoals het 'particuliere' Museum Beelden aan Zee in Scheveningen, dat is gebouwd rondom het oude Paviljoen von Wied en zich in het bijzonder richt op mo derne sculpturen, 'mens-beelden'. Ook dit museum steunt - net zoals het huidige Tak van Poortvliet Museum - vrijwel ge heel op vrijwilligers, die hier evenwel als partners een eigen verantwoordelijkheid dragen. Het Kröller-Müller Museum is na tuurlijk vertegenwoordigd, met zijn be roemde verzameling negentiende en twintigste eeuwse beeldende kunst, met zijn Van Goghs en zijn beeldentuin. En bij voorbeeld voor het Louisiana, het indruk wekkende museum voor moderne kunst ten Noorden van Kopenhagen, dat als een Deens voorbeeld van het evenwichtig samengaan van kunst, architectuur en na tuur mag gelden, is er een plek gereser veerd. Het spreekt vanzelf dat alle afdelin- 20 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 22