Wandelen door een brochure van Zeeland Over een bijzonder paviljoen Peter van Houte Je kunt er het andere Zeeland zien. Je kunt het horen, ruiken en proeven. Het is géén tentoonstelling of expositie, het is ook geen toeristische attractie. Maar als het even meezit zal het de bezoeker wél bevallen en krijgt hij of zij zin in méér. Een smaakma ker moet het Zeeland Promotie Paviljoen worden, de hedendaagse etalage van het nieuwe Toeristisch Huis Zeeland in Middelburg. Na de zomer kunnen ze er gewoon binnen lopen, toeristen én Zeeuwen, na een bezoek aan de winkel van ANWB/VVV of zomaar. Een driedimensionale brochure. Zeeland heeft er straks één, als eerste in Nederland. De voorgeschiedenis is eigenlijk banaal: er was ruimte over in het pand. Van die 'nood' werd een deugd gemaakt, van uit de gedachte om in dat nieuwe Toe ristisch Huis ook eens iets extra's voor het publiek doen. Een opmerkelijke ge dachte, volgens Margot Tempelman - hoofd van het nieuwe Projectbureau van het Bureau voor Toerisme Zeeland die precies past in het nieuwe denken van het BTZ. 'Wij zijn er voor de klant en alles wat we doen moet passen in het patroon van activiteiten en ver wachtingen van onze klant.' Er zit nog een diepere gedachte achter. Zeeland heeft namelijk een probleem. Margot Tempelman: 'De identiteit van Zeeland is niet gelijk aan het imago. Deze provincie wordt nog altijd geas socieerd met zon, zee en strand, maar Zeeland is veel méér dan dat. De rest van Zeeland heeft ook veel te bieden, een mooi achterland, oude steden en dorpen en veel cultuurhistorie. En we hebben ook veel natuur, Zeeland Na- tuurland. Maar komen de toeristen daarvoor naar Zeeland? We weten het niet, maar we vinden in ieder geval dat het zo zou móeten zijn.' Om de men sen nu eens kennis te laten maken met dat andere Zeeland wordt een promo tiepaviljoen ingericht. Het moet een antwoord geven op de vraag: wat is er eigenlijk allemaal nog meer te beleven in deze provincie? En omdat de toeristi sche consument van tegenwoordig heel anders in elkaar zit moest het pa viljoen ook iets anders worden. 'Con sumenten zijn veel meer momentcon sumenten geworden', zegt Margot. Er zijn geen vaste doelgroepen meer, in derdaad: zap-toeristen. Die moetje dus ook op een andere manier kennis laten maken met Zeeland. Niet alleen door brochures, maar op een vernieuwende wijze.' Ze noemt het promotiepaviljoen dat nu in aanbouw is de driedimensio nale brochure van Zeeland, waarin je op een andere manier Zeeland kunt ontdekken. 'Door te kijken, te horen, te ruiken, te proeven ja zelfs te voelen. Ze moeten Zeeland daar op een licht zinnige, wat gemakkelijke manier erva ren.' Ze waarschuwt maar meteen voor overspannen verwachtingen: het zal niet compleet zijn. 'Je kunt nooit volle dig zijn. Getracht is vanuit thematische invalshoeken -die nu trendy zijn- een ander Zeeland te laten zien.' Daarbij is 28 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 30