fer
Museum Kranenburgh Bergen, in 1993 geopend en gevestigd in Huize Kranenburgh, een neo-classistische
villa uit 1882. Foto: Museum Kranenburgh te Bergen N.H.
organiseerde Omega Workshops. Zal het
kunstzinnige klimaat in Nederland leiden
tot een accentverschuiving naar die kant?
Kan men zich bijvoorbeeld het Willem
Witsenhuis in Amsterdam als zo'n muse
umpje voorstellen?' En hoe zat het met
Domburg? Villa Loverendale stond des
tijds op de lijst om verbouwd te worden
tot een appartementenblok, de voormali
ge ateliers van Toorop en Mies Elout be
vonden zich in particuliere handen.
Inmiddels heeft Domburg zijn museum.
Het Marie Tak van Poortvliet Museum is
een kopie van het in 1922 verloren gega-
ne oude tentoonstellingsgebouwtje dat
schuin tegenover het Badpaviljoen was
opgetrokken. Het staat midden in de
dorpskern, op een enigszins achterafgele-
gen plek aan de Ooststraat. Hoe goed het
museum het ook doet, het liefst zou ik het
optillen en in de duinpan bij zee neerzet
ten! Omdat dat niet mogelijk lijkt, droom
ik rustig door: naast het Toorop-gebouw,
zal het Marie Tak van Poortvliet Museum
in de toekomst een Mies Elout-Drabbe-
paviljoen en een Mondriaan-studiecen-
trum kennen. In het Toorop-gebouw zul
len, net als nu, wisseltentoonstellingen
met een bijzonder karakter plaats hebben.
Er is een winkeltje en een kleine koffie- en
theehoek. Het Mies Elout-Drabbe-pavil-
joen zal zich in de genoemde duinpan bij
zee bevinden. Het museumgedeelte laat
een permanente tentoonstelling uit eigen
bezit en bruiklenen zien, met biografisch
en historisch materiaal omlijst. De over
gang naar het theehuis, waar men naast
allerlei soorten thee en koffie ook taartjes,
'snacks', drankjes en sapjes kan krijgen en
op het terras peinzend over zee kan sta
ren of kan zitten lezen, wordt gevormd
door de museumwinkel. Daar zijn boe
ken, brochures, kaarten, prenten, affiches
en voorts alle snuisterijen die men ge
woonlijk in zulke winkels aantreft, te ver
krijgen. Het Mondriaan-studiecentrum
tenslotte, zal zich in het oude stad- of ge
meentehuis aan de Markt bevinden. In de
kluizen zal de niet-tentoongestelde collec
tie schilderijen, tekeningen en grafiek een
plaats krijgen. Een bibliotheek, die alles
behelst wat er ooit over Domburg is ge
schreven of op band is vastgelegd - van
persoonlijke archieven, scripties en studies
tot catalogi, boeken, foto's, cassetteband
jes en (video)films - is voor iedere serieuze
student toegankelijk. Daarnaast heeft de
bibliotheek een afdeling negentiende en
twintigste eeuwse kunst, met speciale
aandacht voor kunstenaars die op de een
of andere manier met Domburg in ver
band kunnen worden gebracht en voor
kunstenaarskolonies in het algemeen. De
afdeling heeft onder meer een apart
hoekje voor materiaal over musea die een
aanwijsbare band met hun omgeving
hebben. Zoals het 'particuliere' Museum
Beelden aan Zee in Scheveningen, dat is
gebouwd rondom het oude Paviljoen von
Wied en zich in het bijzonder richt op mo
derne sculpturen, 'mens-beelden'. Ook
dit museum steunt - net zoals het huidige
Tak van Poortvliet Museum - vrijwel ge
heel op vrijwilligers, die hier evenwel als
partners een eigen verantwoordelijkheid
dragen. Het Kröller-Müller Museum is na
tuurlijk vertegenwoordigd, met zijn be
roemde verzameling negentiende en
twintigste eeuwse beeldende kunst, met
zijn Van Goghs en zijn beeldentuin. En bij
voorbeeld voor het Louisiana, het indruk
wekkende museum voor moderne kunst
ten Noorden van Kopenhagen, dat als
een Deens voorbeeld van het evenwichtig
samengaan van kunst, architectuur en na
tuur mag gelden, is er een plek gereser
veerd. Het spreekt vanzelf dat alle afdelin-
20 Zeeuws Tijdschrift