Alles stroomt op Neeltje Jans Een 'waterbeest' als dagattractie Peter van Houte 'Op Neeltje Jans ligt sinds kort een bijzonder wezen.Zijn huid is zilver en zwart. Zijn innerlijk bestaat uit ijs, water en damp. Het flitst, kleurt, bromt en brult. Een wervelende attractie, a breathtaking attraction, eine sprundelnde Attraktion, une attraction étourdissante.' Het klinkt veelbelovend, in alle talen. Volgens Frans van Spaandonk is het dat ook. 'We verwachten er verschrikkelijk veel van', zegt de directeur van Waterland Neeltje Jans, voorheen Delta Expo. In het nieuwe Waterpa viljoen beleeft de bezoeker alle verschijningsvormen van water. 'Alles stroomt er en is nooit hetzelfde'. Het moet dé nieuwe impuls worden voor de grootste toeristische trekker in Zeeland. Waterland Neeltje Jans als volwaardige attractie waar de vakan tieganger met gemak een dag zoet kan zijn en ook graag nog eens terugkomt omdat het 'ontzettend bijzonderen heel uniek' is. Er is sprake van een nieuw elan op het voormalige werkeiland in de Oosterschel- de. Zeker bij de directeur van het Water land. Ruim tien jaar geleden verruilde hij zijn baan als bibliothecaris in Tilburg voor deze functie. Frans van Spaandonk is ge dreven, gebruikt graag beeldende taal, spreekt vaak nadrukkelijk. Hij -de Braban der- is gaan houden van dat bijzondere ei land. 'Ik vind dat ik op de mooiste plek van Nederland zit. Elke dag krijg je hier door de weersverandering om de zoveel uur weer volstrekt nieuwe impulsen van de natuur. Het licht, de lucht, de ruimte, de kleuren. Het is hier elk moment anders, het verveelt nooit.' Voor hem is het voormalige werkei land zélf een attractie. Op de markt van de dagattracties gelden evenwel andere - economische- wetten, zoals: stilstand is achteruitgang. Het is een 'verdringings- markt', dus wie niet innoveert, verliest be zoekers. Toen in 1986 de Oosterschelde- kering in gebruik werd genomen, stroomde het publiek in groten getale naar Neeltje Jans voor een bezoek aan de per manente tentoonstelling over de Delta werken. Delta Expo beleefde in 1989 een topjaar met 400.000 bezoekers, daarna zette zich een daling in. Vorig jaar is die omgebogen, dankzij de ingebruikname van een waterspeelplaats voor kinderen. Nu moet het nieuwe waterpaviljoen voor een stijgende lijn zorgen. Waterland Neel tje Jans gaat voor 25 méér bezoekers. Dat betekent zo'n 450.000 mensen per jaar. Volgens Van Spaandonk moet dat 38 Zeeuws Tijdschrift haalbaar zijn. Hij is er van overtuigd dat met Neeltje Jans nu een goede koers is in geslagen. Jarenlang is er door bestuurders en ondernemers gesproken en soms ook geruzied over de toekomst van het unieke eiland. Het ene na het andere plan pas seerde de revue en bleek telkens weer niet haalbaar. In 1993 ging het roer om. De Stichting Delta Expo, die het primaat had op de publieksvoorlichting op Neeltje Jans, ging samen met de aannemer die altijd al werk verrichtte op het eiland een nieuwe bedrijfsvorm aan, die voor winst ging zo dat de banken bereid waren om geld te in vesteren voor de noodzakelijke vernieu wingen. Sinds 1 januari 1995 is sprake van een BV waarin de Stichting Delta Expo en de ZWN-groep (die vanaf 1979 betrokken was bij Neeltje Jans) de belangrijkste aan deelhouders zijn. Architect Ashok Bhalotra werd gevraagd een masterplan voor Neel tje Jans te ontwerpen met de opdracht: breng alle functies die aan het eiland wor den toegedacht onder in één plan, zowel ruimtelijk als inhoudelijk. 'In feite komt het er op neer dat hij een antwoord heeft ge geven op de vraag: hoe maak je een sym biose tussen natuur en cultuur?', zegt Frans van Spaandonk. 'Cultuur is verte genwoordigd door de techniek van de Oosterscheldekering en ook door de dag attractie Waterland (voorheen Delta Ex po). Maar ook door het beheer van het ei land, dat is ook een vorm van cultuur. En ook cultuur in de zin van vormgeving: Hoe zien dingen eruit? Kun je er iets aan toe voegen door elementen van beeldende kunst bijvoorbeeld.' Het Masterplan is in 1994 goedgekeurd door alle betrokken partijen op Neeltje Jans en vormgegeven in een bestemmingsplan dat nog moet worden vastgesteld. Het vormt de basis voor alle verdere ontwikkelingen op Neel tje Jans. Waterland Neeltje Jans Bij de andere opzet paste ook een andere naam, eentje die de lading beter dekt. 'Delta Expo was een naam die een beetje aan slijtage onderheving is', zegt hij. 'Tien jaar geleden was expo een fantastische naam, maar tegenwoordig wordt die overal aan gehangen: meubelexpo, een winkelketen, alles heet tegenwoordig ex po! Bovendien leidt het af van het beeld datje wilt creëren: dat van een toeristische dag attractie. En 'Delta' is ook een beetje uit gekauwd, zeker in het Zeeuwse. Natuur lijk, het verwijst naar de Deltawerken wat op zich een belangrijk motief is om eens te komen kijken. Maar het verwijst vooral ook naar de geschiedenis. Niet naar het heden of de toekomst, wat de nieuwe at tractie nu juist wél doet.' De nieuwe naam is doelbewust gekoppeld aan Neeltje Jans. 'Om de doodeenvoudige reden dat die naam een begrip is. Het is iets zó fantas tisch Nederlands dat inmiddels over de he le wereld bekend is. Je kunt er hele verha len bij bedenken. Het heeft een ziel, het belichaamt iets. En het is ook nog een praktische geografische benaming die ge woon op alle ANWB-borden terug te vin den is.' Waterland is beslist niét uniek, geeft de directeur onmiddellijk toe. 'Maar', zegt hij 'wel weer heel toepasselijk: Neder land Waterland en vooral ook: Zeeland Waterland. Eigenlijk volstrekt logisch en daar komt nog bij: het ligt gewoon beter in de markt. Het spreekt aan, zeker ook bij kinderen en dat is belangrijk!' De nieuwe koers, met een andere buiten kant heeft ook gevolgen voor de 'binnen kant'. De directeur is zich daar bewust van. 'Het

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 40