veel innovatie te pas gekomen. 'Inno vatie is een toverwoord', zegt ze gek scherend, 'daarmee krijgt je van alles gedaan.' Er wordt in het promotiepavil joen gebruik gemaakt van moderne presentatietechnieken voor weergave van beeld en geluid en het is voor een deel interactief. 'We hebben gepro beerd vanuit de belevingswereld van de consument te kijken. Wat is er nu leuker om aan een knopje te zitten waardoor er iets verandert of gebeurt?' De architect (bureau Wisse, Tuinhof en Slemmer uit Vlissingen),die ook teken de voor de omvorming van het voor malige Polderhuis tot Toeristisch Huis, heeft het concept bedacht, in nauwe samenspraak met het Bureau voor Toe risme. Twee werelden Zee en Landtwee niveau's, twee we relden, onder en boven maar toch on losmakelijk met elkaar verbonden. De ruimte In het Promotiepaviljoen is eveneens verdeeld in twee niveau's: de begane grond en een kelder. Op de be gane grond is sprake van een 'opper vlakkige' kennismaking: Zeeland op het eerste gezicht. Een kijk op de pro vincie en haar attracties, haar wijds heid en gastvrijheid. In de kelder kan de bezoeker letterlijk en figuurlijk de 'diepte' in. Er is een schat aan informa tie: een ontdekkingsreis door de diepte van het gebouw. Je kunt je er van alles bij voorstellen, ook al is er nü nog niets te zien. De werkzaamheden zijn nog in volle gang, in september moet het klaar zijn. Een imaginaire rondleiding dan maar. Met voor deze ene keer Margot Tempelman als gids. We stappen binnen via de deur in de momumentale gevel (Delftse School) van het pand aan de Groen markt in Middelburg. We betreden een wigvormige zone waar onder een roos ter echt water stroomt. In de hal van het gebouw bevindt zich recht voor ons de ANWB/VVV-winkel, links lonkt het Promotiepaviljoen. Zeeland ligt let terlijk aan onze voeten: in een open ruimte die de wijdsheid van het Zeeuw se landschap verbeeldt, ligt in een transparante matglazen vloer een inter actieve maquette van de provincie. 'Je ziet de kaart van Zeeland zoals die be hoort te liggen', zegt Margot, 'dus van noord naar zuid. Je ziet bijvoorbeeld dat ook Zeeuws-Vlaanderen er bij hoort, iets dat veel toeristen niet we ten. Je ruikt de zilte lucht, hoort het ge luid van zee en meeuwen. Boven je, op het plafond, trekken Zeeuwse luchten voorbij. Je bent duidelijk in Zeeland.' Door middel van een bedieningsta bleau in de hoek van de ruimte kunnen we de maquette activeren. Lampjes en vlakken lichten op en op een enorme draaibare wand verschijnen projecties. We maken kennis met steden, dorpen, bijzondere gebieden, fiets- en vaarrou tes die in de maquette gelocaliseerd worden en op de wand te zien zijn. 'Nooit gedacht dat we dat óók in Zee land hadden hé?' Door de matglazen vloer is al een schim te zien van 'de schat van Zeeland'. Dat komt nog. We lopen eerst verder op de begane grond. 'Nu krijgen we de knipoogjes van Zee land', zegt onze gids. Het is een soort galerij waar op paalhoofden 'de leuke dingen' van Zeeland zich presenteren: musea, attracties, een weerstation. Via de galerij zijn we in de oude hal van het voormalige Polderhuis gekomen. Dit is de culturele ruimte. Er staat een gebo gen wand met beeldschermen die je kunt activeren. Met een druk op de knop trekken de culturele aspecten van Zeeland aan ons voorbij: architectuur, monumenten, beeldende kunst, mu ziek en zo meer. 'Het is één grote zap- wand, waar je naar hartelust kunt zap pen. Als de consument zo is, dan moet je hem of haar het ook zo aanbieden. Hier, op de begane grond, is alles bele ven, géén spraak, weinig tekst. Loop maar rond en ervaar en beleef Zee land.' We vervolgen onze route via een 'kamer' die dienst doet als (wissel)ex- positieruimte. Hier worden alle actuele bezienswaardigheden (zoals destijds de Zeeuws Tijdschrift 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 31