mSn
Mondriaantentoonstelling) geïntrodu
ceerd. Via de oorspronkelijke trap gaan
we dan naar de kelderverdieping. De
spanning stijgt: we dalen af in de ge
heimzinnige diepte van deze provincie.
'We gaan nu letterlijk en figuurlijk de
diepte in', belooft Margot, 'op weg
naar meer informatie en achtergrond.'
Blue box
In de kelder lopen we over zand- en
schelpvloeren en zien we 'de schat van
Zeeland'. Het is de Blue Box, waarin al
lerlei aspecten van Zeeland wordt uit
gediept en toegelicht. 'We hebben hier
vooral ook aan kinderen gedacht, die
willen graag alles ervaren, ze kunnen
dan ook in de Blue Box kruipen. Daar
wordt, als het lukt, een stukje onder
waterwereld weergeven met wat tech
nische foefjes. De muren zien er uit als
de grondstructuur van Zeeland.' Het is
eigenlijk een kubus, die Blue Box,
waarvan de vier zijden verschillend zijn
uitgerust met kijkers, videoschermen,
projecties van stilstaande en bewegen
de beelden. Ze geven meer informatie
en wat tekst en uitleg over de geschie
denis van Zeeland en Middelburg, de
monumenten, de landbouw en visserij
in dit gewest, de economie, de flora en
fauna en het Zeeuwse landschap. Van
zelfsprekend ontbreekt het veel gepre
zen 'Zeeuwse licht' niet. Er is ook een
natuurobservatiehut. 'Daar ervaar je de
stilte', zegt Margot,' maar krijg je ook
informatie over de feitelijke observatie
hutten die er in de provincie zijn. Drie
dimensionale foto's geven uitzichten
die je in werkelijkheid ook kan zien op
die specifieke plekken in Zeeland.'
Verder maar weer. Via een nieuw aan
gelegde trap komen we terug in de hal,
bij de winkel van ANWB en VVV. We
hebben de driedimensionale brochure
van Zeeland 'doorgebladerd', in een
behoorlijk tempo. 'Dat is ook precies de
bedoeling. Het is toegankelijk voor ie
dereen, je bent vrij om te gaan en te
staan waar je wilt. Inderdaad: de be
zoeker loopt door een 'brochure', maar
dan iets anders, en zeker ook met
mooie plaatjes, maar ook met iets
méér.' Het klinkt aantrekkelijk en dat Is
het ook. Toch is het promotiepaviljoen
géén toeristische attractie op zichzelf.
'Beslist niet. Het is ook geen tentoon
stelling of museum. Dat creeërt immers
een verwachtingspatroon en dat willen
we nou juist niét. We willen de bezoe
ker kennis laten maken met een ander
Zeeland. Het is een smaakmaker, zeg
maar een opwekker. En als ze trek heb
ben gekregen, meer willen dan kunnen
ze elders in dit huis terecht voor infor
matie, boekingen en reserveringen. Op
die manier stimuleert het ook nog de
winkelfunctie van het Toeristisch Huis
Zeeland.'
Associaties
Het promotiepaviljoen moet het vooral
hebben van de associaties die het bij de
bezoekers oproept. 'We willen het
streekeigene benadrukken, dus nu eens
niet zon, strand en zee op de eerste
plaats. We willen er bijvoorbeeld mee
zeggen: Kom eens naar Zierikzee, dat is
een prachtige monumentenstad waar
het goed toeven is en je kunt er ook
nog naar het strand. Dat vergeten we
dus niet, maar we draaien het eens
om.' Wat haar betreft zijn er volop as
sociaties te bedenken. Zeeland Natuur,
Zeeland Cultuur, Zeeland Culinair, Zee
land Watersport, om er maar een paar
te noemen. Het promotiepaviljoen is
evenwel géén promotiemiddel. 'We
gaan er niet mee werven, we gaan er
beslist niet de markt mee op.
Het is uitsluitend bedoeld voor de in
terne promotie. De toeristen die we al
binnenshuis hebben bewust maken van
het feit dat er nog een heel ander Zee
land is, daar gaat het om.'
Er valt nog veel te winnen. Het nieuwe
projectbureau waar ze hoofd van is zal
zich op een andere manier op de markt
manifesteren dan men tot toe in het
toerisme gewend was.
'Vroeger dachten ze vooral vanuit pro
motie. Wij zeggen nu: je kunt alleen
iets verkopen als de inhoud van het
product óók goed is. Het betekent dat
je inhoudelijk eerst aan dat product
moet werken.' Marketing, product-
'i-r v<v 5$^
£<vtVv-zs-Mfefr
i-ij, «4pk>s££Sv£s
30 Zeeuws Tijdschrift