mSn Mondriaantentoonstelling) geïntrodu ceerd. Via de oorspronkelijke trap gaan we dan naar de kelderverdieping. De spanning stijgt: we dalen af in de ge heimzinnige diepte van deze provincie. 'We gaan nu letterlijk en figuurlijk de diepte in', belooft Margot, 'op weg naar meer informatie en achtergrond.' Blue box In de kelder lopen we over zand- en schelpvloeren en zien we 'de schat van Zeeland'. Het is de Blue Box, waarin al lerlei aspecten van Zeeland wordt uit gediept en toegelicht. 'We hebben hier vooral ook aan kinderen gedacht, die willen graag alles ervaren, ze kunnen dan ook in de Blue Box kruipen. Daar wordt, als het lukt, een stukje onder waterwereld weergeven met wat tech nische foefjes. De muren zien er uit als de grondstructuur van Zeeland.' Het is eigenlijk een kubus, die Blue Box, waarvan de vier zijden verschillend zijn uitgerust met kijkers, videoschermen, projecties van stilstaande en bewegen de beelden. Ze geven meer informatie en wat tekst en uitleg over de geschie denis van Zeeland en Middelburg, de monumenten, de landbouw en visserij in dit gewest, de economie, de flora en fauna en het Zeeuwse landschap. Van zelfsprekend ontbreekt het veel gepre zen 'Zeeuwse licht' niet. Er is ook een natuurobservatiehut. 'Daar ervaar je de stilte', zegt Margot,' maar krijg je ook informatie over de feitelijke observatie hutten die er in de provincie zijn. Drie dimensionale foto's geven uitzichten die je in werkelijkheid ook kan zien op die specifieke plekken in Zeeland.' Verder maar weer. Via een nieuw aan gelegde trap komen we terug in de hal, bij de winkel van ANWB en VVV. We hebben de driedimensionale brochure van Zeeland 'doorgebladerd', in een behoorlijk tempo. 'Dat is ook precies de bedoeling. Het is toegankelijk voor ie dereen, je bent vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Inderdaad: de be zoeker loopt door een 'brochure', maar dan iets anders, en zeker ook met mooie plaatjes, maar ook met iets méér.' Het klinkt aantrekkelijk en dat Is het ook. Toch is het promotiepaviljoen géén toeristische attractie op zichzelf. 'Beslist niet. Het is ook geen tentoon stelling of museum. Dat creeërt immers een verwachtingspatroon en dat willen we nou juist niét. We willen de bezoe ker kennis laten maken met een ander Zeeland. Het is een smaakmaker, zeg maar een opwekker. En als ze trek heb ben gekregen, meer willen dan kunnen ze elders in dit huis terecht voor infor matie, boekingen en reserveringen. Op die manier stimuleert het ook nog de winkelfunctie van het Toeristisch Huis Zeeland.' Associaties Het promotiepaviljoen moet het vooral hebben van de associaties die het bij de bezoekers oproept. 'We willen het streekeigene benadrukken, dus nu eens niet zon, strand en zee op de eerste plaats. We willen er bijvoorbeeld mee zeggen: Kom eens naar Zierikzee, dat is een prachtige monumentenstad waar het goed toeven is en je kunt er ook nog naar het strand. Dat vergeten we dus niet, maar we draaien het eens om.' Wat haar betreft zijn er volop as sociaties te bedenken. Zeeland Natuur, Zeeland Cultuur, Zeeland Culinair, Zee land Watersport, om er maar een paar te noemen. Het promotiepaviljoen is evenwel géén promotiemiddel. 'We gaan er niet mee werven, we gaan er beslist niet de markt mee op. Het is uitsluitend bedoeld voor de in terne promotie. De toeristen die we al binnenshuis hebben bewust maken van het feit dat er nog een heel ander Zee land is, daar gaat het om.' Er valt nog veel te winnen. Het nieuwe projectbureau waar ze hoofd van is zal zich op een andere manier op de markt manifesteren dan men tot toe in het toerisme gewend was. 'Vroeger dachten ze vooral vanuit pro motie. Wij zeggen nu: je kunt alleen iets verkopen als de inhoud van het product óók goed is. Het betekent dat je inhoudelijk eerst aan dat product moet werken.' Marketing, product- 'i-r v<v 5$^ £<vtVv-zs-Mfefr i-ij, «4pk>s££Sv£s 30 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 32