lend te staan tegen het inschakelen van deze plaatselijke ondernemingen tijdens piekperioden. Onder het begrip natransport valt ook de bewaking van het transferium. Elke beschadiging aan een op het transferi um geparkeerd staande auto zou een smet op het blazoen van deze megapar- keerplaats vormen. Dergelijke smetten dienen zoveel mogelijk voorkomen te worden. Optimaal voorkomen te wor den, vindt een gedeelte van de Schou- wen-Duivelandse gemeenteraad. De raadsleden die daartoe behoren, opteren dan ook voor een 24-uurs bewaking. In de begroting echter is uitgegaan van 20-uurs bewaking. In de uren tussen 's nachts vier uur en 's ochtends acht uur is er dan geen toezicht. Niet aannemelijk immers, vindt het college van b en w, dat het transferium in die periode inten sief gebruikt wordt. Aantrekken en afstoten De strategie achter het mobiliteitsscena rio is er één van aantrekken en afstoten. Wordt de recreant, die gebruikt maakt van het transferium, zoveel mogelijk in de watten gelegd, de verstokte autoge bruiker, die tot aan de rand van de dui nen blijft rijden, krijgt vanaf deze zomer daar een forse rekening voor gepresen teerd. Betaald parkeren en niet zo'n beetje. Aan de Rampweg bijvoorbeeld tussen Renesse en Scharendijke kost het twee gulden per uur voor degene die zijn auto daar in de berm zet. Op de meeste andere wegen geldt een tarief van één gulden per uur. Het betreffen: de Strandweg in Nieuw-Haamstede, de Scharendijkseweg, Nieuweweg, Helle- weg, Korte Moermondsweg, Azale- aweg, Scholderlaan, Duinweg, Brem- weg, Irisweg en Wilgenweg in Renesse. Voor de omwonenden wordt het parke ren voor vergunninghouders ingevoerd. Op het moment dat de maatregel van kracht werd, met ingang van 15 mei, waren nog niet alle voorzieningen ge reed. Tijdens het Pinksterweekend heb ben de parkeerwachters derhalve nog een oogje dicht geknepen, maar straks wordt het echt menens. Wie denkt een veilig heenkomen op de binnenwegen te vinden, komt wellicht ook bedrogen uit, want ook daar zullen maatregelen getroffen tegen ongewenst parkeren. Op plaatsen waar parkeren absoluut on- Nederlandse Canadees, werkzaam geweest in de constructie. Gefotografeerd en geïnterviewd op het Abdijplein in Middelburg. Juli 1996. Waarom ik dit draag? Omdat je niet in je blootje kunt lopen. Voor de rest kan het me niet zoveel schelen. Ik vind het veel leuker om naar andere mensen te kijken, naar wat die aan hebben. Dit buideltje? Ach, dat mag je eigenlijk niet weten. Oké, een zonnebril en een injectiespuit met antigif tegen al die rotwespen die we hier hebben. De pet draag ik omdat ik een kale kop heb. De bril omdat ik anders niets zie. Ik heb daar nog zo'n ander brilletje bij dat ik er zo op kan klikken en dan is het een zonnebril". Foto: Dresscode Bekend, Anda van Riet Karina Leijnse. 34 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 36