betekent in ieder geval een andere manier van denken en werken. Het gegeven dat je nu voor aandeelhouders en de bank moet werken, het feit dat je voor je gasten moet werken heeft er bijvoorbeeld toe ge leid dat alle activiteiten zijn ondergebracht in één bedrijf. Was de horeca voorheen verpacht, nu doen we het zelf. Want het kopje koffie dat de mensen hier drinken, is een kopje koffie dat je bij Waterland Neeltje Jans drinkt. Wij worden er op afge rekend, dus het moet in orde zijn. We moeten alle elementen van onze bedrijfs voering nu centraal kunnen sturen, want we werken voor onze gasten en die moe ten we het zo goed mogelijk naar de zin maken. We kijken tegenwoordig veel meer naar 'buiten' dan naar 'binnen'. Wat vinden onze gasten er eigenlijk van? Dat is een thema binnen onze organisatie dat veel belangrijker is geworden. Vroeger speelde dat minder. Het komt er nu op aan de organisatie zó te sturen dat iedereen er van doordrongen is dat het geld dat ze el ke maand verdienen enkel en alleen te danken is aan de bezoekers die bereid zijn een toegangskaartje te kopen. Dat is in het bedrijfsleven een volstrekt normale opvat ting, maar in veel organisaties staan mede werkers daar nog niet of veel te weinig bij stil. We worden er toe gedwongen door de verandering, maar het is een verande ring waar we zélf voor gekozen hebben. Een hele bewuste koers, die niet van de ene op de andere dag gerealiseerd zal zijn. Het is een constant proces en het is een wezenlijk onderdeel van het bedrijfsbe leid.' Waterbeest Met het nieuwe waterpaviljoen wordt de koerswending op Neeltje Jans ook zicht baar voor het publiek. Dat weet nog niet wat het te wachten staat. Hij wél; met zijn gevoel voor metaforen: 'Het is een water beest. Het gebouw heeft ook die vorm en het gaat om stroming; dat betekent dat het constant vervormt en vervormbaar is. Nooit hetzelfde. Dat wordt heel letterlijk: alles stroomt en is nooit hetzelfde. De be zoekers stromen ook in dat gebouw en ook zij zullen nooit hetzelfde zijn, omdat het een interactief gebouw is. Niet alleen in de zin van dat mensen zich gaan voe gen en gedragen naar het gebouw, óók omdat het gebouw zélf aan verandering onderhevig is. Verandering die ingegeven wordt door de mensen die er door heen gaan, maar ook door de eigen ontwikke ling van het brein van het beest. Het zal dus volgend jaar anders zijn dan dit jaar. Het is een volledig geprogrammeerd ge bouw, ik weet niet hoeveel computers er inkomen die allemaal in een netwerk func tioneren en het inwendige van dat ge bouw maken. Dat bestaat uit: water, licht, lichtbeelden en geluid. Het is zó gepro grammeerd dat het allemaal met elkaar samenhangt en op elkaar reageert. Maar, de belangrijkste bron van inspiratie voor het gedrag van het gebouw zijn de men sen die er door heen gaan. Het komt vol met sensoren te hangen, dus bewust en onbewust beïnvloeden de bezoekers door bewegingen en gedrag het gebouw en in Waterpaviljoen 22-11-1996. Foto: Lex de Meester. Zeeuws Tijdschrift 39

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 41