op het toeristisch beleid. Rijk, provincie en gemeenten erkennen met die ver nieuwde visie dat er in de loop der jaren wat zaken uit de hand zijn gelopen op het gebied van recreatie en toerisme. De auto's zijn steeds verder opgerukt naar de duinrand en er zijn ook recreatieve bedrijven tot ontwikkeling gekomen op plekken waar de natuur prioriteit had verdiend. Gedane zaken nemen geen keer? On zin! Als de goed besmeerde boterham in gevaar komt, blijkt men uiteindelijk toch bereid de bakens te verzetten. Op basis van de Regiovisie Schouwen-West wor den ambitieuze plannen ontwikkeld tot verbetering van het toeristisch product. Het mobiliteitsscenario sluit daar naad loos op aan. Doel is het aantal autokilo meters, dat thans jaarlijks in het westen van Schouwen wordt gereden met vijf tien procent terug te dringen en in de dorpskernen Renesse en Burgh/Haam- stede hoopt men zelfs een terugloop van veertig procent te bereiken. Toeters en bellen De ingrijpende maatregelen daartoe worden gefaseerd uitgevoerd. Aanleg van de Randweg bij Renesse eind 193/begin 1994 vormde een eerste on derdeel. De herinrichting van de kom van Renesse en herstructurering van de Hogezoom vormen de pijlers van een ontmoedigingsbeleid om nog met de auto door het dorp te crossen. Twee ro tonden aan begin van de Randweg en bij de kruising Roelandsweg, Vroonweg, Hogezoom werden aangelegd om ge vaarlijke kruisingen veiliger te maken. En tenslotte als kroon op het mobiliteitssce nario het transferium aan het einde van de Roelandsweg. Niet zomaar een me- gaparkeerplaats voor negenhonderd au to's, maar een voorziening met toeters en bellen. Een plek waar het goed toe ven moet zijn voor de recreant,die be reid is hier op aanzienlijke afstand van het strand zijn auto achter te laten. Toi letten en douches zijn noodzakelijke voorzieningen, maar er wordt de bezoe ker nog veel meer geboden: een geld - wisselautomaat en een informatieloket van de VVV met de mogelijkheid inlich tingen in te winnen over verblijfs- en re creatiemogelijkheden en een plek waar fietsen en bolderkarren gehuurd kunnen worden. Bij de aanleg is getracht van dit mega- parkeerterrein geen betonnen vlakte te maken. Ongeveer eenderde deel van het transferium is verhard met beton voor bussen en touringcars en met be- tonsteen voor personenauto's, maar het overgrote deel is uitgevoerd in zoge naamd gewapend gras. Dat is een com binatie van versterkt gaas, grond en in gezaaid gras. De bomen bij boerderij De Dreef vormen een soort groene buffer aan de rand van het transferium en door het aanleggen van een elzenmeet wordt een overganszone gecreëerd. Ook de futuristische belichting mag niet onver meld blijven. Niet elke recreant, die zijn auto op het transferium plant wil naar het strand. Wie het dorp in wil, kan gebruik maken van de speciaal aangelegde wandelrou te, die de wandelaars op een klein plein tje met banken brengt. Een zogenaamde eb- en vloedindicator dient de recreant te informeren over de stand van het zeewater, misschien om hem alsnog te doen besluiten toch maar naar het strand te gaan. Hoe? Hoe moet de toerist met volle bepak king daar komen? Zeker niet elke Re- nesseganger is een avonturier, die ge noeg heeft aan een strandmatje en een handdoek. Het gros van de recreanten is Duits en de meesten van hen komen in derdaad met volle bepakking: strand stoelen, windschermen, strandballen en natuurlijk de koeltassen. Sinds Veerhoek zijn mobiliteitsscenario ontvouwde deed een nieuw woord zijn intrede in de gemeentepolitiek: 'Na transport'. Een woord dat minder leuk klinkt dan wat het begrip in feite zou moeten zijn. Natransport: het vervoer van recreanten van het transferium naar het strand en vice versa. Dat natransport moet leuk zijn, ontzettend leuk zelfs, zo leuk dat het zomer, zon en zee gevoel al begint zodra de auto op het transferium geparkeerd wordt. Ludieke vervoers voorzieningen kunnen in die wens van het gemeentebestuur voorzien: elektro- cars bijvoorbeeld, of zogenaamde shut tlebusjes, een cabrio-strandbus, het Re- nesser 'stoomtreintje' of de paardentram en natuurlijk ook - minder ludiek, maar wel functioneel - gewone streekbussen. Ter verhoging van de lol duiken er dan op de gang naar het strand ook nog overal clowns en straatartiesten op. Er worden vier lijnen onderhouden van af het transferium naar de Jan van Re- nesseweg, de Laone, de Hoogenboom- laan en de campings in het Zoomgebied. Er wordt gereden met een frequentie van zes tot acht maal per uur in de piek perioden en in het voor- en naseizoen wordt 'flexibiliteit' nagestreefd, oftwel: de frequentie aanpassen op het aanbod. Op basis van tellingen, die vorig jaar werden verricht, gaat men er vanuit dat er bij optimaal gebruik van het transferi um drieduizend mensen aan het strand liggen. Een snel opkomende onweersbui - geen ondenkbare situatie - kan oor zaak zijn dat al die drieduizend mensen tegelijk terug willen naar hun auto. Wethouder Veerhoek koestert daar geen illusies over: ,,Dan worden er een paar mensen nat, want in zo'n situatie kun je ze niet allemaal tegelijk vervoe ren," antwoordde hij lakoniek op een desbetreffende vraag binnen de com missie ruimtelijke ordening en economi sche zaken. Touwtrekken Het touwtrekken om wie het natrans port mag gaan uitvoeren vond plaats tussen de ZWN en touringcarbedrijf Carlier. Laatstgenoemde werd uitverko rene. Niet alleen omdat de offerte van Carlier aanzienlijk lager was, maar voor al ook om het gevarieerdere aanbod aan vervoersmogelijkheden. De gemeente Schouwen-Duiveland heeft voor het na transport een bedrag van 211.200 gul den in de begroting voor 1997 opgeno men. De varianten, die de ZWN biedt liggen tussen de 314.500 en 353.800 gulden. Varianten die voor de gemeente niet bespreekbaar waren. De offerte van Carlier overstijgt ook de begroting met ruim zeventig duizend gulden, maar dat gat blijkt te dichten met een bijdrage uit de voorziening natransport transferium. Carlier biedt restitutie aan van de dag- kosten als, bijvoorbeeld bij slecht weer, ritdagen vervallen. Bij inzet van extra ca paciteit als gevolg van een groter ver voersaanbod worden deze bovendien niet doorbelast. De twee taxi-ondernemers in Renesse De Keijzer en Van der Slikke willen graag meedelen in het natransport. Carlier heeft te kennen gegeven niet onwelwil- Zeeuws Tijdschrift 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 35