lend te staan tegen het inschakelen van
deze plaatselijke ondernemingen tijdens
piekperioden.
Onder het begrip natransport valt ook
de bewaking van het transferium. Elke
beschadiging aan een op het transferi
um geparkeerd staande auto zou een
smet op het blazoen van deze megapar-
keerplaats vormen. Dergelijke smetten
dienen zoveel mogelijk voorkomen te
worden. Optimaal voorkomen te wor
den, vindt een gedeelte van de Schou-
wen-Duivelandse gemeenteraad. De
raadsleden die daartoe behoren, opteren
dan ook voor een 24-uurs bewaking. In
de begroting echter is uitgegaan van
20-uurs bewaking. In de uren tussen 's
nachts vier uur en 's ochtends acht uur is
er dan geen toezicht. Niet aannemelijk
immers, vindt het college van b en w,
dat het transferium in die periode inten
sief gebruikt wordt.
Aantrekken en afstoten
De strategie achter het mobiliteitsscena
rio is er één van aantrekken en afstoten.
Wordt de recreant, die gebruikt maakt
van het transferium, zoveel mogelijk in
de watten gelegd, de verstokte autoge
bruiker, die tot aan de rand van de dui
nen blijft rijden, krijgt vanaf deze zomer
daar een forse rekening voor gepresen
teerd. Betaald parkeren en niet zo'n
beetje. Aan de Rampweg bijvoorbeeld
tussen Renesse en Scharendijke kost het
twee gulden per uur voor degene die
zijn auto daar in de berm zet. Op de
meeste andere wegen geldt een tarief
van één gulden per uur. Het betreffen:
de Strandweg in Nieuw-Haamstede, de
Scharendijkseweg, Nieuweweg, Helle-
weg, Korte Moermondsweg, Azale-
aweg, Scholderlaan, Duinweg, Brem-
weg, Irisweg en Wilgenweg in Renesse.
Voor de omwonenden wordt het parke
ren voor vergunninghouders ingevoerd.
Op het moment dat de maatregel van
kracht werd, met ingang van 15 mei,
waren nog niet alle voorzieningen ge
reed. Tijdens het Pinksterweekend heb
ben de parkeerwachters derhalve nog
een oogje dicht geknepen, maar straks
wordt het echt menens. Wie denkt een
veilig heenkomen op de binnenwegen
te vinden, komt wellicht ook bedrogen
uit, want ook daar zullen maatregelen
getroffen tegen ongewenst parkeren.
Op plaatsen waar parkeren absoluut on-
Nederlandse Canadees, werkzaam geweest in de constructie.
Gefotografeerd en geïnterviewd op het Abdijplein in Middelburg.
Juli 1996.
Waarom ik dit draag? Omdat je niet in je blootje kunt lopen. Voor de rest kan het me niet zoveel schelen.
Ik vind het veel leuker om naar andere mensen te kijken, naar wat die aan hebben. Dit buideltje? Ach, dat
mag je eigenlijk niet weten. Oké, een zonnebril en een injectiespuit met antigif tegen al die rotwespen die
we hier hebben. De pet draag ik omdat ik een kale kop heb. De bril omdat ik anders niets zie. Ik heb daar
nog zo'n ander brilletje bij dat ik er zo op kan klikken en dan is het een zonnebril".
Foto: Dresscode Bekend, Anda van Riet Karina Leijnse.
34 Zeeuws Tijdschrift