van Zeeland vindt ook dat de musea er voor de toeristen zijn. In Delta expo en het Maritiem Museum maken de toeris ten zelfs meer dan 90% uit van de bezoe kers. De Meestoof is het enige museum waar meer inwoners van Zeeland komen dan mensen van buiten Zeeland. In het Stadhuismuseum, het Maritiem museum, het Zeeuws Biologisch Museum en de Vier Ambachten is zelfs 30% of meer van de ondervraagde bezoekers uit het bui tenland afkomstig. Dit gegeven onder streept nog eens de economische waarde van de Zeeuwse musea. Het belang van musea als onderdeel van cultureel-toeristische activiteiten wordt onder andere aangegeven door bezoekers die een bezoek aan een museum combi neren met een of meerdere andere activi teiten. Vaak is dit een combinatie met winkelen en de stad of het dorp bekijken. Een ruime meerderheid van de bezoekers van het Zeeuws Museum bijvoorbeeld vindt ook een combikaart voor een rond vaart, een stadswandeling en een bezoek aan het museum zinvol. Musea met een grotere provinciale be kendheid trekken over het algemeen een jonger publiek dan de minder bekende musea. Opvallend is dat in drie van de vier lokale musea de gemiddelde leeftijd van de bezoekers ruim boven de 50 jaar ligt. Een aantal musea wordt voor het me rendeel met kinderen bezocht. De Stoom trein is wat dit betreft de koploper. Het Zeeuws Museum is van de meer bekende musea het enige museum waar weinig volwassenen met kinderen komen. De toeristen onder de bezoekers zijn in een aantal musea duidelijk museumge- richterdan de bezoekers uit Zeeland. Dit ondersteunt de gedachte dat vooral die toeristen een museum in Zeeland bezoe ken voor wie museumbezoek een tradi tioneel onderdeel is van hun vakantie. Verder onderzoek onder toeristen zou hier meer duidelijkheid over kunnen verschaf fen. De meest genoemde en meestal ook be langrijkste reden om naar een bepaald museum te gaan is de interesse voor de collectie van dat museum. Oftewel men komt vooral af op wat het museum te bieden heeft. Wisseltentoonstellingen vormen voor een substantieel deel van het publiek een belangrijke reden om een bezoek te brengen. De aantrekkings kracht van specifieke wisseltentoonstellin gen blijkt echter sterk uiteen te lopen. Meer bekende musea worden vaker om algemene redenen bezocht en minder vaak specifiek voor de collectie. Waardering De 14 musea in Zeeland worden door de inwoners van Zeeland die er recent nog zijn geweest gewaardeerd met een ruim voldoende tot goed. De Burghse Schoole, Agrimuda en het Stedelijk Museum krij gen van de bevolking een 7. Goemans- zorg, de Stoomtrein en Delta Expo krijgen een 8. De andere musea zitten daartusse nin. De mensen die direct na het bezoek aan een museum zijn ondervraagd, waar deren musea over het algemeen wat ho ger dan inwoners van Zeeland die aange ven recent in het museum te zijn geweest. De gemiddelde rapportcijfers gegeven door de bezoekers variëren van een 7.6 voor het Stedelijk Museum tot een 8.3 voor de Meestoof, Agrimuda en Goe- manszorg. De geschiktheid voor kinderen wordt in negen en de bijschriften in zes musea als minpunt van het museum gewaardeerd. De prijs wordt in vijf musea als een plus punt genoemd, in drie musea als min punt. In de meeste musea zijn negen van de tien bezoekers tevreden met wat hen geboden is. Het museum heeft volgens hen goed aan de verwachtingen voldaan. Bij de Vier Ambachten, het Zeeuws Muse um, het Stedelijk Museum en het Zeeuws Biologisch Museum geeft meer dan 10% van de bezoekers aan dat men er meer van had verwacht. Vooral het Zeeuws Biologisch Museum valt op. Het aanbod van het Zeeuws Biologisch Museum blijkt voor ongeveer een kwart van de bezoe kers achter te blijven bij de verwachting. Strategiëen De resultaten van het onderzoek wijzen naar een aantal algemene strategieën om meer bezoekers te trekken: Zorg datje meer bekend raakt. Een aan zienlijk deel van de Zeeuwse bevolking is latent geïnteresseerd in musea in Zeeland, maar kent de musea niet. Zeker de helft van het museumpubliek is er als gevolg van indirecte informatie (bijvoorbeeld 'spontane ingeving') die een zekere be kendheid met het museum verondersteld. Zij zijn dus niet naar het museum geko men na het lezen van een folder, een krantenartikel of informatie via VVV. Of er ook een latente bereidheid onder toe risten is om musea te bezoeken konden we helaas niet vaststellen. Wel is duidelijk dat een grotere bekendheid bij de bevol king samengaat met een veelvoud aan bezoekers van buiten Zeeland. Figuur 1 Percentage bezoekers van buiten Zeeland maritiem museum burghse schoole stadhuis archeologisch vier ambachten zeeuws museum stedelijk museum zeeuws biologisch delta expo agrimuda «•goemanszorg »zenn beveland meestoof 40 50 60 70 provinciale bekendheid 26 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 28